اخبار فرش ماشینی

عرضه مستقیم محصولات نساجی در بازار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک در گفت وگو با اعلام کرد

نویسنده: مرجان اسلامی فر

محصولات نساجی از کشورهای ترکیه و چین بازار ایران را احاطه کرده اند و البته به واسطه مشتریان زیادی که دارند، بازار کشورمان را از بهترین بازارها می دانند. برخی تولید کنندگان داخلی نیز برای آن که بتوانند مشتری جذب کنند، محصولات خود را با برند کشور ترکیه به فروش می رسانند و این نشان می دهد که از نظر کیفیت محصولات نساجی ایران امکان رقابت با برند های معتبر را دارند. اما مشکلات حاشیه ای سبب شده صنایع نساجی ایران نتواند طبق اهداف و برنامه های خود حرکت کند. از این رو دولت در حال برنامه ریزی های جدید است تا امکان فروش و صادرات بیشتر محصولات نساجی وطنی را فراهم کند.
بدین جهت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش رقابت پذیری محصولات نساجی و حذف واسطه ها قرار است برای ایجاد عرضه مستقیم محصولات نساجی برنامه ریزی کند. به گونه ای که به صورت متناوب محصولات نساجی با قیمت های مناسب در سطح بازار [در قالب نمایشگاه] عرضه شود. مهدی اسلام پناه مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک با اعلام این مطلب گفت: زمانی که واسطه ها از زنجیره صنایع پوشاک حذف شوند، واحدهای صنعتی با عرضه مستقیم محصولات خود می توانند میزان سوددهی خود را افزایش دهند. لذا عرضه مستقیم محصولات نهایی مولدی برای صنعتگران است که با برپایی نمایشگاه های دائمی رقابت پذیری بین واحدهای صنعتی افزایش پیدا می کند.
وی در ادامه به ایجاد مراکز ویژه و آزاد اقتصادی صنعت نساجی و پوشاک اشاره کرد و افزود: ایجاد دهکده نساجی و پوشاک یکی از الزام هایی است که دولت در حال پیگیری است. وزارت صنعت، معدن و تجارت به دنبال است که برای واحدهای نساجی و پوشاک مراکز ویژه اقتصادی تاسیس کند تا واحدهای فعال در این مراکز بتوانند از تسهیلات ویژه دولت استفاده کنند.
مسئله دیگری که مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک به آن اشاره کرد وارد شدن صنوف نساجی به شهرک های صنعتی بود. وی افزود: امیدواریم دولت با مستقر شدن صنوف نساجی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری موافقت کند. این صنعت جزو صنایع آلاینده نیست به همین دلیل رعایت شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای گروه یاد شده نباید الزامی باشد. اگر چنین قانونی برداشته شود، صنوف تولیدی امکان استقرار در شهرک های صنعتی را خواهند داشت و چتر حمایتی دولت گسترده تر می شود. در حال حاضر واحدهای تولیدی در مکان های مختلف ایجاد شدند و آنها در قالب صنوف هستند و بعضاً دیده شده هیچ حمایتی از آنان نمی شود و حتی میزان برخورداری آنها از تسهیلات دولتی کم است اما با ورود به شهرک های صنعتی می توان ضمن ساماندهی صنوف تولیدی، میزان تولیدات را بالابرد و از تمام واحدها حمایت کرد.
وی در ادامه به مشکل پنبه اشاره و خاطرنشان کرد: کشورهایی که در زمینه صنایع نساجی فعالیت می کنند مشکلی از نظر تامین پنبه و محصولات پتروشیمی ندارند و همواره مواد اولیه به راحتی در اختیار آنها قرار می گیرد اما در ایران صنعتگران همچنان از کمبود و گرانی مواد اولیه گلایه دارند.
وی افزود: تعرفه واردات پنبه ۵/۲۰ درصد است. این مهم برای واحدهای نساجی مشکل ساز است و امکان رقابت را از آنها می گیرد. به عنوان مثال در کشور ازبکستان آنها بابت صادرات ۲۱ درصد جایزه می دهند و همچنین هیچ عوارضی از واردات پنبه اخذ نمی شود. حال می بینیم فقط در بخش مواد اولیه ایران بیش از ۴۰ درصد ازکشور ازبکستان عقب است و همین سبب می شود رشد تولیدات در ایران مناسب و
چشمگیر نباشد.
وی گفت: امر بدیهی و مسلم این است که تولید در همه شئون قابل حمایت است. لذا به همان نسبت دفاع از صنایع نساجی و پوشاک یعنی کهن ترین و اشتغالزاترین صنعت به عنوان تولیدی پایدار و با مزیت های بی نظیر در صدر اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت می باشد کما این که دفاع از تولید زراعی پنبه هم می تواند در زمره حمایت های عمیق و درازمدت اما تکنیکی که در راستای مدرنیزاسیون تولید باشد، قرار گیرد. وی تاکید کرد:قدر مسلم نه تنها دستگاه های مرتبط باید به فکر افزایش سطح زیرکشت پنبه باشند بلکه می بایست به تولید کیفی محلوج پنبه داخلی، صنعتی تر نگاه کنند.
اسلام پناه یادآور شد: پنبه، طلای سفید جهان، ماده اولیه مهم و استراتژیک صنعت است. علم تولید فنی به درک درستی از این موضوع رسیده در شرایطی که مهم ترین تولیدکنندگان پنبه خود نخستین مصرف کنندگان این محصول صنعتی اصلی هستند امروزه با پیشرفت های روزافزون صنعت پیشرو نساجی در جهان به بزرگترین واردکنندگان نیز تبدیل شده اند . وی تصریح کرد: آنچه که آمار و شاخص های جهانی نشان می دهد تولید جهانی پنبه افزایش ۸ درصدی را شاهداست. وی تاکید کرد: میانگین قیمت پنبه وارداتی به کشور در پنج ماهه ابتدایی سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۰ درصد افزایش داشته است، بنابر این این علائم هر روز حکایت از استراتژیک تر شدن این کالای صنعتی دارد. اسلام پناه به بحث صادرات گریزی زد و افزود: رشد صادرات در محصولات نساجی غیر ممکن نیست و می توان بازارهای قابل توجهی را هدف قرار داد. در حال حاضر ایران به کشورهای اروپایی، آسیای میانه و کشورهای همسایه محصولات خود را صادر می کند اما ظرفیت ایران خیلی زیاد است و امکان صادرات بیشتر فراهم است. از این رو امیدواریم با توسعه همکاری گروه دی۸، اکو و کشورهای اسلامی، کشورهای زیادی را تحت پوشش قرار دهیم و محصولات نساجی و پوشاک را صادر کنیم.وی تاکید کرد: ضمانت صادرات، ارائه تسهیلات بانکی، مذاکره باکشورهای مختلف و مشوق های صادراتی از جمله مواردی هستند که می تواند رونق صادرات محصولات نساجی را فراهم کنند.
وی به بحث هدفمندکردن یارانه ها نیز اشاره داشت و تصریح کرد: اگر مواد اولیه به نحو مطلوبی مانند کشورهای همسایه در اختیار تولید کننده داخلی قرار گیرد به طور حتم هدفمند کردن یارانه ها تاثیر منفی بر این صنعت نخواهد گذاشت. اما اگر مواد اولیه به راحتی به دست تولید کنندگان نرسد و هدفمند کردن یارانه ها نیز وارد فاز جدیدی شود، به طور قطع موانع تولید افزون می شود و این زنگ خطری برای صنایع نساجی است.
وی با بیان این که سرمایه گذاری در صنعت نساجی سود آور است، افزود: در گذشته با ورود افراد غیر تخصصی به این حوزه، خیلی ها تصور می کردند صنعت نساجی سودآور نیست اما این صنعت اشتغالزا به یک پنجم سرمایه گذاری سایر صنایع نیاز دارد. لذا با حذف موانع پیش روی تولید می توان مشکلات صنعت نساجی
را حل کرد.
اسلام پناه با اشاره به این مطلب که ۱۰ هزار واحد نساجی در کشورفعال هستند و به طور متوسط در هر چهار ماه واحدها به ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه در گردش نیاز دارند، خاطرنشان کرد: تسهیلات کم بهره یکی از برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برای واحدهای نساجی دنبال می شود.

روزنامه ایران، شماره ۴۹۳۶

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×