اخبار نساجی

عدم تخلیه بار ۱۲ فروند کشتی در بندر امام به‌دلیل تحریم کذب محض است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

عدم تخلیه بار 12 فروند کشتی در بندر امام به‌دلیل تحریم کذب محض است

 

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خبر رویترز مبنی بر اینکه ۱۲ فروند کشتی در بندر امام خمینی (ره) لنگر انداخته‌اند و به دلیل تحریم ایران بار خود را تخلیه نشده‌اند را تکذیب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خجسته در نشستی خبری با بیان اینکه بندر امام به‌عنوان دومین بندر بزرگ تجاری ۳۵ درصد تخلیه و بارگیری و تجارت کشور را برعهده دارد، اظهار داشت: ۷ بندر بزرگ و کوچک در استان خوزستان واقع شده‌اند که بندر امام خمینی (ره)، خرمشهر، سجافی، شادگان و اروند‌کنار از جمله آنها هستند.

وی ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری بندر امام خمینی را ۵۰ میلیون تن عنوان کرد و افزود: تاکنون تخلیه و بارگیری ۳۵ میلیون تن محقق شده است همچنین بندر امام خمینی ۷۰ درصد از ظرفیت اسمی بنادر استان را تشکیل می‌دهد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی این بندر ۷۰ درصد از مراکز جمعیتی کشور در نفوذ بندر امام خمینی هستند و ۹۰ درصد غلات از طریق این بندر تخلیه و به منطقه های مختلف کشور ارسال می‌شود.

خجسته با اشاره به فاصله نزدیک بندر امام و بندر ماهشهر گفت: از طریق بندر امام خمینی در کانال خورموسی مواد پتروشیمی جابه‌جا می‌شود.

وی از عملیات تخلیه و بارگیری ۳۰ میلیون تن در سال جاری خبر داد و گفت: ۷۰ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری مربوط به فرآورده‌های غیرنفتی و ۳۰ درصد مربوط به فرآورده‌های نفتی بوده است.

خجسته به ترانزیت مواد نفتی از کشور عراق به بندر امام خمینی اشاره کرد و اظهار داشت: پس از ورود مواد نفتی به بندر امام خمینی مجددا عملیات بارگیری انجام شده و مواد نفتی به سمت خلیج‌فارس یا خارج از خلیج‌فارس صادر می‌شوند.

وی تصریح کرد: سهم بندر امام از ترانزیت کشور ۲۲ درصد است که این سهم در گذشته بسیار ناچیز بوده، اما اکنون از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه امیدواریم در سال آینده عملیات ترانزیت نفتی از مرز ۲ میلیون تن بگذرد، افزود: بندر امام خمینی دومین بندر سرمایه‌ پذیر بخش خصوصی است و تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه جذب این بندر شده است.

خجسته نگهداری مواد نفتی را بزر‌گترین قرار‌داد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعلام کرد و گفت: در قرار‌دادی به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته ترمینال مکانیزه غلات ایجاد شد، همچنین بندر به ترمینال استاندارد خدمات تخلیه و بارگیری مواد نفتی مجهز خواهد شد که در فاز اول برای ۱.۵ میلیون تن و در فاز بعد در مجموع برای ۳ میلیون تن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان‌ خبر رویترز مبنی بر اینکه ۱۲ فروند کشتی که در بندر امام خمینی لنگر انداخته‌اند که به دلیل تحریم ایران، تخلیه نشده‌اند را تکذیب کرد و افزود: از ابتدای امسال عملیات تخلیه‌ ۵ میلیون تن غلات بدون هیچگونه مشکلی انجام شده و درحال حاضر هیچ کشتی منتظر انجام عملیات تخلیه نیست.

خجسته با اشاره به اینکه روزانه عملیات تخلیه ۱۲ هزار تن برای هر کشتی انجام می‌شود، گفت: در مجموع روزانه ۱۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری در کل بنادر استان خوزستان صورت می‌گیرد.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش عملکرد داشته‌ایم، افزود: در سال جاری با توجه به اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و همچنین بارندگی مناسبی که صورت گرفت، کاهش واردات غلات داشتیم.

وی در پاسخ به پرسش مهردرباره میزان وارد بنزین در سال جاری بیان کرد: آمار دقیقی از واردات بنزین ندارم، اما کاپوتاژ بنزین در پالایشگاه آبادان داریم به صورتیکه بنزین با کشتی به بندر امام می‌آید و سپس به مناطق دیگر منتقل می‌شود که نقش زیادی در کاهش و صرفه‌جویی واردات دارد.

خجسته با اشاره به این‌که در سال جاری حجم لایروبی ۷۰ درصد افزایش یافته است، گفت: وظیفه لایروبی کانال دسترسی به بندر بوشهر نیز در سال جاری به عهده‌ی ما گذاشته شده است.

خجسته با بیان اینکه تقاضای احداث ۶ مرکز نگهداری کانتینر ارائه شده است، اظهار داشت: این بندر از شبکه آزادراهی برخوردار است و اگر با اجرای فاز دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در سال آینده قیمت سوخت افزایش یابد، اختلاف هزینه‌ جابه‌جایی کالا از بندر امام خمینی به مرکز کشور نسبت به جابه‌جایی کالا از بندر شهید رجایی ۳۰ درصد خواهد بود.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان به اختصاص تسهیلات بانکی توسط سازمان بنادر و دریانوردی از محل وجوه اداره شده سازمان برای ساخت شناور‌های استاندارد اشاره کرد و گفت: با تسهیلاتی که از بنگاه‌های زودبازده دریافت شده بود ظرفیت ساخت شناور در کشور ایجاد شده که اگر بانک‌ها کمک کنند می‌توانیم بخشی از لنج‌های فرسوده را بازسازی کنیم.

وی در ادامه به غرق‌شدن هفت کشتی اقیانوس‌پیما در دوران دفاع مقدس در خورموسی اشاره و اضافه کرد: قرار‌دادی با مبلغ حدود ۸۰۰ میلیارد ریال در دست اقدام است تا کشتی‌های مغروقه از این منطقه خارج شوند که در سال جاری اولین کشتی نجات یافت و عملیات برای نجات دومین کشتی هم آغاز شده است.

وی بابیان اینکه لاشه‌های کشتی‌ها به فروش می‌رسد که یک چهارم تا یک پنجم هزینه‌ها را تامین می‌کند گفت: بندر شادگان در استان خوزستان ایجاد شده است که رویکرد اصلی از ایجاد این بنادر از بین‌بردن معضل بیکاری در منطقه است.

خجسته با اشاره به اینکه شادگان منطقه کشاورزی بوده است اظهار داشت: این منطقه در گذشته فعالیت‌های تجاری بسیاری داشته است اما به تدریج به دلیل احداث جاده‌ها، ارتباط آبی آن قطع شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×