اخبار نساجی

ظرفیت تولید بنزین کشور ۶ میلیون لیتر در روز افزایش می یابد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ظرفیت تولید بنزین کشور 6 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد

ظرفیت تولید بنزین کشور با بهره برداری از طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس در سال آینده حدود ۶ میلیون لیتر در روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش بی باک به نقل از باشگاه خبرنگاران و به نقل از شانا؛ احمد فرزانه مجری طرح تکمیل و توسعه ظرفیت پالایشگاه بندرعباس ضمن اعلام این خبر افزود: اولین واحد طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس به عنوان سودآورترین پروژه پالایشگاهی کشور دی ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: واحدهای یوتیلیتی (آب، برق، بخار) و ایزومریزاسیون از جمله واحدهایی هستند که در مرحله اول در این پروژه به بهره بهره داری می رسند.

وی افزود: پیشرفت فیزیکی این طرح تا پایان بهمن ماه امسال ۶۴.۵ درصد است که این میزان پیشرفت به تفکیک در بخش مهندسی اصولی ۱۰۰ درصد، مهندسی تفصیلی و خرید ۸۷.۶ درصد، تدارکات و تامین مصالح و مواد ۷۳.۴ درصد و در بخش ساختمان و نصب ۴۴.۴ درصد است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مجری طرح تصریح کرد: طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس مشتمل بر ۹ واحد اصلی است که واحدهای تصفیه هیدورژنی نفتا با ظرفیت روزانه ۲۵ هزار بشکه، واحد بنزین سازی (اکتانایزر) با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفتای سبک با ظرفیت ۱۹ هزار و ۷۰۰ بشکه، واحد ایزومریزاسیون نفتای سبک با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه، واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز با ظرفیت ۵۰ هزار بشکه و واحد بازیافت گوگرد با ظرفیت ۱۲۰ تن در روز از واحدهای مهم و تحت لیسانس این طرح هستند.

وی تاکید کرد: با اجرا و تکمیل طرح افزایش ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس، روزانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین معمولی (واحد ایزومریزاسیون)، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر (واحد اکتانایزر)، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر نفت گاز مرغوب، ۲۵۰ تن گوگرد دانه ای و ۳۳ هزار و ۶۰۰ لیتر گاز مایع به ظرفیت تولید روزانه این پالایشگاه افزوده خواهد شد.

فرزانه افزود: با اجرای این طرح در مجموع روزانه حدود ۶ میلیون لیتر بنزین و ۷.۸ میلیون لیتر نفت گاز مطابق با استانداردهای اروپایی یورو ۴ به تولیدات پالایشگاهی کشور افزوده خواهد شد.

وی با تاکید بر بازگشت سرمایه مطلوب این طرح میزان سرمایه گذاری موردنیاز آن در بخش ریالی را سه میلیارد و ۷۷۱ میلیون ریال و در بخش ارزی ۳۲۵ میلیون یورو عنوان کرد و گفت: بهره برداری از این پروژه پس از اعمال تمام کسورات سالیانه ۲۵۰ میلیون دلار (معادل بیش از ۲۰ میلیون دلار در ماه) سود خالص برای کشور به همراه خواهد داشت.

مجری طرح تکمیل و توسعه ظرفیت پالایشگاه بندرعباس در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره احجام پروژه تصریح کرد: کل حجم بتن ریزی این طرح بیش از ۹۶ هزار مترمکعب، اسکلت فلزی ۴ هزار تن، تجهیزات ثابت ۱۹ هزار تن، تجهیزات دوار ۴ هزار تن، عایق بندی ۱۰۰ هزار تن، لوله کشی روزمینی ۶۲۰ هزار اینچ قطر، لوله کشی زیرزمینی ۱۲۰ هزار اینچ قطر، کابل اندازی برق و ابزار دقیق یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر و رنگ و سندبلاست (زنگ زدایی فلز) یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع خواهد بود.

براساس این گزارش؛ طرح تکمیل و توسعه ظرفیت در پالایشگاه بندرعباس در قالب چهار پروژه رفع تنگناهای افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس، افزایش تولید بنزین، توسعه سیستم واردات ـ صادرات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه بندرعباس و ساخت اسکله‌های جدید نفتی در بندرعباس در حال اجراست.

ظرفیت این پالایشگاه تا پایان تیر ۸۷، روزانه ۲۳۰ هزار بشکه بود که با اجرای پروژه رفع تنگناهای افزایش ظرفیت پالایشگاه بندرعباس در سال ۸۷، ظرفیت آن با حدود ۹۰ هزار بشکه افزایش، به ۳۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
همچنین با توجه به این که در آینده خوراک پالایشگاه بندرعباس به وسیله خط لوله قشم- بندرعباس تامین خواهد شد و صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی از ۵۰ به ۷۸ هزار متر مکعب افزایش می‌یابد، ضروری است تاسیسات موجود صادرات و واردات فرآورده‌های نفتی بندر‌عباس در اسکله‌های شهید رجایی و فولاد، بازوهای بارگیری، خطوط لوله انتقال فرآورده به کشتی، مخازن، پمپ‌ها و سیستم‌های اندازه‌گیری توسعه یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×