اخبار فرش ماشینی

طلای سفیدی که به خاک سیاه نشست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

مدیرعامل صندوق پنبه معتقد است که پنبه در بسیاری از کشورها محصولی درآمدزا و اشتغال‌آفرین است اما در ایران کشاورزانش به خاک سیاه نشستند و هر سال از تولید این محصول کاسته می‌شود.

محمدحسین کاویانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در حالی که سال گذشته سطح زیرکشت پنبه در کشور ۹۰ هزار هکتار بوده است‌، امسال به حدود ۵۵ هزار هکتار رسیده که ناشی از مقرون به صرفه نبودن کشت این محصول و عدم حمایت لازم از سوی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی افزود: با توجه به سطح زیر کشت فعلی این محصول به نظر می‌رسد حدود ۳۵ هزار تن پنبه محلوج در کشور تولید شود و با توجه به نیاز حدود ۱۰۰ هزار تنی صنایع نساجی به این محصول‌، به حدود ۶۵ درصد واردات پنبه نیازمندیم.

کاویانی خاطر نشان کرد: وضعیت کنونی پنبه در حالی اتفاق افتاده است که حدود ۴۰ سال گذشته ایران نه تنها نیاز داخلی خود را تامین می‌کند بلکه تنها از استان گلستان صد هزار تن پنبه به ۲۱ کشور جهان صادر می‌شد در حالی که هم اکنون تولید کل کشور به این رقم نمی‌رسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۵۰ که هنوز نفت و درآمد آن برای کشور اثبات شده نبود،‌ حجم بسیاری از درآمد ارزی کشور از طریق صادرات پنبه به دست می‌آمد.

افزایش قیمت برنج عامل کاهش تولید پنبه

کاویانی اظهار کرد: برنج در حال حاضر یکی از پرمصرف‌ترین محصولات کشاورزی از نظر آب است که در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی با اتخاذ سیاست مناسب به کشاورزان توصیه کرده تا در غیر از استان‌های مازندران و گیلان برنج نکارند اما وقتی که این وزارتخانه برای واردات برنج تعرفه‌های سنگین وضع می‌کند و قیمت برنج داخلی به حدود هفت تا هشت هزار تومان می‌رسد، دیگر نمی‌توان مانع تغییر الگو کشت پنبه‌کاران استان گلستان برای تولید برنج شد چرا که آنها نهایتا با کنار گذاشتن هزینه‌هایشان از تولید پنبه هکتاری دو میلیون تومان درآمد خواهند داشت در حالی که با کشت برنج می‌توانند بیش از ۱۰ تا حدود ۲۰ میلیون تومان درآمد داشته باشند.

بی مهری به تولید کنندگان با افزایش واردات بدون تعرفه پنبه

مدیرعامل صندوق پنبه اظهار کرد: در حالی که قیمت هر کیلوگرم پنبه در بازار داخلی ۴۸۰۰ تا ۵۲۰۰ تومان و نرخ‌ جهانی آن حدود ۱۵۷ سنت است‌، اگر این محصول را با ارز مبادله‌ای وارد کنند، کیلویی حدود ۵۰۰۰ تومان تمام می‌شود و اگر آن را با ارز آزاد وارد کنند قیمتش به حدود ۵۷۰۰ تومان می رسد و هم اکنون وارد کنندگان هر کیلوگرم پنبه وارداتی را که عمدتا از ازبکستان وارد می‌شود‌، کیلویی ۶۵۰۰ تومان عرضه می‌کنند. اما با بی‌توجهی مسوولان و قرار ندادن تعرفه مناسب برای واردات پنبه در آستانه‌ی فصل برداشت شاهد افزایش بی‌رویه‌ی واردات این محصول هستیم که می‌تواند روزهای سیاه پنبه‌کاران را سیاه‌تر از گذشته کند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×