اخبار فرش ماشینی

طرح های در دست اقدام نانو در زمینه صنایع نساجی، پوشاک و چرم طرح های در دست اقدام نانو در زمینه صنایع نساجی، پوشاک و چرم

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دفتر ریاست جمهوری، طرح های در دست اقدام در زمینه نانو در خصوص صنایع نساجی، پوشاک و چرم را به شرح زیر اعلام کرد:

الف- تولید چرم مصنوعی آنتی باکتریال توسط شرکت پارس نانو تک آسان:
این فناوری در حال حاضر در صنایع چرم قابل استفاده است.
ب- دستیابی به دانش فنی تولید چرم مصنوعی آنتی باکتریال با خاصیت جذب بالا توسط مرکز تحقیقات نی دانشگاه

آزاد اسلامی – واحد تهران جنوب:
کاربرد نتایج این طرح به عنوان نانوروکش ها در صنایع نساجی و پزشکی و دارویی می باشد. در این پروژه با استفاده از روش کرونا، چرم جهت استفاده در کفش بیماران دیابتی آنتی باکتریال گردیده است که با توجه به این که جاذب رطوبت نیز شده است، قابلیت جذب عرق پا را داشته و در نتیجه از رشد باکتری و قارچ جلوگیری می نماید. در حال حاضر طرح مذکور در مرحله تست آزمایشگاهی است. این محصول در بین تولید کنندگان داخلی رقیبی نداشته، اما دارای استانداردهای خارجی می باشد.

ج- ارائه فناوری منسوجات ضد آب و ضد لک و آنتی باکتریال (فرش و پارچه) توسط شرکت پارس نانو تولید آسان:
این فناوری در حال حاضر در صنایع نساجی کاربرد دارد و مراحل اجرایی آن نیز مشخص می باشد.
د- دستیابی به دانش فنی تولید پشم های آنتی باکتریال توسط مرکز تحقیقات نساجی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد

تهران جنوب:
محصول جدید این طرح با عنوان نانو ذرات، دارای کاربرد در صنایع نساجی می باشد. در واقع هدف از این پروژه تهیه نخ های پشمی آنتی باکتریال مورد مصرف در البسه جهت جلوگیری از رشد و انتقال میکروب، به خصوص در کاربردهایی است که مستقیماً در معرض تماس با ترشحات بدن می باشد و در نتیجه رسیدن به کالایی است که علاوه بر ضد باکتری بودن، دارای خاصیت ضد بو نیز باشد، همچنین این نخ ها می توانند در خامه فرش دستباف نیز مورد استفاده قرار گیرند. در حال حاضر این طرح در مرحله ثبت اختراع است. پیش بینی حجم سرمایه گذاری لازم برای تولید و تجاری سازی آن بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می باشد.

اهمیت و ضرورت انجام طرح:
فرش دستی یکی از کالاهای مصرفی و تزئینی در خانه های ایرانی و همچنین اماکن مقدس می باشد. در اماکن مقدس به دلیل رفت و آمدهای مکرر و نیز حضور اقشار مختلف مردم با فرهنگ های متفاوت و نیز شرایط اقلیمی محل سکونت،‌ نوع آداب و رسوم و سطوح مالی متفاوت سبب می گردد تا فرش های مورد استفاده در معرض آلودگی های گوناگون از قبیل میکروب ها، قارچ ها، باکتری ها و بوی نامطبوع قرار گیرد. علاوه بر آن، مسئله شستشوی فرش ها نیز به دفعات باعث صرف هزینه بالا و کاهش عمر مفید فرش خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خلاصه طرح:
این طرح در دو فاز که به تفصیل در ذیل به آن اشاره شده است، قابل انجام است.
فاز اول: این بخش از طرح که قبلاً انجام پذیرفته است، از نانو ذرات سیلور برای ضد باکتری و ضد بو کردن الیاف پشم استفاده شده است. به طوری که ابتدا محلولی از نانو سیلور با غلظت های مختلف تهیه و با استفاده از روش مناسب، کالای پشمی آنتی باکتریال گردید و به منظور افزایش ثبات سایشی و شستشویی از رزینی که جاذب رطوبت است، جهت بهبود خاصیت تنفس پذیری استفاده شده است تا به صورت فیلمی بر روی نخ پشمی تشکیل گردد و از پخش شدن و جدا شدن نانو ذرات سیلور جلوگیری نماید.

فاز دوم: در این بخش ابتدا نانو ذرات سیلور را با نانو ذرات Sio2 کوپل نموده که خود باعث ماندگاری ذرات نانو سیلور و تشدید خاصیت ضد بو در الیاف می گردد. سپس با نانو ذات Tio2 آن را پوشش می دهیم تا خاصیت خود تمیز شوندگی را در آن ایجاد نماییم و در انتها جهت پایداری و افزایش ثبات شستشویی و سایشی آن را با رزین مناسب پوشش می دهیم.

ه- تولید پارچه های ضد لک و ضد آب و خود تمیز شونده توسط شرکت نرمین شیمی نوین با همکاری شرکت والا پوش:

این طرح هم اکنون مراحل اجرایی خود را می گذراند.
و- دستیابی به دانش فنی تولید الیاف مصنوعی آنتی باکتریال توسط دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

موضوعات کاربردی: نانو ذرات، نانو کامپوزیت، نانو فلزات
این تحقیق از اصلاح پودر پلیمر به عنوان یک محصول واسطه رایج در واحدهای پتروشیمی شروع شده است. قابلیت فرآیند پذیری و خواص نخ های ۳۶ فیلامنتی تولید شده در مقیاس نیمه صنعتی از طرق اعمال شرایط مناسب در مراحل مختلف تا مرحله تولید پارچه مورد بررسی قرار گرفته است. پس از آن خواص میکروبیولوژی پارچه تولید شده نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این پژوهش، علاوه بر مقایسه روش های مختلف اختلاط از طریق اعملا سه فرآند مختلف اختلاط جهت اصلاح پلیمر، تأثیر تغییر درصد نانو ذرات نیز بر روی دو نوع ماده اطلاح کننده (بر پایه نانو ذرات نقره) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این طرح در مجتمع های بزرگ پتروشیمی و یا در خط اصلی تولید کارخانجات بزرگ و کوچک تولید الیاف و واحدهای تولید مستربچ، بدون نیاز به نصب هر گونه تجهیزات اضافی یا انجام هر گونه عملیات اضافی به سهولت قابل اجرا می باشد. ضمن این که تغییر محصول از ضد میکروب به معمولی و بالعکس نیز متناسب با نیاز مصرف کننده به سادگی میسر می باشد. تولید موفق نخ های فیلامنتی با توجه به حساسیت فرآیند این محصول تضمینی برای تولید الیاف استیپل نیز محسوب می شود.

این طرح در حال حاضر در مرحله ثبت اختراع و تولید نیمه صنعتی است. و پیش بینی حجم سرمایه گذاری لازم برای تولید و تجاری سازی پروژه تا ۱۰۰ میلیون تومان می باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×