اخبار نساجی

طرح جدید مقابله با قاچاق گازوئیل

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها و احتمال عرضه تک نرخی گازوئیل، مرحله دوم عرضه سهمیه گازوئیل منطقه‌ای از ۲۰ تا ۲۵ فروردین ماه در ۲۰ استان کشور آغاز می‌شود.

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۵۵ میلیون لیتر گازوئیل در ناوگان حمل و نقل کشور مصرف می شود و این در حالی است که در شرایط فعلی روزانه بیش از ۲ برابر مصرف گازوئیل خودروها سوخت به ناوگان حمل و نقل اختصاص می یابد.
آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که هم اکنون به طور متوسط روزانه حدود پنج میلیون لیتر گازوئیل اختصاص یافته به ناوگان حمل و نقل از طریق مبادی غیر رسمی به خارج کشور قاچاق می شود و دولت طرح جدیدی برای مقابله با قاچاق گازوئیل در دستور کار قرار داده است.

بر این اساس با توافق ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، شرکت ملی پالایش و پخش نفتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از ۲۰ تا ۲۵ فروردین ماه سالجاری عرضه گازوئیل در ۲۰ استان کشور به طور منطقه ای عرضه می شود.

از این رو تا چند روز آینده سهمیه روزانه گازوئیل خودروها در استانهای سیستان و بلوچستان، زنجان، همدان، کردستان، خوزستان، بوشهر، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، هرمزگان، کرمانشاه، کهکیلویه و بویر احمد، فارس، کرمان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، لرستان و ایلام به طور منطقه ای عرضه خواهد شد.

این در حالی است که اجرای فاز نخست عرضه گازوئیل منطقه‌ای به خودروها در سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کردستان مصرف این فراورده نفتی استراتژیک حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

گفته می شود در صورت موفقیت آمیز بودن اجرای فاز دوم عرضه سهمیه گازوئیل منطقه‌ای از اواسط تابستان سالجاری هم این طرح در استان‌های سراسر کشور به طور همزمان اجرایی شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اظهار نظر مسئولان درباره عرضه منطقه‌ای گازوئیل

محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با مهر درباره اجرای فاز دوم عرضه منطقه ای سهمیه گازوئیل به خودروها، گفت: تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل بیش از ۵۵ میلیون لیتر در روز بود.

این عضو کابینه دولت دهم با اعلام اینکه در شرایط فعلی مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل به حدود ۴۷ تا ۴۸ میلیون متر مکعب کاهش یافته است، تصریح کرد: از این رو به نظر می رسد اجرای طرحهای جدیدی همچون عرضه سهمیه منطقه‌ای می تواند منجر به مدیریت بیشتر مصرف و کاهش قاچاق گازوئیل شود.

از سوی دیگر با اجرای عرضه سهمیه گازوئیل منطقه ای هیچگونه محدودیتی در تامین سوخت خودروهای دیزلی به وجود نخواهد آمد و خودروها مطابق با میزان پیمایش و کارکرد خود سهمیه مورد نیاز گازوئیل را دریافت می کنند.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هم با اشاره به اجرای طرح عرضه منطقه‌ای گازوئیل در ۳ استان کشور و کاهش ۲۵ درصدی مصرف این فرآورده نفت به مهر اعلام کرد: به زودی متناسب با تناژ و کلاس خودروهای دیزلی، سهمیه‌های گازوئیل منطقی می‌شود.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون حدود ۸۰ هزار دستگاه خودروی دیزلی در سطح کشور وجود دارد، تاکید کرد: مطالعات انجام گرفته نشان می دهد در شرایط فعلی سهمیه‌های خودروهای دیزلی حدود ۲ برابر مصرف واقعی این خودروها است.

وی با اشاره به اختصاص ۱۰۰ تا ۱۱۲ میلیون لیتر سهمیه گازوئیل به خودروهای دیزلی، بیان کرد: با این وجود مصرف واقعی گازوئیل در بخش حمل و نقل حدود ۵۰ میلیون لیتر در روز است.

کارتهای گازوئیل غیر مجاز می سوزند

به گزارش مهر، همسو با اجرای فاز دوم عرضه سهمیه گازوئیل منطقه ای به خودروهای دیزلی، حذف کارتهای هوشمند غیر مجاز و اضافی خودروهای دیزلی در دستور کار دستگاه های دولتی مرتبط قرار گرفته است.

در حال حاضر مراحل جدید پایش و بررسی کارت هوشمند گازوئیل خودروهای دیزلی در سراسر کشور آغاز شده است و با تکمیل مراحل پایش به زودی تعدادی از کارتهای هوشمند اضافی گازوئیل حذف می شوند.

تغییر کلاس و تعیین کلاس بندی کارتهای هوشمند گازوئیل خودروهای دیزلی طرح دیگری است که هم اکنون در دستور کار دولت قرار گرفته است.

بر این اساس کارت هوشمند گازوئیل خودروها مطابق با کلاس موتور، تناژ و نوع خودروها تغییر خواهد کرد و در آینده سوخت این خودروها مطابق با کلاس بندی جدید کارتها اختصاص می یابد.

احتمال عرضه گازوئیل تک نرخی

در حال حاضر گازوئیل با دو نرخ نیمه یارانه‌ای و یارانه‌ای ۱۵۰ و ۳۵۰ تومان به خودروهای دیزلی کشور تحویل داده می‌شود که منطقی شدن بهای این فرآورده نفتی در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در دستور کار دولت قرار گرفته است.

در حال حاضر توافق کلی برای عرضه گازوئیل تک نرخی در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مورد توافق اکثر دستگاه‌های ذیصلاح قرار گرفته است.

از سوی دیگر، گفته می‌شود در فاز دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در صورت تایید نهایی سناریوی عرضه گازوئیل تک نرخی، عرضه این فرآورده نفتی با قیمت ۱۵۰ تومان هم منتفی خواهد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×