اخبار فرش ماشینی

طرح‌های بازارپسند، به فرش‌بافان سمنانی آموزش داده شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

یک فعال حوزه فرش دستبافت در استان سمنان معتقد است: باید طرح‌ها، رنگ‌ها و نقشه‌های موردپسند بازارهای داخلی و خارجی شناسایی و به فرشبافان استان آموزش داده شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، عبدالحسینی، مدیرعامل اتحادیه فرش روستایی استان، نیز با اشاره به این‌که بافنده واقعی در استان کم است، گفت: بافنده‌های واقعی که به کار بافت فرش اشتغال دارند در تعاونی‌ها حضور دارند.

وی با اشاره به سابقه ۱۰۰ ساله بافت فرش در استان تلاش بیشتر در جهت رونق تولید فرش در استان را خواستار شد و افزود: باید طرح‌ها، رنگ و نقشه‌های موردپسند بازارهای داخلی و خارجی توسط مدیران تعاونی‌ها و اتحادیه‌های فرش استان شناسایی و برای بهره‌برداری از آن برنامه‌ریزی شود.

وی آموزش را رکن اساسی تعاونی‌ها دانست و اظهار کرد: آموزش تخصصی و حرفه‌ای بافندگان تازه کار که عمدتا دارای مدرکند نیز، ضروری است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

هم‌چنین ابراهیم محمودی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان سمنان با اشاره به برگزاری نشست “بررسی مشکلات صنعت فرش در بخش آموزش نیروی انسانی” که با حضور صاحبان و متولیان صنعت فرش استان در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست را توانمندسازی و آموزش انواع بافت‌های مرغوب با ارزش افزوده بالا عنوان کرد و اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های آموزش فنی و حرفه‌ای در این زمینه، آموزش به مدیران، بافندگان، تولیدکنندگان و اتحادیه‌های فرش استان در بخش‌های تولید، تجارت و بازاریابی است.

وی با بیان این‌که آموزش فنی و حرفه‌ای استان در سال‌های اخیر در بخش آموزش و تعیین صلاحیت فنی فعالان حوزه فرش دستباف، فعالیت‌هایی زیادی داشته است، گفت: آموزش استانداردهای مختلف آموزشی در بخش‌های متنوع تولید فرش در مراکز ثابت و سیار، آموزش فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، تعیین صلاحیت فنی بافندگان فرش و صدور کارت مهارت برای آنها و همکاری با اتحادیه فرش دستباف شهری پیرو تفاهم نامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با اتحادیه سراسری فرش دستباف کشور در قالب برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد مدیران و کارشناسان دو طرف در استان، از جمله این فعالیت‌ها به شمار می‌آید.

محمودی با اشاره به ضرورت الگوهای جدید آموزش به شیوه بازار محور، اظهار امیدواری کرد، با کمک و همکاری اتحادیه‌های تعاونی فرش در استان و هم‌چنین با همیاری همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط ، مراحل آموزش این شیوه‌های نوین آموزش شامل نیازسنجی، آموزش، تولید و بازار در سطح استان در حوزه فرش دستباف اجرایی گردد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های کلی آموزش فنی و حرفه‌ای استان در بخش آموزش شاغلین و فعالان اقتصادی حوزه فرش، بر استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی بخش خصوصی در بخش‌های مختلف آموزش و آزمون فنی و حرفه‌ای با همکاری و همراهی سایر دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

هم‌چنین مداح، معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه از برگزاری ۲۵ دوره آموزشی با بودجه شرکت ملی فرش خبر داد و افزود: هم‌چنین این سازمان علاوه بر برپایی ۶ دوره آموزشی، برگزاری ۱۱ دوره دیگر را در دست اقدام دارد.

وی ادامه داد: برگزاری یک دوره برای ناظران فنی در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و آموزش در بخش‌های طرح و نقشه فرش، رنگرزی نخ و خامه و بازاریابی و تجارت فرش از دیگر برنامه صنعت، معدن و تجارت استان در حوزه فرش دستباف است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با تاکید بر ضرورت آموزش در بخش به بافی‌، هم افزایی اتحادیه‌های فعال حوزه فرش در استان را خواستار شد و گفت: تنها در سایه این هم‌افزایی است که شاهد موفقیت و پیشرفت در حوزه صنعت فرش در استان سمنان خواهیم بود.

هم‌چنین غیاث الدین، معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم در این جلسه اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی بخش تعاون در سقف بودجه آموزشی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بر اساس نیازهای آموزشی اعلام شده از طرف تعاونی‌هاست و ساز و کار اجرای این آموزش‌ها توسط آموزش فنی و حرفه‌ای در قالب تفاهم نامه‌ای در شرف انعقاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم‌چنین هم افزایی بین تعاونی‌ها و توانمندسازی نیروها در تعاونی‌ها را از راهبردهای بخش تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×