اخبار فرش ماشینی

طراحی و ساخت کمباین پنبه در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی به نتیجه رسید

 

 طراحی و ساخت کمباین پنبه در مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی به نتیجه رسید

ساخت کمباین برداشت پنبه با طراحی داخلی با توجه به شرایط بومی به نتیجه رسیده و ماه آینده وارد مرحله تست مزرعه ای می شود.

مهندس عباس مهدی نیا، عضو هیات علمی بخش تحقیقات فنی و مهندسی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، افزود: طی سال های اخیر سطح زیر کشت پنبه به شدت در حال کاهش است که از جمله عمده ترین دلایل آن هزینه های بالای تولید نسبت به سایر محصولات است.

وی گفت: بیش از ۴۰ درصد این هزینه ها مربوط به برداشت این محصول با توجه به کمبود نیروکاری در روستاها می باشد.

وی اظهار داشت: وجود تکنولوژی های برداشت مکانیزه پنبه محدود به چند استان کشور چون فارس، گلستان و خراسان جنوبی آن هم در دو سه سال اخیر است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: نتایج حاصل از بررسی این تکنولوژی ها منجر به آن شد تا به سراغ طراحی یک کمباین جدید برای کشور برویم که متناسب با شرایط و معیارهای موجود در مزارع پنبه کشور باشد.

وی گفت: بدین منظور قراردادی با معاونت علمی ، فناوری ریاست جمهور در قالب ارایه تسهیلات به این طرح منعقد شد و طی بیش از ۱۰۰ روز کار فشرده توسط یک تیم ۱۰ نفره هم اینک کار به مراحل انتهایی مونتاژ و تست سرد رسیده است.

وی با بیان اینکه طی این چهارماه فاز اول کار به انجام رسیده است، افزود: مراحل طراحی این کمباین خیلی پیش از قرارداد آغاز شده بود.

وی اظهار داشت: ظرف یک ماه آینده این کمباین بصورت آزمایشی وارد مزرعه می شود.

مهدی زاده با بیان اینکه این کمباین از پیچیده ترین ماشین های کشاورزی است، افزود: کمباین ساخت داخل سه ردیفه و متناسب با مزارع کوچک و شرایط خاص زمین های کشور است ضمن آنکه قیمت اولیه آن در صورتی که به تولید نهایی با تیراژ ۱۰ دستگاه برسد، حدود شش میلیارد ریال به ازای هر دستگاه است که در اختیار کشاورز قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه نمونه خارجی سه ردیفه آن هم اینک تولید نمی شود، گفت: کمباین چهارردیفه خارجی آن هم اینک قیمتی در حدود ۱۵ میلیارد ریال دارد که خیلی بیش از قیمت تولید داخل است.

به گفته وی ، هم اینک ۴۰ درصد قطعات تولیدی این کمباین با توجه به محدودیت زمانی تولید داخل است و بخشی هم از قطعات خارجی استفاده شده که می توان آن را در داخل تولید کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×