مقالات نساجی

طراحی هوشمندانه ضامن آینده پایدار صنعت نساجی و فرش

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نویسنده: مهدی اویسی – بنیانگذار و مدیر عامل (Design Consulting Associates (DCA


اگر محصولاتی از قبیل فرش، مبلمان، کارخانه‌ها و شهرها از همان ابتدا هوشمندانه‌تر طراحی شوند، ضایعات، زباله و آلودگی بسیار کمتری تولید خواهد شد.

در اینجا می‌توانیم در مورد ecodesign، ایده طراحی آموزش دیده در مورد مسئله زیست محیطی صحبت کنیم که از حول شی جدا شده و کالا را به عنوان یک کل در جامعه می‌بیند.

در عین حال، فرهنگ یک ضرورت سیاسی-اجتماعی است که به همبستگی اجتماعی کمک می‌کند و پیشرفت اجتماعی را با تشویق تأمل انتقادی، چشم‌اندازهای ارتباطی و ایجاد انگیزه ارتقا می‌بخشد.

در بسیاری از موارد نمی‌توانیم مانند گذشته ادامه دهیم و یک تغییر فرهنگی جامع به سمت پایداری بیشتر لازم است. ما منابع محدودی در اختیار داریم و اینجاست که اجرای مدیریت پایدار آغاز می شود. ما آموزش مصرف پایدار خود را از مهد کودک آغاز خواهیم کرد تا بیاموزیم به طبیعتی که در آن زندگی می‌کنیم احترام بگذاریم و جوانان را درباره استفاده آگاهانه از مواد قابل بازیافت و قابل استفاده مجدد آموزش دهیم.

چه از مد پایدار استفاده کنیم، چه غذای ارگانیک و ترجیحاً محلی بخوریم، چه کم و بیش با وسایل حمل و نقل عمومی سفر کنیم، اینها مواردی است که نشان می‌دهد از نظر پایداری چگونه عمل می‌کنیم.
خوشبختانه برخی شرکت‌ها با موضع‌گیری و گنجاندن شیوه‌های پایدار در چرخه‌های کاری خود در تلاشند راهی جدید را در پیش بگیرند.

«پایداری» می‌تواند معانی زیادی داشته باشد و شامل عوامل مختلفی است که می‌توانند برای ارتقا تولید پایدار توسط شرکت‌ها بکار گرفته شوند. اینها می‌توانند استفاده از مواد بازیافتی یا طبیعی یا حتی استفاده از مواد باقیمانده باشند. همچنین می‌تواند شامل تولید پایدار، سازگار با محیط زیست و بدون اثر مواد شیمیایی مضر باشد. با تمرکز فزاینده بر پایداری، تولید اخلاقی و مواد جایگزین، اطمینان حاصل می‌شود که پیشرفت در مسیر درستی قرار دارد.
تحقیقات زیادی برای یافتن مواد جایگزین مانند موادی که از الیاف گیاهی ساخته شده‌اند، از حیوانات گیاهی و جانوری گرفته شده‌اند یا موادی که می‌توانند بدون استفاده از منابع بسیار یا عدم فشار زیاد به منابع طبیعی تولید شوند، در حال انجام است.

مدل اقتصاد دایره‌ای نه تنها مزایای اکولوژیکی بلکه مزایای اقتصادی نیز به همراه دارد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که علاوه بر صرفه‌جویی در منابع و کمک به حفاظت اقلیمی، مشاغل جدید نیز ایجاد می‌شود.

در سال ۲۰۱۶، بیش از ۷۰۰ میلیون مترمربع فرش تولید و روانه بازار اروپا شد. تولید این مقدار عظیم فرش نه تنها در حین ساخت بلکه پس از پایان عمر محصول نیز تأثیر بسزایی در محیط زیست دارد. در اروپا سالانه تقریباً ۶/۱ میلیون تن فرش قدیمی دور ریخته می‌شود که ۴۰۰۰۰۰ تن آن فقط مربوط به آلمان است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

امروزه تجهیزات بازیافت فرش، با کیفیت بالا وجود دارد، البته در مقادیر کم. این امر نشان می‌دهد که راه‌حل‌های فناورانه برای مقوله بازیافت موجود است. در عین حال، قابلیت بازیافت کالاهای عرضه شده در بازار و زیرساخت‌های جمع آوری و بازیافت باید بهبود یابد. اجرای این نکات یک شبه عملی نخواهد بود اما باید از امروز آغاز شود. با توجه به طول عمر بالای فرش تا مدت ۲۰ سال، تصمیمات امروز بر استفاده مجدد و بازیافت فرش در سال‌های آینده تأثیر می‌گذارد.

توسعه حلقه‌های بسته مواد در صنعت فرش، مستلزم تلاش مشترک تولید کنندگان، خرده فروشان، سیاست گذاران و مصرف کنندگان است. در ادامه، به مواردی در خصوص اینکه چگونه می‌توان یک مسیر اقتصاد دایره‌ای موفق را طی کرد، اشاره شده است:

– در نظر گرفتن استفاده مجدد و قابلیت بازیافت در طراحی محصول
– سیستم برگشت‌پذیر، جامع و دوستدار مصرف کننده – ایجاد ظرفیت‌های بازیافت
– حذف برچسب محصولات

حداقل از زمان طراحی Victor Papanek در سال ۱۹۷۰ برای دنیای واقعی، رشته طراحی این جنبه را به خود اختصاص داده و از انواع شرکت‌ها، سازمان‌ها و گروه‌های اجتماعی پشتیبانی کرده است. صرف نظر از این، او فقط به این موضوع فکر می‌کند که علاوه بر تأمین نیازهای اجتماعی، طرح‌ها با “اصل KISS” (Kepp it Simple, Stupid) و دستورالعمل “Form follows User” (فرم براساس کاربر است) مطابقت دارند.



دستور کار سازمان ملل برای توسعه پایدار (۱۷ هدف توسعه پایدار، برنامه ۲۰۳۰ سازمان ملل) شامل سیاست‌های حفاظت و توسعه محیط زیست است. این برنامه‌ها فراتر از درخواست برای انجام کاری علیه مصرف منابع و بهره برداری در به اصطلاح جهان سوم هستند. آنها بیان همه مردم و همه کشورها برای حفظ کره زمین و اطمینان از زندگی مناسب و معقول در همه جا هستند.

هدف ۹ برای صنعت ما بسیار مهم است: ارتقا زیرساخت‌ها، صنعتی سازی و نوآوری‌ها
صنعت و زیرساخت‌ها باید از طریق فناوری‌های هوشمند و صرفه جویی در منابع، برای آینده مناسب باشند. به این ترتیب می‌توان شغل و به دنبال آن رفاه ایجاد کرد. دستیابی به اطلاعات، بازارهای مالی و تجارت جهانی برای توسعه اقتصادی در جهان ما بسیار مهم است.

هدف ۱۲: شکل‌دهی الگوی مصرف و تولید به صورت پایدار
سیاره ما انعطاف پذیری محدودی دارد. برای اینکه بتوانیم در آینده زندگی خوبی داشته باشیم، باید روش‌های مصرف و تولید خود را تغییر دهیم. یکی از عناصر اصلی این امر، قوانینی برای استفاده از منابع محدود، ایمنی شغلی، حفاظت از بهداشت و حفاظت از محیط زیست است.

“این بحران، زمان و فرصتی فراهم کرده تا با نگاهی انتقادی‌تر به تاریخ نگاه کنیم. طراحی دنیای مدرن نیاز به رویکرد آگاهانه‌تری به حقایق زندگی روزمره دارد – یک عینیت جدید. “

ما می‌خواهیم آینده را با هم شکل دهیم و تنها با اقدام پایدار می‌توانیم در ایجاد تحولی بزرگ موفق شویم.


About Author:

About Author:

Mehdi Oveisi is (Master of Arts Textile Design) an experienced textile and product designer from various industries Textile and fashion brands (including Ploucquet Textiles and Sympatex Technologies) and the automotive industry (Racemark International) for high-quality transportation interiors, especially in the field of floor coverings, have been active in this sector for more than 16 years.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×