اخبار نساجی

ضرایب مالیاتی مبنای محاسبه مالیات اصناف شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ضرایب مالیاتی مبنای محاسبه مالیات اصناف شد

خزانه‌دار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران از برگزاری آخرین جلسه کمیسیون ضرایب مالیاتی در سال۹۲ خبر داد و گفت: در این کمیسیون ضرایب سال ۱۳۹۱ نهایی و امضاء شد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، سید حمید حسینی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امسال کمیسیون ضرایب مالیاتی به دلایلی از اهمیت بیشتری برخوردار بود وبرای اولین بار تشکل‌های بخش خصوصی پیشنهاد جدیدی برای کاهش تعرفه‌ها نداشتند.

حسینی با بیان این‌که اغلب ضرایب مالیاتی مربوط به تولید کننده وبخش خدمات با مشارکت ودرخواست تشکل ها بازنگری و تعدیل شده است، گفت: در پنج سال گذشته با همکاری قابل تقدیر سازمان امور مالیاتی وبانک مرکزی ضرایب مالیاتی بازنگری وانجام دادیم عمده ضرایب مالیاتی به نفع تولید تعدیل شد.

خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اگر تولیدکننده کالا یا خدمات فاقد دفتر باشد یا دفاترش مورد تایید سازمان مالیاتی قرار نگیرد از قرینه مالیاتی استفاده می‌شود و درصدی از فروش کالا یا خدمت به عنوان درآمد محاسبه می شود (قبلا حدود ۱۸ درصد واکنون حدود ۱۴ درصد) و۲۵ درصد درآمد به عنوان مالیات وصول می‌شود ونقش کمیسیون تعیین این ضرائب است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ضرایب مالیاتی خودروسازان کاهش یافت
وی خاطرنشان کرد: علیرغم تعدیل ضریب قطعه‌سازان در سال گذشته مجددا امسال با پیشنهاد انجمن قطعه سازان این ضریب تعدیل شد تا از این طریق به صنعت خودرو کشور مساعدت شود.

حسینی درباره اعضای تشکیل دهنده کمیسیون ضرایب مالیاتی گفت: سه عضو اصلی این کمیسیون سازمان امور مالیاتی، بانک مرکزی و بخش خصوصی هستند که بنگاهها را اتاق بازرگانی ، اصناف را نمایندگان شورای اصناف و پزشکان را سازمان نظام پزشکی نمایندگی می‌کنند واز اردیبهشت ماه تا اواسط تیرماه جلسات هفتگی برگزار می‌شود.

از سال آینده کمیسیون ضرایب مالیاتی تشکیل نمی شود

خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران درباره دلایل اهمیت کمیسیون ضرایب مالیاتی در سال جاری، خاطرنشان کرد: براساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم که دولت پیشنهاد آن را به مجلس شورای اسلامی داده است در صورت موافقت مجلس از سال آینده قرار نیست کمیسیون ضرایب مالیاتی در کشور تشکیل شود.

وی افزود: براساس اصلاحیه قانون دیگر مالیاتی به عنوان علی الراس نخواهیم داشت و دراین اصلاحیه پیش بینی شده که فعالان اقتصادی یا خود اظهارنامه مالیاتی را ارائه دهند یا سازمان امور مالیاتی به نمایندگی از فعالان اقتصادی اظهارنامه را تنظیم ورسیدگی می‌کند وهمه فعالان اقتصادی موظف به ارایه اظهارنامه هستند.

حسینی تاکید کرد:‌ کاربرد ضرایب مالیاتی در رابطه با فعالان فاقد دفاتر حسابداری و کسانی‌که صورت های مالی و دفاترشان تایید نمی‌شود است و برای بنگاههایی که دارای دفاتر قانونی وحسابرس مالیاتی هستند این ضرائب استفاده نمی‌شود واز طریق رسیدگی دفاتر درآمد واقعی مالیات محاسبه و مالیات اخذ می‌شود.

ضرایب مالیاتی مبنای محاسبه مالیات اصناف شد

خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران درباره دلیل دیگر اهمیت ضرایب مالیاتی در سال جاری گفت: امسال اصناف نتوانستند با سازمان امور مالیاتی در مورد میزان افزایش مالیات به توافق برسند و چون نرخ توافقی اعلام نشده لذا سازمان مالیاتی مجبور است براساس ضرایب مالیاتی درآمد اصناف را محاسبه ومالیات اخذ کند.

وی در این باره تصریح کرد: امسال در صورت عدم توافق شورای اصناف با سازمان امور مالیاتی به طور وسیع ضرایب مالیاتی در رابطه با اصناف کاربرد و میزان مالیات اصناف افزایش شدیدی خواهد داشت.

حسینی اهمیت سوم کمیسیون ضرایب مالیاتی را در مورد صادر کنندگان دانست و بیان کرد: امسال معافیت مالیاتی صادرکنندگان موکول به بازگشت ارز به چرخه تجاری کشور شده است و لذا در صورت منتفی نشدن بخشنامه سازمان امور مالیاتی اکثر صادرکنندگان مشمول مالیات خواهند شد وچون محاسبه درآمد صادرکننده امکان پذیر نیست ضرائب اهمیت پیدا خواهد کرد.

کارگروه ویژه تصمیم به لغو معافیت مالیاتی صادرکنندگان گرفت

خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران افزود: اگرچه ماده ۳۲ لایحه بودجه سال ۱۳۹۲ در رابطه با اخذ مالیات از صادرکنندگان به تصویب نرسید ولی براساس مصوبه ستاد تدابیر (کارگروه ویژه وزرای اقتصادی) صادرکنندگان مکلف به بازگرداندن ارز به کشور شده و شرط برخورداری از معافیت مالیاتی و مسترد کردن ارزش افزوده به صادرکننده را شرط فوق دانسته است.

به گفته وی، همین موضوع باعث اهمیت ضرایب مالیاتی برای صادرکننده در سال جاری می‌شود. مصوبات شورای امنیت ملی فرای قوانین جاری کشور است و فقط مجلس می تواند این مصوبه که باعث نگرانی وانتقاد شدید صادرکنندگان واتاق بازرگانی شده است را لغو کند.

وی به مذاکرات نمایندگان اتاق وتشکل های صادراتی با سازمان امور مالیاتی اشاره کرد ومعتقد است در صورت اجرای توافق شش بندی بخشی از نگرانی صادرکنندگان برطرف شود و راه حل جدید سازمان امور مالیاتی مبنی بر فروش ارز صادراتی به صراف دارای مجوز بانک مرکزی در داخل یا خارج از کشور و ارائه مدارک آن نیز می‌تواند دغدغه صادرکنندگان را برطرف کند.

حسینی اظهار کرد: بر این اساس ما در کمیسیون سعی کردیم ضرایب مالیاتی صادرکنندگان را معادل عمده فروشی که نازل ترین نرخ (پنج درصد) است قرار دهیم.

خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران افزود: پنج نوع ضرایب از جمله تولیدکننده، واردکننده، عمده فروش، خرده فروش و ارائه دهنده خدمات وجود دارد. امسال توانستیم با بانک مرکزی وسازمان امور مالیاتی توافق کنیم که اگر قرار شد صادرکنندگان از مالیات معاف نشوند و دفاتر صادرکنندگان مورد تایید قرار نگرفت ضرایب عمده فروشی به عنوان درآمدهای صادراتی محاسبه شود.

امکان تعدیل ضرایب مالیاتی در کمیسون های استانی

حسینی با بیان این‌که کمیسیون ضرایب مالیاتی دراستان تهران تشکیل می‌شود، بیان کرد: بعد از توافق این ضرایب در تهران، نتایج به استان‌ها ارسال می‌شود و در استان‌ها کمیسیون‌های ضرایب مالیاتی با حضور نماینده بانک ملی و نمایندگان بخش خصوصی تشکیل و نسبت به تعدیل یا افزایش ضریب با توجه به شرایط منطقه اقدام می‌کنند.

خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران در این باره گفت: بسیاری از استان‌های کشور شکایت کرده‌اند که در استان‌های آن‌ها کمیسیون ضرایب تشکیل نمی‌شود لذا انتظار داشتند ما در تهران مسائل مربوط به آن‌ها را پیگیری کنیم.

به گفته وی، پیله‌وران ومرزنشینان استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان از ضریب ۱۲ درصدی واردات مواد غذایی گلایه مند بوده وبعضا مجبور شده اند بابت هر کیلو برنج وارداتی ۴۰۰ تومان مالیلت پرداخت کنند که خارج از توان آنان است و باید این ضریب برای مرزنشینان تعدیل شود، ولی به دلیل پراکندگی پیله‌وران وتنوع لیست اقلام وارداتی مقرر شد این ضرائب در استان های مرزی مورد بازبینی وتعدیل قرار گیرد.

حسینی در پایان با تاکید بر این‌که براساس تصمیمات کمیسیون ضرایب مالیاتی در سال جاری قرار شد حتما در این دو استان کمیسیون ضرایب مالیاتی برای رسیدگی به درخواست پیله وران تشکیل شود تصریح کرد: براین اساس طی سال جاری حتما به این درخواست مرزنشینان و پیله وران نیز برای کاهش ضرایب مالیاتی آن‌ها رسیدگی می‌شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×