اخبار فرش ماشینی

صنعت پیر دگرباره جوان خواهد شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

عقب‌ماندگی در فناوری، کمبود نقدینگی، صرف هزینه‌های بالا برای نقل‌وانتقال پولی و تعطیلی کارخانه‌ها دردسرهایی است که تحریم‌ها بر سر صنایع نساجی کشور آورده‌اند. به گفته صاحب‌نظران، بروزرسانی فناوری‌های صنایع نساجی در دو سه اخیر دچار وقفه شده و واردات ماشین‌آلات جدید سالانه۵۰ درصد کاهش داشته است. در نتیجه پس از تحریم‌ها لزوم بازسازی صنایع نساجی به خوبی احساس شده و با خروج رکود از بازار، پیش‌بینی رشد ۲۵تا ۳۰ درصدی در تولید و صادرات صنایع نساجی در سال آینده دور از انتظار نیست.

لزوم بازسازی ماشین‌آلات نساجی

محمدمهدی رییس‌زاده، دبیر انجمن صنایع نساجی ایران نیز در گفت‌وگو با صمت درباره تاثیرات تحریم‌ها بر صنعت نساجی و به دنبال آن بهبود وضعیت این صنعت برای مصرف‌کننده داخلی گفت: در طول این سال‌ها صنعت نساجی همچون سایر صنایع متاثر از تحریم‌ها بوده و از آنجایی که صنعت نساجی در کالاهایی همچون پارچه، پوشاک و… قابلیت ورود از سیستم‌های غیررسمی قاچاق را دارد، با محدودیت در تولید از این حوزه نیز بسیار آسیب دیده است.

وی افزود: از سوی دیگر در این سال‌ها صنعت نساجی کشور نیازمند بازسازی بود که تشدید تحریم‌ها مانع از بروزرسانی فناوری‌های صنعت نساجی شد که به نظر می‌رسد با رفع تحریم‌ها این صنعت نیاز به بازسازی خواهد داشت تا بتواند در فضای رقابتی و کاهش قیمت تمام شده ورود پیدا کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رییس زاده با تاکید بر اینکه در دوران تحریم‌ها برخی از سیاست‌های غلط دولت گذشته باعث شد تا این صنعت اشتغالزا بیشترین آسیب را ببیند، تصریح کرد: در طول این سال‌ها شاهد ناهماهنگی در سیستم تعرفه‌ای واردات کشور بودیم و اگر تعرفه واردات پارچه ۳۲ درصد بود، تعرفه واردات چادر مشکی با عنوان تقویت فرهنگ حجاب به ۱۰ درصد رسید که این امر باعث شد تا سوءاستفاده‌هایی انجام شده و پارچه‌های دیگری با عنوان چادر مشکی وارد کشور شود.

همسان‌سازی تعرفه‌های واردتی

دبیر انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه افزود: البته این سیاست‌ها به مرور در دولت جدید در حال اصلاح است، به گونه‌ای که به دنبال جلساتی که با گمرک و سازمان توسعه تجارت داشته‌ایم، در کتاب قوانین و مقررات واردات و صادرات سال ۹۴ همسان‌سازی تعرفه‌ها انجام شده که به طور قطع برخی از مشکلات این صنعت با این تصمیمات حل خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه با رفع تحریم‌ها صنایع نساجی و صنایع کوچک و متوسط نیازمند توجه ویژه‌ای خواهند بود، گفت: در سال‌های اخیر واردات انبوهی که در صنعت نساجی انجام شده باعث شده تا بسیاری از واحدهای صنعتی زیرظرفیت فعالیت کرده و برخی دیگر تعطیل شوند و به همین منظور نیازمند توجه و حمایت ویژه هستند. رییس زاده با تاکید بر اهمیت پوشاک در زندگی مردم و اقتصاد کشور افزود: از آنجایی که پوشاک جزو مایحتاج زندگی مردم است و بعد از غذا دومین نیاز اساسی آنها را تشکیل می‌دهد و ایران نیز از جمعیت بالایی برخوردار است، صنعت نساجی از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است. همچنین با حمایت از این صنعت که سهم بالایی در اشتغالزایی دارد، می‌توان به اشتغالزایی جامعه کمک و موجبات رونق اقتصاد را فراهم کرد.

روزهای پرکاری در راه است

وی با بیان اینکه پس از رفع تحریم‌ها نباید به سرعت منتظر تغییرات در این صنعت باشیم، گفت: اگر در تیرماه توافق نهایی حاصل و مراحل اداری و ابلاغ آن انجام شود، رفع تحریم‌ها در ۶ ماه دوم سال اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید از هم‌اکنون مقدمات آن را فراهم و خود را برای شروع کار در ۶ ماه دوم سال آماده کنیم. بنابراین رفع تحریم‌ها نوید خوشی برای صنعت خواهد بود اما به سرعت اتفاق چندانی نخواهد افتاد و نباید انتظار داشته باشیم امسال ظرفیت‌های تولید به ۱۰۰ درصد برسد و واحدهای تعطیل نیز فعال شوند.دبیر انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه در ۶ ماه دوم سال با روزهای پرکاری مواجه خواهیم بود گفت: در این دوران باید تمام سیستم‌های گمرکی، مالیاتی و بانکی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی خود را آماده شرایط پس از تحریم‌ها کنند چراکه در طول این سال‌ها بسیاری از سیستم‌ها تعطیل شده و نیاز به راه‌اندازی دوباره دارند. در این مدت بسیاری از مشکلات این صنعت ناشی از مدیریت داخلی بوده که نیاز است با رفع تحریم‌ها رویکردهای جدیدی در کشور اتخاذ شود تا بتوانیم به سرعت عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کنیم. بنابر این گزارش، با رفع تحریم‌ها این امید وجود دارد که صنعت نساجی کشور جان دوباره‌ای بگیرد و با اجرایی شدن قوانین حمایتی از تولیدکنندگان و برطرف شدن مشکل، نقدینگی در صنایع شاهد بروزرسانی فناوری‌ها و رشد تولیدات صنایع نساجی کشور باشیم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×