اخبار فرش ماشینی

صنعت نساجی نیازمند تدوین قوانین حمایتی است

قوانین حمایتی توسط مجلس و وزارت صمت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن


رییس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی در بازدید از کارخانه نخریسی و نساجی آستان قدس رضوی گفت: این صنعت برای کشور استراتژیک بوده و از قدیمی ترین صنایع بشری است و تحقق اهداف مدنظر برای احیاء، نیازمند الزاماتی است.

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، مالک رحمتی رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی از کارخانه نخریسی و نساجی خراسان در نیشابو ضمن بازدید از سالن‌های ریسندگی، بافندگی و منسوجات این کارخانه، با مهندسان و کارمندان، بر تقویت پشتیبانی ها برای رونق تولید و توسعه این کارخانه تأکید کرد.

مالک رحمتی در این نشست گفت: کارخانه نخریسی و نساجی خراسان از جمله کارخانه های وابسته به آستان قدس رضوی است که بر حمایت و پشتیبانی از آن تاکید داریم، چرا که این صنعت برای کشور استراتژیک بوده و از قدیمی ترین صنایع بشری است.

وی ادامه داد: پوشاک همواره جزو نیازهای اساسی مردم بوده و هست و باید در این زمینه به خودکفایی برسیم، در گذشته شروع خوبی برای رشد این صنعت در کشور آغاز شد اما به دلیل بی برنامگی و عدم حمایت عملیاتی و جدی از این صنعت، طی دو دهه گذشته این صنعت بسیار ضعیف شد، در حالی که بر اساس برنامه و سند چشم انداز بیست ساله کشور در افق ۱۴۰۴ ایران می بایست جزو ۵۰ کشور برتر صادراتی دنیا می‌شد اما متاسفانه به‌دلیل فقدان حمایت هوشمند و اثر گذار از این صنعت توسط دولت ها، همواره شاهد کوچک شدن این صنعت در کشور بودیم.

رحمتی تصریح کرد: معتقدیم باید در این صنعت با تکیه بر توان و ظرفیت‌های داخلی، توسعه و رشد داشته باشیم و این جزو اولویت های ما در سال پیش رو خواهد بود.

وی افزود: صنعت نساجی در کشور سابقه ای درخشان دارد، ما در گذشته توانایی تولید بخش عمده پوشاک و پارچه های مورد نیاز کشور را داشتیم اما به مرور به دلیل چالش‌های اساسی که در این صنعت به وجود آمد تولید جای خود را به واردات داد، به همین دلیل شرایط فعلی این صنعت قابل قبول نیست و متاسفانه منجر به افزایش واردات پوشاک، پارچه و حتی چادر مشکی شده است.

وضعیت اسفبار صنعت نساجی ایران در استاندارهای محیط زیستی


رییس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی تصریح کرد: این اتفاق در حالی رخ داده که صنعت نخریسی و نساجی کشور می‌تواند مانند گذشته پویا باشد و علاوه بر تامین نیاز داخل، در حوزه صادرات و ارزآوری نیز اثرگذار باشد.

رحمتی تحقق اهداف مدنظر برای احیای این صنعت را نیازمند الزاماتی دانست و گفت: در گام اول نیازمند تدوین قوانین و دستورالعمل های حمایتی و تشویقی از این صنعت توسط مجلس و وزارت صمت هستیم که بسیار اثر گذار خواهد بود.

ضرورت کاهش واردات مواد اولیه با تقویت تولید داخلی

وی افزود: دومین نیاز ضروری، تلاش برای کاهش واردات مواد اولیه این صنعت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و طراحی نظام تشویقی برای کشت پنبه، نوغان‌داری و دیگر نیازهای اولیه است.

رحمتی ادامه داد: سومین نیاز اساسی، تقویت صنایع تولیدکننده ماشین آلات نساجی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است تا ماشین آلات قدیمی و فرسوده کارخانجات با ماشین آلات داخلی جایگزین شود.

وی افزود: اقدام دیگر نیز ضرورت سرمایه گذاری جدی در فناوری های به روز با رویکرد خلق زنجیره ارزش است، چرا که این صنعت به دلیل ماهیت آن، اگر رونق پیدا کند عامل رشد چندین حوزه دیگر از جمله کشاورزی، ماشین سازی، کارگاه های تولیدی متوسط و بسیاری از کسب و کارهای خانگی خواهد شد و می‌توان با سرمایه گذاری اندک علاوه بر تولید مواد اولیه، اشتغال زایی پایدار می شود در کشور ایجاد کرد.

وی در خاتمه بیان داشت: با توجه به تعیین شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» برای سال ۱۴۰۰ توسط رهبر معظم انقلاب، مسئولیت ما در این حوزه سنگین تر از گذشته است با رفع موانع پیش پای این صنعت و برخی از چالش‌ها، بستر رونق تولید و توسعه آن را با رعایت ادبیات سرمایه‌گذاری فراهم کنیم.

باید تلاش هایمان برای پشتیبانی از تولید و مانع زادیی از مسیر آن را بیشتر کنیم که بر همین اساس آستان قدس رضوی پشتیبانی های خود از کارخانه نخریسی و نساجی خراسان را تقویت خواهد کرد و تلاش می کنیم.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×