اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

صنعت نساجی در ایران مورد بی مهری قرار گرفته است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دبیر اتاق تعاون استان اصفهان گفت: با وجود آنکه صنعت نساجی در کشورهای مختلف، به عنوان بخش اشتغالزا و ارزآور به شمار می‌آید، این صنعت در ایران مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

به گزارش مجله نساجی کهن به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، محمد حسن تبریزیان دبیر اتاق تعاون کمیته نساجی و صنعت پوشاک بخش تعاون گفت: صنعت نساجی در ایران متناسب با مزیت‌های نسبی آن در کشور، مورد توجه قرار نگرفته است. نیروی کار ارزان، منابع ارزی ارزان قیمت، نیروی تحصیل کرده، موقعیت مکانی مناسب، بازار گسترده داخلی و منطقه‌ای و بسیاری موارد دیگر، همگی از مزیت‌های کشور در این وادی به شمار می‌آید که از آنها غافل هستیم.

تبریزیان با اشاره به قدمت و سابقه طولانی صنعت نساجی در کشور، بررسی مشکلات این حوزه، یافتن راهکارهای لازم برای حل آنها را اقدامی ضروری دانست و تصریح کرد: این صنعت ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال پایدار دارد. در سطح دنیا صنعت نساجی به عنوان یکی از صنایع پرسود و اشتغال‌زا شناخته می‌شود اما در ایران به ظرفیت‌های این صنعت توجه لازم نمی‌شود.

وی گفت: با توجه به وجود شورای گفت و گوی فعال در استان و روابط سازنده‌ای که بین اتاق تعاون ایران و دولت محترم وجود دارد، می‌توان از پتانسیل‌های این بخش برای پیگیری و رفع موانع قانونی در صنعت نساجی استفاده کرد.
دبیر اتاق تعاون ضمن اعلام آمادگی برای آسیب‌شناسی وضعیت صنعت نساجی گفت: در این حوزه تشکل‌های فعال می‌توانند به کمک اتاق تعاون بیایند تا مطالعه دقیقی در مورد وضعیت این صنعت انجام شود. زمانی که مشکل و چالش موجود را ریشه‌یابی کنیم، می‌توانیم راهکارهای مناسبی برای آن ارائه دهیم.

مدیران تعاونیهای نساجی و تولید پوشاک نیز در این جلسه به بیان مشکلات و دیدگاههای خود پرداختند. فعالان این صنعت، روند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط صنعت را یکی از معضلات این بخش مانند سایر حوزه‌های تولیدی عنوان کرده و اعلام داشتند دولت باید اجرای قانون مالیات ارزش افزوده را اصلاح کند چراکه در حال حاضر به جای مصرف کننده، تولیدکننده این مالیات را می‌پردازد.

فعالان مذکور یادآور شدند، متاسفانه در ایران قاچاق پوشاک در سطح گسترده‌ای اتفاق می‌افتد، سوال اینجاست که چرا دستگاه های مسئول مانع این حرکت مخرب نمی‌شوند؟ تجربه نشان داده که برخوردهای قهری و کنترلی در جلوگیری از قاچاق کارساز نیست اما همچنان از این روش‌های منسوخ شده برای مبارزه با قاچاق استفاده می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

همچنین عدم تخصیص ارز مبادلاتی به ماشین‌آلات صنعتی، اجرای نادرست قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، بالا بودن نرخ سود تسهیلات بانکی و بی‌توجهی به مشوق‌های صادراتی را از دیگر معضلات این عرصه دانستند.

فعالان این حوزه از روند فعالیت پتروشیمی‌ها در تامین مواد اولیه موردنیاز صنعت نساجی کشور انتقاد کردند و در عین حال وضعیت بازار داخلی را نامناسب خواندند و راهکارهایی از جمله کاهش تعرفه مواد پایه، اجرای کامل قانون مالیات‌های مستقیم، استمرار مبارزه با قاچاق پوشاک، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، اجرای صحیح قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، پیوستن به سازمان تجارت جهانی را مطرح کردند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×