اخبار فرش ماشینیاسلاید شوجذاب‌ترین‌ها

صنعت نساجی ترکیه ; میراث ارزشمند عثمانی برای آنادولو

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 صنعت نساجی ترکیه

 

صنعت نساجی ترکیه :: سند حاضر ترجمه گزارشی است که توسط انجمن صادرگنندگان نساجی و پوشاک استانبول تهیه شده و به بررسی اجمالی این صنعت و مزایای آن در ترکیه می پردازد.

تاریخ تولیدات نساجی در ترکیه به دوران حکومت عثمانی بازمی گردد. در قرون شانزده و هفده میلادی تولید محصولات نساجی بسیار فراگیر و پیشرفته بود و وابستگی شدید حکومت عثمانی نشان از اهمیت این بخش داشت. با توسعه پرشتاب در قرن بیستم ظرفیت عظیمی از تولیدات نساجی در فاصله سالهای ۱۹۲۳ تا ۱۹۶۲ در این کشور ایجاد شد. رشد وسیع تولید پنبه بعنوان مهمترین ماده اولیه این صنعت کمک بزرگی به پیشرفت آن در سالهای بعد نمود. تا سال ۱۹۷۲ و با نهایی شدن اولین برنامه توسعه ای کشور ترکیه، این بخش از قدرت بسیاری برخوردار گردید، بطوریکه در فاصله سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۹ تولیدات صنعت نساجی ترکیه به بازارهای جهانی راه یافت.

افزون بر این بخش نساجی به توسعه صنعت پوشاک این کشور کمک بسیاری کرده است، بطوریکه در دهه ۱۹۹۰ سهم بخش نساجی از کل صادرات ترکیه به ۹.۳ درصد افزایش یافت. در حال حاضر این صنعت با ایجاد ارزش صادراتی معادل ۵.۴میلیارد دلار، یکی از اجزای مهم و اثرگذار در اقتصاد این کشور می باشد.

به موازات شکل گیری گمرک اتحادیه اروپا، ظرفیت تولید بخش نساجی ترکیه بسیار افزایش یافت. در مورد تولید ماشین آلات مورد نیاز این صنعت، ترکیه یکی از کشورهای پیشرو می باشد، بطوریکه در سال ۲۰۰۸، ۳% دستگاههای ریسندگی الیاف کوتاه، ۵% دستگاههای ریسندگی الیاف بلند، ۷.۳% دستگاههای بافت حلقوی، ۳.۴% ماشین آلات بافندگی بی ماکو، ۱۵.۹ماشین آلات بافندگی ماکویی و ۵.۱% ماشین آلات بافت پشم در دنیا، توسط این کشور تأمین می شود.

با توجه به سرمایه بر بودن صنعت نساجی در مقایسه با صنعت پوشاک، اکثر تولیدکنندگان این بخش، از صنایع متوسط می باشند. افزون بر این برخی از صنایع بزرگ ماشین آلات پیوسته ای جهت تولید محصولات نساجی و پوشاک دارند. در حدود ۷۵۰۰ واحد از واحدهای نساجی این کشور تولیدات خود را جهت صادرات ارائه می نمایند و اغلب امکانات تولید در شهرهای استانبول، ازمیر، دنیزلی، کاهرامانماراس و گازیانتپ، متمرکز می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در صنعت نساجی ترکیه از تکنولوژیهای جدید استفاده می شود، همچنین وجود تجهیزات پایانی پیشرفته یکی از عواملی است که باعث شده بیشتر تولیدات نساجی این کشور دارای کیفیت و ارزش افزوده بالا و طبق آخرین طراحیهای روز دنیا باشد.

محصولات پنبه ای نظیر پنبه، الیاف و پارچه های بافته شده ۲۴% صادرات نساجی این کشور را تشکیل می دهند. علاوه براین از دیگر صادرات مهم صنعت نساجی، پارچه های بافته شده مصنوعی و بافته شده هایی نظیر مخمل می باشد.

صنعت نساجی ترکیه

مزایای صنعت نساجی ترکیه:

– غنی بودن این کشور در تولید مواد خام(هفتمین کشور جهان از لحاظ تولید پنبه با ظرفیت ۳۷۵ هزار تن در سال و تولید مقادیر قابل توجه از الیاف مصنوعی)
– نزدیکی به بازارهای جهانی بویژه اروپا
– نیروی انسانی شایسته و تحصیل کرده
– سیاستهای تجاری آزاد
– پیشرفته بودن صنایع پشتیبان این صنعت
– اهمیت قائل شدن برای کیفیت تولید، محیط و سلامتی شرایط کار نیروی انسانی
– توافق با گمرک اتحادیه اروپا و قراردادهای تجاری با سایر کشورها

در حالیکه ارزش صادرات صنایع نساجی ترکیه در سال ۱۹۹۰ حدود ۱/۱ میلیارد دلار بود، این مقدار در سال ۲۰۰۹ به بیش از ۵.۴ میلیارد دلار افزایش یافت و این نشان دهنده پنج برابرشدن صادرات محصولات نساجی این کشور در طول بیست سال می باشد.

بر اساس گزارشهای سازمان تجارت جهانی، ترکیه با دارابودن سهم ۳.۸% از بازار محصولات نساجی در رده هفتم جهان و با سهم ۱۷.۵% از بازار اتحادیه اروپا، در رده دوم بازار اروپا قرار می گیرد.

این کشور بیش از ۴۹% از محصولات نساجی خود را به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می نماید. دومین هدف صادرات محصولات نساجی کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق شامل روسیه، اوکراین، آذربایجان و ازبکستان می باشد. استفاده از تکنولوژی های جدید، غنی بودن از لحاظ مواد اولیه و مجاورت با بازارهای جهانی باعث تنوع محصولات صادراتی ترکیه گردیده است.

مهمترین کشورهای هدف صادرات ترکیه عبارتند از: روسیه، ایتالیا، آلمان، رومانی و لهستان. افزون بر این باید توجه داشت که بیشتر صادرات نساجی این کشور در بازارهای خاص متمرکز شده، درحالیکه تلاش می شود که بازارهای متنوع دیگری ایجاد گردد.

ترکیه بعنوان یک کشور مهم و برجسته در صنعت نساجی و پوشاک، از ظرفیتهای لازم جهت تولید مواد اولیه و تجهیزات تولید پوشاک برخوردار می باشد. و بخشی از ملزومات این صنعت نظیر الیاف مصنوعی از طریق واردات تأمین می کردد.

علاوه بر این، کشور ترکیه با برگزاری نمایشگاههای مد، پارچه و لباس توانسته تجربیات زیادی درخصوص طراحی پارچه و لباس کسب نماید. اغلب صنعتگران صنایع نساجی در این کشور با استفاده از حقوق مالکیت صنعتی توانسته اند علائم تجاری خاص را به نام خود ثبت کرده و بدینوسیله سهم بزرگی از تولیدات نساجی جهان را به خود اختصاص داده اند.

بسیاری از رقابتهای طراحی الگو و پارچه که توسط مؤسسات گوناگون در این کشور برگزار می شود، باعث جذب نیروهای جوان و تنوع محصولات و طراحی می گردد و این خود نشان دهنده اهمیت طراحی محصولات نساجی در ورود به بازارهای جهانی می باشد.

ترکیه با حضور در بسیاری از نمایشگاه های نساجی دنیا توانسته با ارائه قابلیت ها و پتانسیل های این صنعت، جایگاه مناسبی در سطح جهانی به دست آورد.

در حال حاضر هدف بخش نساجی ترکیه، تولید محصولات با کیفیت و ارزش افزوده بالا و قیمت مناسب می باشد. از سوی دیگر ترکیه در تولید بوسیه تکنولوژی های روز نیز موفقیت های بسیاری کسب کرده و این موضوع مرهون توجه به واحدهای تحقیق و توسعه و ارتباط با مراکز پژوهشی مرتبط می باشد.

 

 تحریریه مجله نساجی کهن

ارسال مقالات و ترجه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

جهت دریافت آخرین خبرها و به روز ترین نمایشگاه های نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×