اخبار نساجی

صنعت نساجی از مشاغل سخت و زیان آور حذف می شوند

در این روزهای سرد زمستانی که آلودگی هوا در اکثر مناطق کشور مشکلات تنفسی و بیماری های مزمنی را برای شهروندان رغم زده و همگان در انتظار وزش نسیمی برای بهبود اوضاع هستند صنایع کشور و بالاخص صنعت نساجی که علاوه بر مشکلات اقتصادی و صنعتی سایر صنایع و رکود بی سابقه حاکم بر اقتصاد کشور ، از درد مزمن قاچاق و این اواخر قانون مشاغل سخت و زیان آور رنج می برد منتظر التفاط بیشتری از سوی دولت تدبیر و امید بودند که پس از ماه ها پیگیری مستمر انجمن صنایع نساجی ایران و مساعدت های دکتر هفده تن معاونت محترم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، چهارشنبه هفتم بهمن ماه نشست مشترک انجمن صنایع نساجی ایران و وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با حضور مدیران و کارآفرینان این صنعت و کارشناسان و مدیران آن وزارتخانه در طبقه دهم ساختمان معروف وزارت کار در خیابان آزادی تهران برگزارشد .

دکتر هفده تن در بخش آغازین این نشست ضمن خیر مقدم ، به نقش آموزش و تضمین سلامت روحی و روانی و تامین محیط کار سالم برای کار پرداخت و آن را ضامن پایداری و نشاط نیروی کار دانست و با اشاره به ۲۸۰۰ میلیارد دلار هزیته حوادث شغلی منجر به فوت و بیماری های شغلی مرتیط گفت: اگر این هزینه ها با کمک ذی نفعان یعنی سازمان های بین المللی کارگری و کارفرمایی با ارائه آموزش های مریوطه حذف شود سالانه ۲۸۰ میلیون فرصت شغلی ایجاد میگردد.

هفده تن با اشاره به دگرگونی های بوججود آمده در سیستم بازرسی کار و اجرای مدل های جدید خود بازرسی ، چرخه ارزیابی ریسک و سالم سازی محیط کار به اهمیت آموزش و تجهیزات ایمنی در دنیا اشاره نمود ، وی با توجه به نرخ ۲۲۰، ۴۴۰و ۳۴۰ درصدی بازگشت سرمایه در بحث آموزش ، ایمنی و تجهیزات به انجمن های کارفرمایی و کارگری توصیه نمود تا با فراهم نمودن محیط کار و تجهیزات مناسب و آموزش های مورد نیاز هزینه های مربوط به حوادث و بیماری های ناشی از کار را کاهش دهند.

هفده تن با اشاره به جایگاه صنعت نساجی در ایران و جهان و مشکلات واحدهای نساجی در خصوص قانون مشاغل سخت و زیان آور گفت: باید پذیرفت که امروز صنعت نساجی در دنیا پیشرفت کرده و تکنولوژی های این صنعت قابل قیاس با گذشته نیست و گرچه خیلی کارها سخت هستند اما لزوما زیان آور نیستند ولی بدلیل سیاست زدگی اقتصاد و تولید ، آنها را زیان آور کرده ایم.

پس از سخنان معاون وزیر ، محمد مروج حسینی دبیرکل کانون عالی کارفرمایان و رییس هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران ضمن تشکر از همراهی های وزارتخانه ذیربط با انجمن ، از نارسایی ها و عدم شفافیت قانون مشاغل سخت و زیان آور سخن گفت و تفسیر پذیری این قانون را به ضرر تولید کشور دانست. مروج با اشاره به اینکه بسیاری از مشاغل صنعت نساجی که در گروه ب این قانون لحاظ شده اند واقعا حتی سخت هم نیستند چه برسد به زیان آورگفت : اجرای سلیقه ای و تفسیر با رای این قانون صنعت نساجی را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. مروج با اشاره به ضربه های مهلک اجرای این قانون به تولید در کشور ، به طرح مثال هایی از برخورد های قانونی با کارآفریناان و مدیران و هزینه های سنگین تحمیلی به واحدهای نساجی در ماههای گذشته پرداخت .

دکتر علیمردان شیبانی –نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران – در تکمیل فرمایشات مهندس مروج با ذکر این نکته که قانون مشاغل سخت و زیان آور در نهایت به ضرر کارگر ، کار و کارفرما است گفت:این قانون با ایجاد نفاق بین کارگر و کارفرما در نهایت به ضرر کارگر تمام شده است. کارگر و کارفرما هر دو در یک قایق هستند چرا با این قانون آنها را در مقابل هم قرار می دهید.
شیبانی با اشاره به اینکه این قانون در هیچ کجای دنیا برای صنعت نساجی وجود ندارد و هیچ کشوری صنعت نساجی را سخت و زیان آور نمی شناسد گفت : من در عجیم که چرا ما همیشه در اینگونه موارد ، کاسه داغ تر از آش هستیم . این قانون علاوه بر هزینه های مالی که برای واحدها دارد موجب میشود که ما نیروهای مجرب و ماهر خودمان را که سالها برای مهارت و تجربه آنها هزینه کرده ایم با سابقه بیست سال بازنشست کنیم و از دست بدهیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.


محمد مهدی رییس زاده دبیر کل انجمن صنایع نساجی ایران نیز ضمن تشکر از همراهی وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با انجمن در خصوص قانون مذکور به جلسات متعدد کارشناسی فیمابین انجمن و وزارتخانه و نیز نشست های کمیته های تخصصی انجمن اشاره کرد و به تجربیات بین المللی در این خصوص اشاره نمود و گفت : امروزه صنایع نساجی با تکنولوژی های به روز و مدرن اداره می شودند و بحث سخت و زیان آور در آنها مطرح نیست و انجمن بارها این موضوع را مطرح کرده و حتی آمادگی دارد کارشناسان آن وزراتخانه را به بازدید از واحدهای نساجی در مناطق مختلف کشور دعوت نماید حتی انجمن معتقد است صنعت پوشاک که صنعت سبز است نباید از شعاع ۱۲۰ کیلومتری خارج شود .

رییس زاده در جمع بندی بیانات خود به پیشنهادات انجمن در خصوص قانون مشاغل سخت و زیان آور اشاره نمود و گفت:

پیشنهاد مشخص انجمن حذف کامل مشاغل سخت و زیان آور از صنعت نساجی پس از کار کارشناسی است و تا تکمیل بررسی های کارشناسی و تهیه لوایح و قوانین مورد نیاز برای حذف کامل صنعت نساجی از این قانون ، تلاش شود تا مشاغل گروه ب به گروه الف منتقل شود تا فشار مشکلات ایجاد شده برای واحدهای نساجی کم شود.

رییس زاده به حجم انبوه مشکلات ایجاد شده توسط اجرای تفسیر پذیر این قانون برای واحدهای نساجی اشاره کرد و گفت: در حالی که شرایط رکود بی سابقه ای را تجربه می کنیم و قاچاق بی رویه کالا توان صنعت را بریده ، بانک ها ، سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی هر یک به طریقی باید کمک کنند تا این واحد ها سرپا بمانند و این دوران را پشت سر بگذارند. رییس زاده در پایان به جایگاه و اهمیت صنعت نساجی و پوشاک در ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی کشور ها اشاره نمود و گفت : این صنعت میتواند رشد و اشتغال کشور را تضمین کند.

پس از رییس زاده ، مهندس شهلایی ، مهندس اصفهانیان و مهندس آهنگریانی و مهندس ضرابیه نیز نقطه نظرات خود را مطرح نمودند و دکتر سیاری معاون وزیر بهداشت نیز در بیانات خود به نقش و جایگاه صنعت نساجی در پیش از انقلاب پرداخت و با اشاره به سابقه این قانون در کشور و جهان گفت: وزارت بهداشت آمادگی هرگونه همکاری در جهت حل این مشکل در صنعت نساجی را دارد و امیدواریم با کار کارشناسی و همکاری مشترک و آموزش های لازم و تجهیزات مناسب شاهد حرکت مشاغل سخت و زیان آور از گروه ب به بسمت گروه الف و در نهایت حذف این صنعت از مشاغل سخت و زیان آور باشیم.

دکتر ربیعی وزیر محترم تعاون ، کار و رفاه اجتماعی نیز در بیانات خود ضمن اشاره به مزیت های صنعت نساجی و پوشاک در دنیا ، ابراز علاقمندی نمود تا جلسات مشترک فیمابین انجمن و وزارتخانه ذیربط تداوم یابد و برنامه های راهبردی و عملیاتی برای ایجاد شغل در کشور تیهه و اجرا شود. ربیعی با اشاره به اهتمام جدی دولت به ایجاد اشتغال ، مجددا تاکید کرد که من هم وزیر کارگران هستم هم کارفرمایان و هم بیکاران.

ربیعی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از چهل درصد مشاغل کشور سخت و زیان آور هستند این رقم را بسیار زیاد دانست و بخشی از آن را ناشی از سیاست زدگی اقتصاد و تولید دانست و ابراز امیدواری کرد تا در دوره وزارت خود بتواند این رقم را به اندازه واقعی و معقول کاهش دهد.و از معاونین و مدیران وزارتخانه خواست تا با برگزاری دوره های آموزشی مناسب برای کارشناسان و بازرسین کار وحدت رویه مناسبی را در این خصوص در کشور ساماندهی کنند.

ربیعی با معرفی سازگارنژاد رییس سازمان فنی و حرفه کشور و اهمیت آموزش های فنی و حرفه ای در این صنعت خواستار همکاری انجمن با سازمان مذکور شد.

در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری بین انجمن صنایع نساجی ایران و وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی به امضای آقایان محمد مروج حسینی و حسن هفده تن رسید و توسطمقام عالی وزارت به طرفین اعطا گردید.

لازم به توضیح است که هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۵ بنا به پیشنهاد مشترک شماره ۷۷۱۹۷ مورخ ۲۸/۶/۸۵ وزارتخانه های کار و امور اجتماعی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تامین اجتماعی و به استناد بند (۵) جز (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی ماده (۷۶) قانون اصلاح مواد (۷۲) و (۷۷) و تبصره ماده (۷۶) قانون تامین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده (۷۶) مصوب ۱۳۷۱؛ مصوب ۱۳۸۰؛ آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

ماده ۱ ـ کار های سخت و زیان آور کار هایی است که در آن عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی، بیولوژیکی محیط کار غیراستاندارد بوده ودر اثر اشتغال بیمه شده تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی ( جسمی و روانی ) در وی ایجاد می شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن باشد. مشاغل سخت و زیان آور موضوع این ماده به دو گروه تقسیم می شوند:

الف ـ مشاغلی که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می توان با بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنها را حذف نمود.

ب- مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان آور بوده و با بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما، صفت سخت و زیان آوری آنها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آوری آنها حفظ می گردد. و همچنین در مواد دیگری از این قانون آمده است:

ماده ۱۳- شرایط بازنشستگی در کار های سخت و زیان آور به شرح زیر می باشد:

۱- بیمه شدگانی که حداقل ۲۰ سال سابقه کار متوالی یا بیست و پنج سال سابقه کار متناوب و پرداخت حق بیمه در کار های سخت و زیان آور را داشته باشند بدون شرط سنی می توانند در خواست بازنشستگی از سازمان تامین اجتماعی نمایند.

۲- چنانچه کمیسیونهای پزشکی موضوع ماده (۹۱) قانون تأمین اجتماعی قبل از رسیدن بیمه شده شاغل در کارهای سخت و زیان آور به سابقه مقرر در بند (۱) فوق، فرسایش جسمی و روحی وی را ناشی از اشتغال به کارهای سخت و زیان آور تشخیص و تأیید نمایند.

۳- این قبیل بیمه شدگان به صرف ارائه درخواست بازنشستگی مجاز به ترک کار نبوده و می باید احراز شرایط و استحقاق آنها جهت بازنشستگی پیش از موعد در
کارهای سخت و زیان آور رسماً از سوی سازمان تأمین اجتماعی به آنها ابلاغ و سپس ترک کار نمایند.

۴- چنانچه بیمه شده شرایط استفاده از بازنشستگی پیش از موعد در کارهای سخت و زیان آور را طبق این آیین نامه احراز کند سازمان تأمین اجتماعی مکلف است نسبت به برقراری مستمری وی از تاریخ ترک کار اقدام نماید.

۵ـ افرادی که حداقل بیست (۲۰) سال متوالی یا بیست و پنج (۲۵) سال متناوب سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان آور مربوط به قبل از تاریخ تصویب قانون را داشته باشند و یا در آینده شرایط مذکور را احراز نمایند می توانند درخواست بازنشستگی خود را با رعایت بند (۱) این ماده به سازمان تأمین اجتماعی تسلیم نمایند.

ماده۱۴-کارفرما مکلف است پس از احراز شرایط بازنشستگی بیمه شده شاغل در کارگاه وی، طبق این آیین نامه معادل چهار درصد (۴%) میزان مستمری برقراری بیمه شده نسبت به سنوات اشتغال او در مشاغل سخت و زیان آور را که توسط سازمان تأمین اجتماعی محاسبه و مطالبه می گردد به طور یکجا به سازمان یاد شده پرداخت نماید.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. با سلام من از پرسنل نساجی ونخریسی خسروی هستم شرایط کاری ما هم از لحاظ سروصدا و هم از لحاظ دما ورطوبت پرز داخل سالن خیلی خیلی بد هستش،به محض اینکه یک بازدید کنندمیاد سعی میکنند شرایط را مطلوب نشان بدهندنزدیک چند مورد از پرسنل عمل جراحی دیسک کمر داشتنداین واقعا منصفانه نیست که نساجی های ایران را با سایر کشورهای دیگه مقایسه کنند،چرا که تکنولوژی ما اصلا به گرد تکنولوژی خارجی ها نمیرسد

  2. سلام من هم در کار نساجی هستم و جوان و حدود دوساله دارم کار میکنم کمر درد زانو درد و سردرد ناشی از استرس کار و جسم من و همکارانم دیگه قادر به تحمل این کار نیست و قدیم که راحت تر بوده سخت حساب میشده الانم که هر کسی سرپرست میشه نخود اش میشه و کار رو سخت تر میکنه و امکانات گذشته رو هم نداره .بازم روح و روان رو تخریب میکنن مثه حیوان کار میکنیم مثه حیوانم برخورد میکنن بازم اگه میخوان قانون رو بردارند زودتر اعلام کنند تا دیوانه نشدیم یا جسممون متلاشی نشده اقدام به کار دیگه کنیم.

  3. سلام من هم در کارخانه نساجی کار میکنم واقعآ کارگری تو ایران افتضاحه خصوصآ در نساجی خواهشآ کار ما رو با کشورهای پیشرفته مقایسه نکنید
    دما و رطوبت بالا پرزی که آدمو خفه میکنه حتی داخل چشممون هم مدام پرز هست صدای خیلی زیاد توگرما با کارسنگین و بدو بدو خیس عرقی گیر میدن که ماسکم باید بزنی گاری های سنگین سیصد کیلویی که عمدتآ خراب هم هستن رو باید مدام روکمرمون بلند کنیم خالی کنیم توی گونی یا توی قفسه مدام باید گاری های سنگین رو حمل کنیم روزی هزاربار خم و راست میشیم باهزار جور اعصاب خوردی دیگه خودمن خداشاهده کمرم و زانوم داغون شده اونجا با شش سال سابقه دیگه حتی راه رفتنم هم مشکل پیدا کرده سی سالمه نه دیگه توانایی دارم ادامه بدم انقد ناقص شدم نه دیگه جایی راهمون میدن پام موقع راه رفتن میگیره حق نشستن نداریم حتی یه چای رو باید سرپا بخوریم ماهی یه میلیون فقط کرایه سرویس مونه که خودمون باید بدیم خیلی از بچه ها واریس گرفتن اونجا شنواییشون مشکل پیدا کرده کارکردن توی نساجی بااین همه سنگینی بخدا خریته پول سلامتیمونم نمیگیریم هیچ میدونید همون رطوبت چه به روز استخوان ها و دندان هامون آورده ولی چاره ای نداریم بااین اوضاع بیکاری توجامعه مجبوریم با تحصیلات دانشگاهی بازم توچنین جاهایی کارکنیم کارگرا اکثرآ از قشر ضعیف و پرمشکل جامعه هستن خواهشآ شما دیگه حقشونو پایمال نکنید که اگه بکنید من یکی که اون دنیا ازتون نمیگذرم سلامتیمونو ازدست دادیم بااین همه زوری که بهمون میگن بعد کمترین حقمونم نمیدین توروخدا فقط بیاید ببینید وضعیت سرویس بهداشتی ها به چه صورته هربار میری تا چند رو حالت بده (خصوصآ به ما زن ها خیلی زور میگن و اکثر کارهارو از مامیکشن مردها خصوصآ اونهایی که مسئولیت دارن مثل مکانیک ها و برقکارها و سرپرست ها و سرشیفت ها و غیره کارشون خیلی سبکه و یا خوابن معمولآ هرچی کارسخته میدن به خانوما)
    اون آقایی که گفته اینا معمولآ جلوی بازرسا شرایط روخوب نشون میدن و ازقبل هم معمولآ خبر دارن درست گفته دقیقآ

  4. این مهندس مروج با ابن عنوان شغلی دور رو داراز بکماه بیاد تو رینگ کار کنه اونوقت بشینه پشت میزش از این حرفای قشنگ بزنه. مرد مومن بالای هشت تا دوازده ساعت بابد راه بری روزی بعد مبگی نه تنها سخت نیست که آسون هم هست. نشستی بیرون گود مبگی لنگش کن اونوقت حتما بابت این جلسه ها و حرفا حفوق پنجاه شصت میلیونی هم میگیری. این دنیا گذرونه اون دنیا باید جواب بدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×