اخبار فرش ماشینی

صنعت قالین در آستانه نابودی؛ تاجران نگران اند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صنعت قالین در آستانه نابودی؛ تاجران نگران اند

فروشندگان قالین کشور می گویند در صورتی که دولت از واردات فرش های خارجی جلو گیری نکند صنعت قالین افغانستان به کلی از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) صنعت قالین بافی که از صنایع قدیمی و پر ارزش افغانستان است در این اواخر به علت نبود بازار مناسب و عدم حمایت مسئولین، این صنعت را در حال سقوط قرار داده است.

در جریان سال های اخیر صادرات قالین پس از میوه های تازه و خشک، دومین قلم صادراتی و پر درآمد افغانستان را تشکیل می داد، اما در این اواخر صادر کننده گان قالین از نبود بازار مناسب شکایت دارند.

محمد نبی صفری عضو هیئت مدیره صادر کننده گان قالین افغانستان در گفتگویی با خبرگزاری صدای افغان(آوا) در این رابطه گفت: قالین های افغانستان توسط صادر کننده گان و تاجران پاکستانی در بازارهای جهانی به نام قالین پاکستانی به فروش می رسد که این روند خود ضربه سخت به صنعت قالین افغانستان وارد کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: یک متر قالین افغانستانی توسط صادر کننده گان قالین افغانستان در پاکستان ۱۰۰ دالر به فروش میرسد، اما تاجران پاکستانی آن را در بازارهای جهانی متری ۲۵۰ تا ۳۰۰ دالر به فروش می رسانند.

به گفته هیئت مدیره صادر کننده گان قالین افغانستان، زحمت بیشتر صنایع قالین به عهده افغان ها میباشد اما بیشترین استفاده را تاجران پاکستانی بدست می آورند و دولت با آنکه این موضوع را به خوبی درک می کند تاکنون توجه جدی در این راستا از خود نشان نداده است.
این درحالیست که مقامات وزارت تجارت و صنایع کشور اعلام کرده است که صادرات افغانستان در ربع اول سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۰ در صد افزایش را نشان می دهد.

وی در ادامه گفت: واردات قالین و فرش های چینایی، ایرانی و ترکی در بازار های داخلی کشور نیز از عواملی است که بر پیکر صنعت قالین افغانستانی صدمه وارد کرده است و تعداد زیادی از قالینبافان از وضعیت بیکاری رنج می برند.

درهمین حال محمد علی یک تن از فروشنده گان قالین در شهر کابل می گوید: “در صورتی که دولت از واردات فرش های خارجی جلو گیری نکند صنعت قالین افغانستان به کلی از بین خواهد رفت. دولت باید برای بقای صنعت قالین، تمام مشکلات را از میان بردارد؛ زیرا قالین، بیانگر هویت افغانستان است.”

همچنان فروشندگان و خریداران قالین باور دارند که ناامنی ها، عدم توجه دولت و اخیراً مسایل انتخابات، همه بر روند تجارت در کل، و به ویژه تجارت قالین افغانستانی تاثیر منفی گذاشته است، که با رفع نشدن همچو مسایل، صنعت قالین در افغانستان به زودی سقوط خواهد کرد.

گفتی است که قالین های مرغوب خال محمدی، پروک، قزل ایاق، اندخویی و چوبی رنگ که در شمال افغانستان تولید می شوند؛ در اثر نبود بازار مناسب، آهسته آهسته کیفیت خود را از دست داده و در حال از بین رفتن است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×