اخبار فرش ماشینیگالری ویدئو

صنعت فرش ماشینی مصر

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترجمه و گردآوری: محبوبه قایدی – تحریریه مجله نساجی کهن

در دهه ۱۹۷۰ میلادی بود که بخش خصوصی وارد صنعت فرش ماشینی مصر شد و تا سال ۱۹۷۹ طول کشید تا غول صنعت فرش ماشینی جهاناز خواب برخیزد.

در سال ۱۹۷۹ شرکت اورینتال ویورز مصر متولد شد، تا امروز به مهمترین بازیگر صنعت فرش ماشینی و کفپوش جهان بدل شود. مصر به طور سنتی به خاطر مدارس آموزش و بافت فرش دستباف خود که به ویژه در مناطق روستایی این کشور رواج دارد مشهور است.

در اوایل دهه ۱۹۶۰ بود که دولت مصر برای رفع نیازهای موسسات دولتی ، مکان های عمومی و مکانهای مذهبی و مساجد تولید فرش ماشینی را آغاز کرد. در دهه ۱۹۶۰ شرکت ARAB CARPET COMPANY مصر تنها تولید کننده فرش ماشینی در مصر بود که به طور مستقیم توسط دولت اداره میشد.

در دهه ۱۹۷۰ بخش خصوصی مجاز به ورود به بخش تولید فرش ماشینی شد و در سال ۱۹۷۹ شرکت اورینتال ویورز Oriental Weavers (النساجون الشرقیون ) توانست تحول عظیمی را در صنعت فرش ماشینی مصر ایجاد کند و استاندارهای جدیدی را به بازار معرفی کند که تا به آن زمان در مصر وجود نداشت. تحول و انقلابی که این شرکت ایجاد کرد موجب شد تا شرکت های زیاد دیگری نیز در مصر در صنعت فرش ماشینی تاسیس شوند و همگی برای رسیدن به استاندارهای بالای اورینتال ویورز و رقابت با او تلاش کنند.

Egypts-Machine-Made-Carpet-Industry-Oriental-weavers-Mr-Mohamed-Mahmoud-Khamis
خانم Mrs Yasmine Farid Khamis ریاست فعلی شرکت اورینتال ویورز مصر و آقای Mr Mohamed Mahmoud Khamis نایب رییس فعلی شرکت اورینتال ویورز مصر

امروز بعد از گذشت ۴۰ سال این شرکت به نماد صنعت مصر تبدیل شده است و نه تنها در بازار مصر بلکه در بازار جهانی فرش و کفپوش بی رقیب است و چشم بسیاری از کشورهای جهان برای تامین نیازهای فرش و کفپوش به مصر دوخته شده است. در حال حاضر تولیدات فرش ماشینی مصر به بیش از ۱۳۰ کشور جهان صادر می شود. صنعت فرش ماشینی مصر از نظر ماشین آلات و تکنولوژی بافت در سطح بسیار بالایی قرار دارد و از جدید ترین ماشین آلات بافت و تکمیل فرش ماشینی بهره می برد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

جالب است بدانید مصر با جمعیت بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر بازار بسیار خوبی برای کفپوش و فرش ماشینی است . وجود طبقات مختلف در آمدی در جامعه بزرگ مصر و علاقه مردم به استفاده از فرش و زیر اندازها در محل کار و زندگی بازار فعالی را در داخل مصر ایجاد کرده است. در حال حاضر حدود ۶۰ درصد جمعیت مصر جمعیت جوان محسوب می شود و درصد ازدواج و تشکیل خانوار در این کشور بسیار بالاست و در سالهای آینده نیز بازار داخلی کشور مصر پر تکاپو خواهد بود.

Mr Mohamed Farid Khamis موسس فقید شرکت اورینتال ویورز مصر

مشکلاتی که شرکت های تولید کننده فرش ماشینی مصری با آن دست و پنجه نرم می کنند عبارتند از : کمبود نیروی متخصص کار و اپراتور، وابستگی به مواد اولیه از خارج از مصر، نوسانات شدید پوند مصر در برابر دلار آمریکا در سال های اخیر و جوایز صادراتی که بسیار دیر به شرکت های صادر کننده پرداخت می شود. از آنجایی که شرکت های تولید کننده مصری تمرکز زیادی روی صادرات دارند توجه آنها به تولید محصولات دوستدار محیط زیست و پایدار مطابق با استاندارهای جهانی افزایش یافته است.

فرش ماشینی یک کالای مصرفی است که در منازل به ویژه با پوست انسان و کودکان تماس مستقیم دارند به همین جهت در بازار های صادراتی تقاضا برای کالاهای نساجی سبز که به انسان و طبیعت آسیبی وارد نمی کند در اولویت است. شرکت اورینتال ویورز در سال های اخیر تحقیقات زیادی را در واحد تحقیق و توسعه خود برای تولید فرش های الیاف طبیعی پنبه و پشم انجام داده است و به ویژه فرش های آنتی باکتریال و آنتی ویروس طبیعی از محصولات مهم این شرکت در دوران کرونا بوده است. همچنین در راستای تولید محصولات دوستدار محیط زیست تولید فرش های ۱۰۰ درصد بازیافتی در دستور کار شرکت است.

Mrs Yasmine Farid Khamis ریاست فعلی شرکت اورینتال ویورز مصر

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×