اخبار نساجی

صنعت خودرو سکته زد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صنعت خودرو سکته زد

بنابر آمار منتشر شده توسط وزارت صنعت، سه خودروساز بزرگ ایران تنها ۱۳۹ هزار و ۵۵۶ هزار دستگاه محصول سواری را در دو ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده‌اند و این رقم نشان‌دهنده افت ۳۰ درصدی (۵۹ هزار و ۵۱۸ دستگاهی) تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد ،آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، چرایی این افت تولید را باید در مسائل و مشکلات داخلی و خارجی جست‌وجو کرد. 

به عنوان مثال، مشکلات نقدینگی که بخشی از آن به کمبود تسهیلات بانکی مربوط می‌شود، یکی از اصلی‌ترین موانع داخلی بر سر راه تولید خودرو به حساب می‌آید و خودروسازان همواره نسبت به آن اعتراض کرده‌اند. 

به هر حال مجموع عوامل داخلی و خارجی سبب شده تولید خودرو در دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کند، افتی که در فروردین ماه نیز وجود داشت با وضعیت فعلی به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی نیز کم و بیش ادامه خواهد شد. 

در حال حاضر کمبود برخی از همین خودروها، مقدمات گرانی آنها را در بازار فراهم آورده است و برخی کارشناسان معتقدند با رونق گرفتن دوباره بازار و افزایش تقاضا، قیمت‌ها فراتر نیز خواهند رفت.

ریزش پژویی

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.


اما سری به آمار بزنیم و ببینیم سه خودروساز بزرگ کشور در دو ماه ابتدایی امسال چه گلی کاشته‌اند و افت و خیزشان در تولید به چه شکل بوده است، هرچند تقریبا «خیزی» در کار نبوده و بیشتر «افت» به چشم می‌آید. 

ابتدا از ایران خودرو شروع می‌کنیم، ایران خودرویی که در دو ماه ابتدایی امسال فقط ۶۸ هزار و ۳۰۷ دستگاه محصول را به تولید رسانده و این آمار سبب شده تولید آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴/۲۶ درصد افت کند. 

افت تولید ایران خودرو از آن جهت بسیار مهم است که این شرکت سهمی حدودا نصف از بازار خودرو کشور را در اختیار دارد و از تنوع محصول برخوردار است و طبعا افت تولیدش بر قیمت تاثیر خواهد گذاشت. 

آبی‌های جاده مخصوص که بیشترین تیراژشان را برند پژو تشکیل می‌دهد، طی دو ماه ابتدایی امسال به جز تندر-۹۰ در تمام محصولات تولیدی خود با افت تیراژ مواجه شده‌اند و در این بین، پژو ۲۰۷ رکوردار است. 

این خودرو در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته حدود ۵۶ درصد افت را به خود می‌بیند و هم اکنون نیز قیمت بالایی در بازار دارد.
پژو ۲۰۶ نیز که اصلی‌ترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود، در دو ماه ابتدایی امسال ۵۵ درصد افت تولید داشته و از این حیث پس از ۲۰۷ رکورددار کاهش تولید به حساب می‌آید. 

همین افت تولید سبب شده پژو ۲۰۶ در برخی مدل‌ها افزایش قیمتی شدید را تجربه کند و طبعا اگر ادامه داشته باشد، در آینده نیز بیشتر خود را نشان خواهد داد. 

دیگر پژو ایران خودرو که در فروردین ماه امسال با افت تولید روبه‌رو شده، پژو ۴۰۵ است، خودرویی که روزگاری محصول شماره یک کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص بود. 

این خودرو علاوه بر تهران، در سایت خراسان نیز به تولید می رسد و جزو قدیمی‌ترین و پرمصرف‌ترین خودروهای تولید داخل محسوب می‌شود و حدود یک درصد افت تیراژ را تجربه کرده است. 

همچنین پژوپارس نیز که جزو چهار محصول سواری اول ایران خودرو به حساب می‌آید، از کاهش تولید در امان نمانده و ۳/۳۳ درصد افت تیراژ در بازه زمانی موردنظر داشته است. 

جالب‌تر اینجا است که ایران خودرویی‌ها حتی یک دستگاه پارس را نیز طی دو ماه امسال در جاده مخصوص تولید نکرده‌اند و هر چه بوده در سایت‌های مازندران و فارس به تولید رسیده است. 

از پژویی‌ها که بگذریم، ایران خودرو در تولید سمند نیز افت تیراژ را به خود می بیند و تولید این محصول نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته ۱۵ درصد افت کرده است. 

این در حالی است که کم پیش می‌آمد برند ملی ایران خودرو با افت روبه‌رو شود، اما به هر حال مشکلات تولید یقه سمند را هم گرفته و سبب شده تیراژ آن افت کند. 

همچنین سوزوکی گرندویتارا تک شاسی بلند ژاپنی و مونتاژ ایران خودرو نیز در دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش تولید روبه‌رو شده است. 

ویتارا که مدت‌ها است به دلیل کمبود عرضه و به هم ریختن بازار، قیمتی بالا و کاذب را تجربه می‌کند، در دو ماه امسال فقط ۵۶۴ دستگاه تولید داشته و ۳/۲۰ درصد افت را به خود می‌بیند.

قلب سایپا خوب نمی‌زند


شاید برای کمتر کسی قابل پذیرش باشد که پرتیراژترین و ارزان‌ترین خودرو داخلی با افت تولید روبه‌رو شده است، اما این واقعیت دارد و پراید همچون فروردین ماه، این بار نیز کاهش تیراژ را تجربه کرده است.
به هر حال پراید هم اکنون اصلی‌ترین محصول گروه خودروسازی سایپا به حساب می‌آید و قلب تپنده سایپا است، قلبی که این روزها ریپ می‌زند و خون کافی به آن نمی‌رسد. 

پراید که خودرویی داخلی و بی نیاز به قطعات خارجی است و همواره با رشد تیراژ طی سال‌های گذشته روبه‌رو بوده، اما زیر بار مشکلات تولید کم آورده و تیراژ آن ۶/۳۶ درصد افت کرده است. 

افت تولید پراید نه فقط در خود سایپا بلکه در پارس خودرو نیز رخ داده و مجموع تولیدات این دو در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته کاهش یافته است. 

سایپا و زیرمجموعه اش پارس خودرو، در مجموع حدود ۵۸ هزار دستگاه پراید تولید کرده‌اند. 

سایپایی‌ها البته در تولید تیبا نیز که محصول ملی آنها است، اوضاعی بهتر از پراید 

نداشته‌اند، زیرا افتی ۷/۳۱ درصدی در تولید تیبا طی دو ماه امسال نصیب سایپا شده است. 

این خودرو که در سایپای کاشان به تولید می‌رسد، تنها دو هزار و ۱۹۴ دستگاه در دو ماه ابتدایی امسال تولید داشته است. آن طور که از بازار خودرو خبر می‌رسد، تیبا هم اکنون ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این قیمت بالا قطعا با میزان عرضه تیبا به بازار در ارتباط است. بنابر آمار، سایپا افتی حدودا ۴۰ درصدی را به خود می‌بیند. 

مگان و تندر رشد کردند

اما از ایران خودرو و سایپا فاصله بگیریم و سری به کیلومتر ۹ جاده مخصوص بزنیم، جایی که پارس خودرویی‌ها به مونتاژ مشغول هستند در تولید تندر-۹۰ و مگان و تینا رشد کرده‌اند. 

در واقع این سه تنها خودروهایی هستند که طی دو ماه امسال با رشد تیراژ روبه‌رو شده و به نوعی آبروداری کرده‌اند، هرچند تیراژشان پایین است و سهم کمی در بازار خودرو دارند. 

طبق آمار، تندر-۹۰ پارس خودرو در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته ۸/۱۷ درصد رشد تیراژ را به خود می‌بیند. تندر-۹۰ البته در ایران خودرو نیز به تولید می‌رسد و این شرکت نیز توانسته تیراژ آن را بیش از ۶۹ درصد رشد بدهد. 

در مجموع تولید تندر-۹۰ طی دو ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۳۴ درصد رشد کرده و این نشان می‌دهد وضعیت تامین قطعات رنو بهتر از پژو است. 

رنویی‌ها علاوه بر تندر، یک محصول دیگر به نام مگان نیز در ایران به تولید می‌رسانند و مگان توانسته نسبت به دو ماه ابتدایی سال گذشته ۵/۴۴ درصد رشد کند. 

این در شرایطی است که تیراژ ماکسیما در پارس خودرو نصف شده و قشقایی نیز تولیدی نداشته است. 

قشقایی ظاهرا به دلیل اینکه تامین قطعات آن از انگلستان انجام می‌شود و این کشور محدودیت‌هایی را در این مورد اعمال می‌کند، با توقف تولید در دو ماه نخست امسال روبه‌رو شده است. 

پارس خودرو به جز قشقایی یک نیسانی به نام تینا را هم مونتاژ می‌کند که تیراژ این خودرو تقریبا دو برابر شده و از ۱۲۰ دستگاه به ۲۳۹ دستگاه رسیده است. 

آمار کلی نشان می‌دهد که پارس خودرو بیش از ۲۳ درصد افت تولید را تجربه کرده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×