اخبار فرش ماشینی

صنایع نساجی همواره فخر ایران بوده است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صنایع نساجی همواره فخر ایران بوده است

سیاست اتاق، واگذاری امور به تشکل‌های تخصصی است

هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران روز یکشنبه مورخ ۴ اسفند ماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با آقایان مهندس شافعی، ریاست اتاق و هومن حاجی‌پور، مدیرکل امور تشکل‌های اتاق مذکور دیدار کردند.

در ابتدای این نشست آقای دکتر شیبانی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار هیأت‌مدیره انجمن قرار داده شده است، با اشاره به مشکلات واحدهای صنعتی در بازپرداخت اقساط صندوق ذخیره‌ی ارزی به دلیل افزایش نرخ ارز، اظهار داشت که فعالان بخش خصوصی در حال پیگیری موضوع و بررسی راه‌کارهای مرتفع سازی این مشکل هستند و هنوز هیچ قانون مشخصی در این رابطه صادر نشده است. وی ادامه داد: این در حالی است که متأسفانه صنعتگران کشور همه روزه نامه‌های تهدیدآمیز از بانک‌های عامل دریافت می‌کنند و شرایط ادامه تولید برای ایشان سخت‌تر می‌شود. وی خواستار حمایت جدی اتاق ایران از صنعتگران در مقابل سیستم بانکی شد.

سپس مهندس علیرضا حائری، دبیر و عضو هیأت‌مدیره انجمن به معرفی اجمالی این تشکل پرداخت. بر اساس اظهارات وی، انجمن صنایع نساجی ایران بزرگترین و قدیمی‌ترین تشکل کارفرمایی صنایع نساجی و پوشاک کشور است که بیش از ۴۰۰ عضو از میان شرکت‌های تولیدی فعال و صاحب برند را در مجموعه‌ی خود داشته و از طریق رسانه‌های متعددی که در اختیار دارد، امکانات اطلاع‌رسانی گسترده‌ای را به اعضای خود فراهم نموده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دبیر انجمن ادامه داد که این تشکل نمایندگی صنعتی را بر عهده دارد که سابقه‌ای چندهزار ساله در کشور داشته و بیش از ۱۰۰ سال است که تولیدات آن وارد فاز صنعتی شده و هم‌اکنون ۱۰۰ درصد آن توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر در حدود ۴.۵ درصد از ارزش افزوده‌ و ۱۱ درصد از اشتغال صنعتی کشور به این بخش اختصاص دارد و ارزش تولیدات داخلی صنایع نساجی و پوشاک سالیانه بالغ بر حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار و ارزش بازار داخلی آن در حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیارد دلار در سال می‌باشد. همچنین صادرات صنایع مذکور سالیانه در حدود ۱ میلیارد دلار است.

مهندس حائری در خصوص فراخوان مشاور اقتصادی رئیس جمهور درباره‌ی صنایعی که می‌توانند نقش موثری در افزایش رشد اقتصادی کشور ایفا کنند، خاطرنشان ساخت: به اعتقاد من یکی از صنایعی که می‌تواند در اجرای این مهم حضوری فعال داشته باشد، نساجی و پوشاک است که چرا که همزمان می تواند روی سه مولفه‌ اساسی اقتصادی یعنی ارزآوری، ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی اثر مثبت گذاشته و ضمن کمک به رشد اقتصادی کشور، ارزآوری مناسب و ایجاد ارزش‌افزوده، در حل معضل بیکاری نیز کمک شایان و قابل توجهی داشته باشد.

در ادامه آقای مهندس مروج، ریاست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران، اظهار کرد که انتظار فعالان بخش خصوصی از اتاق ایران بیشتر از عملکرد فعلی است و این نهاد می‌باید بطور جدی‌تری وارد مسائل و مشکلات صنعتگران شود. وی در ادامه مسائل مربوط به مشاغل سخت و زیان‌آور و همچنین مشکلات تأمین مواد اولیه به ویژه الیاف پنبه را از جدی‌ترین مسائل صنایع نساجی برشمرد و خواستار همکاری اتاق ایران با انجمن صنایع نساجی در راستای بهبود شرایط تولید در این بخش صنعتی شد.

در ادامه، آقای مهندس شمس‌زاده با اشاره به رکود فعلی موجود در بازار محصولات مختلف و عدم وجود نقدینگی در واحدهای تولیدی نسبت به برخی از سیاست‌های سیستم بانکی کشور اعتراض نموده و خواستار اقدامات اساسی‌تر اتاق در این خصوص و جلوگیری از وارد آمدن خسارت بیشتر به بنگاه‌های صنعتی شد. وی ادامه داد که صنایع نساجی علی‌رعم بی‌مهری هایی که به آن شده نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور بر عهده دارد چراکه با ایجاد اشتغال می‌تواند قدرت خرید جامعه را افزایش دهد.
آقای مهندس نیلفروش‌زاده نیز به حجم واردات صورت گرفته به کشور به ویژه در گروه کالایی پارچه اشاره کرده و اظهار داشت که متأسفانه نظارت کافی بر صدور کارت‌های بازرگانی وجود ندارد و اغلب مشاهده می‌شود که کارت بازرگانی غیرمرتبط با فعالیت اشخاص صادر می‌شود. وی خواستار نظارت بیشتر اتاق بر این موضوع و جلوگیری از واردات بی‌رویه به کشور شد.

آقای مهندس حائری در ادامه به حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اتاق ایران اشاره داشته و اظهار کرد: بر اساس اخبار منعکس شده در مطبوعات، مهندس نعمت‌زاده در این نشست عنوان نموده که ارائه مفاصا حساب مالیاتی، بیمه ای و تامین اجتماعی از سوی فعالان اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی حذف خواهد شد. همچنین در پی تشکیل جلسه‌ی کمیته ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم توسعه، کلیه وزارت خانه ها، موسسات دولتی، موسسات عمومی غیر دولتی، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌ها مکلف شدند قبل از صدور بخشنامه‌ها نظر تشکل‌های اقتصادی را دریافت و مورد توجه قرار دهند. وی افزود: چنانچه اتاق ایران حمایت های لازم در راستای اجرایی شدن همین دو مورد را صورت دهد، قدم‌های مؤثری در جهت بهبود فضای کسب و کار در کشور برداشته خواهد شد.

آقای مهندس شافعی در پایان و پس از استماع سخنان هیأت‌مدیره اظهار داشت که صنایع نساجی همواره فخر ایران بوده و چنانچه مقرر شود که سنجشی از صنایع موجود صورت پذیرد، باید به اصالت صنایع نساجی که بیش از هر رشته‌ی دیگری است، توجه شود. وی افزود: اهمیت صنایع غذایی و نساجی و پوشاک در هیچ کشوری و در هیچ مقطع و شرایطی کم نخواهد شد اما متأسفانه به دلیل عدم توجه کافی برخی از مسئولین به این صنعت، مشکلات عدیده‌ای برای آن به وجود آمده است.

وی ادامه داد: در پی برخی سیاست‌های اشتباهی که در چند سال اخیر اتخاذ و اجرایی شد شاهد بودیم که تولید در کشور به مرور تحلیل رفته و جای خود را به واسطه‌گری داده و متأسفانه هیچ کس پاسخگوی لطمات وارد شده نیست. رئیس اتاق ایران اعلام کرد: اقتصاد کشور برای رشد نیاز به نقشه‌ی راه اجرایی داره و صدور بخشنامه‌های مقطعی دیگر پاسخگو نیست.

وی افزود که اتاق ایران در جریان مشکلات فعلی اقتصادی و صنعتی کشور قرار دارد و در توان خود در راستای مرتفع‌سازی آن‌ها و بهبود فضای کسب و کار گام برخواهد داشت لیکن در این مسیر نیازمند مشاوره و استفاده از توانمندی‌ها و نیروی کارشناسانه‌ی تشکل‌های تخصصی هستیم. وی خاطرنشان کرد: سیاست فعلی اتاق واگذاری امور به تشکل‌های تخصصی است تا در موارد مختلف تصمیمات درستی اتخاذ شود.

مهندس شافعی در پایان ضمن پاسخگویی به تمام سوالات هیأت‌مدیره در خصوص سیاست‌های اتاق در مهار تورم، تقویت نقدینگی واحدهای صنعتی، امکان نظارت بیشتر بر صدور کارت‌های بازرگانی اعلام کرد که اتاق‌های فکر اتاق ایران در حال شکل‌گیری و تشکیل جلسه است که امید داریم خروجی این اتاق‌ها منجر به تصمیم‌گیری و عملکرد بهتر این نهاد شود و خواستار اطلاع‌رسانی مناسب تشکل‌های بخش خصوصی در خصوص مسائل و مشکلات مختلف به اتاق ایران شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×