اخبار فرش ماشینی

صنایع نساجی مازندران نتوانستند با نیازهای روز دنیا هماهنگ شوند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

سیدمحمد کریمی در نشست صمیمی با بیش از ۲۰۰ خبرنگار مازندرانی به سئوالات و پرسش‌های آنان پاسخ گفت.
چرایی عدم احداث صنایع مادر مانند شهرک فولاد در غرب مازندران و احیای کامل نساجی‌های استان، عدم بهره‌مندی موثر از توانایی‌ بندر فریدونکنار، پیگیری هدیه ریاست جمهوری به خبرنگاران، عدم توجه مدیران استان به ورزش، بحران زباله، توجه به اثرات زیست محیطی احداث پالایشگاه در مازندران از مهم‌ترین عناوین پرسش‌های خبرنگاران استاندار مازندران بود.

سیدمحمد کریمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران با بیان اینکه مازندران توانایی استقرار صنایع مادر را ندارد، گفت: احداث شهرک فولاد در غرب استان نیازمند وجود شبکه‌های قوی برق است درحالی که هم‌اکنون مازندران با مشکل تامین برق صنایع کوچک و متوسط موجود روبه‌رو است.
وی با بیان اینکه ایجاد این صنایع تا زمان احداث نیروگاه غرب استان زمان‌بر خواهد بود، افزود: احداث صنایع مادر زیر ساخت‌های دیگری مانند جاده‌های عریض و طویل است که اگرچه این مهم در دست اقدام قرار دارد اما این امکان هنوز در مازندران به وجود نیامده است.

کریمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مازندران آمادگی احداث شرایط مادر را در خود ندارد، تصریح کرد: با وجود قطبی بودن استان باید توجه ویژه در بخش صنایع تبدیلی و پایین دستی در مازندران وجود داشته باشد علاوه بر اینکه واحد خودروسازی بابل نیز با رفع موانع به عنوان یک صنعت مادر در استان به زودی آغاز به کار می‌کند.
استاندار مازندران با اعلام اینکه سرمایه‌گذار احداث شهرک فولاد در غرب استان به عدم سودآوری این طرح در مازندران پی برد یادآور شد: به جای صنعت فولاد در مازندران صنعت آلومینیوم در غرب استان احداث خواهد شد.
به گفته وی ایجاد صنایع کشاورزی و پایین‌دستی ضمن ایجاد اشتغال، تولیدی متناسب با داشته‌های منطقه و مواد اولیه موجود را ایجاد خواهد کرد.

وی درباره نساجی‌های مازندران و قائمشهر نیز گفت: این واحدها نتوانستند خود را با نیازها و تحولات اقتصادی متناسب با زمان خود پیش ببرند و در نتیجه هر روز کم فروغ‌تر شدند.
کریمی با اشاره به اینکه این واحدها در پی زیان‌های متوالی از بخش دولتی تغذیه شدند، افزود: نبود تکنولوژی جدید و نزول کیفیت محصولات تولیدی نتوانست این واحدها را به عنوان صنایع برتر حفظ کند.
استاندار مازندران با بیان اینکه این رکود به معنای تعطیل کردن این واحدهای تولیدی نیست یادآور شد: از وعده رئیس جمهور برای احیای نساجی‌های مازندران و قائمشهر به نحو موثری بهره گرفته می‌شود.
وی با اعلام اینکه مهم‌ترین مشکل این واحدها عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به این کارخانجات به دلیل بدهی‌های عمده و زیان‌های انباشته آن‌ها است، خاطرنشان کرد: وجود اعتبارات لازم برای ایجاد تحول و تامین سرمایه در گردش در این واحدها در اولویت احیای نساجی‌های مازندران و قائمشهر قرار دارد که در حال حاضر با تامین اعتبارات ریالی مشکلات ارزی این واحدها نیز رفع می‌شود.
به گفته کریمی، با وجود حمایت‌های همه‌جانبه این واحدها باید به تکنولوژی روز مجهز شده و محصولی متناسب و مورد نیاز و توجه بازار ارائه دهند.

استاندار مازندران درباره بندر فریدونکنار نیز اظهار داشت: این بخش به عنوان نخستین بندر به بخش خصوصی واگذار شده و شرایط واگذاری آن نیز قطعی شده است.
کریمی با اعلام اینکه مقرر شده بخش خصوصی در این بندر معادل کمک‌های دولتی سرمایه‌گذاری کند، افزود: با رفع برخی مشکلات گمرکی و بندری، بندر فریدونکنار با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد تومانی آغاز به کار خواهد کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×