اخبار فرش ماشینی

صنایع نساجی این روزها دغدغه تأمین سوخت را هم به دوش می کشد!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

واحدهای تولیدکننده نساجی مناطق مرکزی، شمال، شمال غرب و شمال شرق کشور برای تامین سوخت در مضیقه هستند. به گزارش خبرگزاری دنیای اقتصاد، در شرایطی که در هفته های گذشته گاز مصرفی تولیدکنندگان نساجی قطع شده بود، به تازگی مشکل تأمین برق، مازوت و گازوئیل نیز به شرایط فعلی اضافه شده است.

محمد مروج، رئیس هیئت مدیره انجمن نساجی در این باره گفت: «در حال حاضر واحدهای تولیدکننده در شهرهای کاشان، قم، تبریز و مشهد از نبود گاز دچار زیان شده اند. این درحالی است که در روزهای اخیر، قطعی گاه و بی گاه برق نیز مشاهده می شود. مسئولان استانی در برابر تقاضای تولیدکنندگان اعلام کرده اند که تا انتهای سال خبری از گاز نخواهد بود و باید به فکر سوخت جایگزین باشید.»

ایشان با یادآوری این نکته که در سالیان اخیر، همواره بر مصرف گاز و جایگزینی آن با سوخت های دیگر تأکید شده است، اظهار داشت: اکنون نه تنها قادر به دریافت گاز نیستیم، بلکه برای خرید مازوت یا گازوئیل هم به بن بست خورده ایم.
وی افزود: «پس از ناامید شدن از گاز به سراغ تهیه گازوئیل رفتیم که مسئولان مربوطه گفتند گازوئیل در اختیار نداریم، شرکت گاز آدرس اشتباهی به شما داده است. نمی توانیم برای شما گازوئیل وارد کشور کنیم.»

مروج در ادامه گفت: «پالایشگاه تهران دیگر مازوت در اختیار واحدهای نساجی قرار نمی دهد و دلیل آن را نبود این سوخت اعلام کرده است. به سبب این که ایران عمدتاً نفت سنگین تولید می کند، نباید برای تولید و عرضه مازوت مشکلی داشته باشد، این امر در نوع عملکرد پالایشگاه ها نیز مشهود است. پالایشگاه تهران زمانی اقدام به سوزاندن مازوت کرد که نتیجه آن شکل گیری ابری سیاه بر بالای شهر بود. اما اکنون به صنایع می گویند مازوت نداریم.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع نساجی در پاسخ به سؤالی درباره ضرر و زیان کارخانه های تولیدی گفت: «تاکنون محاسبه دقیقی صورت نگرفته است، چرا که زیان هر کارخانه (با توجه به نوع تولید) با واحدهای دیگر تفاوت دارد، اما با احتساب هزینه های کارگری، بیمه، تأخیر در پرداخت و معوق ماندن تولید، زیان ها به شدت بالامی رود.»
وی در این باره تصریح کرد: «بسیاری از کارخانه ها برای مشتریان خارجی سفارش گرفته اند، اما قادر به تحویل کالادر موعد مقرر نیستند و این امر در نهایت به از بین رفتن بازارهای صادراتی تولیدکنندگان می انجامد، چرا که مشتریان خارجی تولیدکننده کشور دیگری را جایگزین می کنند.»

ایشان با بیان این که مشکلات فعلی به سازمان های صنایع و معادن استانی منعکس شده است، اظهار داشت: «هنوز موفق به دیدار با مسئولان بلند پایه وزارت صنایع و معادن نشده ایم، اما به نظر نمی رسد وقتی برای صنعت نساجی باقی مانده باشد. به این دلیل که خودرو تمام وقت مسئولان را به خود اختصاص داده است.»
وی به این نکته اشاره کرد که دیروز برای تأمین نیاز گاز خودروسازان، ده ها هزار لیتر سوخت در اختیار آنها قرار گرفته، اما اقدام مشابهی برای دیگر صنایع (به ویژه نساجی) صورت نگرفته است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×