اخبار نساجی

صعود ۹ پله ای ایران در شاخص رقابت پذیری اقتصاد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

براساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد، شاخص رقابت پذیری اقتصاد ایران با رسیدن به رتبه ۷۴ از میان ۱۴۴ کشور دنیا، ۹ پله صعود کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اقتصاد ایران از نظر شاخص رقابت پذیری در میان ۱۴۴کشور دنیا، رتبه۷۴ را به دست آورد تا ۹پله صعود را نسبت به سال گذشته تجربه کرده باشد.

جدیدترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد از شرایط رقابت پذیری در اقتصاد کشورهای دنیا نشان می دهد که ایران در این زمینه پیشرفت کرده؛ هرچند هنوز به رتبه خود در گزارش ۳ سال پیش نرسیده است. در گزارشی که سال ۲۰۱۲ منتشر شده بود، ایران رتبه ۶۶ دنیا را از نظر رقابت پذیری داشت اما در سال ۲۰۱۳ یکباره ۱۶ پله سقوط را در این جدول تجربه کرد تا در سال ۲۰۱۳ به رتبه ۸۲ برسد.

رتبه ایران از نظر رقابت پذیری در گزارش سال ۲۰۱۴ نیز ۸۳ بود اما در گزارش اخیر که به عنوان گزارش سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ منتشر شده، رتبه ۷۴ برای ایران به دست آمده است. میانگین امتیازها در این جدول که سوئیس صدرنشین آن است، براساس بررسی ۱۱۲ متغیر محاسبه شده است. کشور اول امتیاز ۵.۷۶ را به دست آورده و کشور گینه به عنوان آخرین کشور حاضر در این جدول امتیاز ۲.۸۴ را کسب کرده است.

امتیاز ایران که در میانه های این جدول قرار دارد، ۴.۰۹ برآورد شده است. امتیاز ایران در گزارش سال قبل ۴.۰۳ و در گزارش قبل از آن ۴.۰۷ بود. گزارش ۳ سال پیش هم امتیاز ایران را ۴.۲۲ اعلام کرده بود که این امتیاز رتبه ۶۶ را برای ایران به همراه داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

براساس گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد، پس از سوئیس، سنگاپور با امتیاز ۵.۶۸ و آمریکا با امتیاز ۵.۶۱ در رتبه های دوم و سوم از نظر رقابت پذیری اقتصاد قرار گرفته اند. این ۳ کشور رتبه سال گذشته خود را حفظ کرده اند. آلمان، هلند، ژاپن، هنگ کنگ، فنلاند، سوئد و انگلیس در رتبه های بعدی این شاخص قرار دارند. کشور هلند توانسته است از رتبه هشتم خود در گزارش اخیر مجمع اقتصادی جهان به رتبه پنجم دست یابد.

همچنین کشور هند توانسته است با صعودی ۱۶ رتبه ای از جایگاه قبلی خود با ایستادن در رتبه ۵۵ فهرست به خوبی از نگاه اقتصادی بدرخشد. از طرفی دیگر کشور برزیل با سقوط جایگاه پیشرفت اقتصادی از رتبه ۱۸ به رتبه ۷۵ رسیده و عنوان بدترین بازیگر اقتصاد جهانی در گروه کشورهای بریکس (گروهی به رهبری قدرت های اقتصادی نوظهور متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) لقب گیرد.

چین در این جدول رتبه ۲۸ را به خود اختصاص داده است و ترکیه هم در جایگاه ۵۱ قرار دارد. در میان اقتصادهای منطقه کشور قطر بهترین رتبه را دارد و چهاردهمین اقتصاد رقابت پذیر دنیا لقب گرفته است. طبق این گزارش، کشورهای منطقه وضعیت بهتری نسبت به ایران در این جدول دارند اما جایگاه بهبودیافته ایران از ۸۳ به ۷۴ بالاتر از ۵ کشور مسلمان الجزیره، تونس، لبنان، مصر و پاکستان است.

در این گزارش کشورها براساس «شاخص رقابت پذیری جهانی» یارتبه بندی می شوند. این شاخص براساس بررسی ۱۱۲ متغیر مختلف تعیین می شود. فاکتورهایی که برای تعیین شاخص رقابت پذیری مورد بررسی قرار می گیرند به ۱۲ گروه تقسیم می شوند.

این گروه ها به این ترتیب هستند: «ارکان رقابت پذیری» اعم از «نهادها»، «زیرساخت ها»، «محیط اقتصاد کلان»، «بهداشت و آموزش ابتدایی»، «آموزش عالی و حرفه ای»، «کارایی بازار کالا»، «کارایی بازار نیروی کار»، «پیشرفته بودن بازار مالی»، «آمادگی تکنولوژیک»، «اندازه بازار»، «پیشرفته بودن بنگاه های تجاری» و «نوآوری».

نمره هر کشور با بررسی این فاکتورها برآورد می شود و هرقدر این نمره بیشتر باشد، اقتصاد آن کشور از رقابت پذیری بیشتری برخوردار است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×