اخبار نساجی

صرفه جویی ۱۷۵ میلیارد ریالی در پتروشیمی‌ با تلاش محققان کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

محققان مجتمع پتروشیمی پارس با جایگزین کردن پروپان به جای پروپیلن در مجتمع‌ پتروشیمی منطقه انرژی پارس جنوبی ۱۷۵ میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی برای مجتمع‌های پتروشیمی ایجاد کردند.

حمید زارع، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا با بیان اینکه این طرح با عنوان «جایگزینی پروپان به جای پروپیلن در سیستم مبرد واحد استحصال اتان» اجرایی شده است، گفت: در سیکل تبرید در واحدهای استحصال اتان مجتمع‌های پتروشیمی از پروپیلن استفاده می‌شود که این ماده از خارج وارد می‌شد ولی با اجرای پروژه‌ای در این زمینه پروپان را جایگزین پروپیلن وارداتی کردیم.

وی ادامه داد: در سیستم‌های مبردی که در تولید گاز به کار می‌رود نیاز به سیالی به نام پروپیلن است که استفاده از این سیال در واحدهای پتروشیمی با معضلات ایمنی، زیست محیطی و اقتصادی همراه است.

زارع، تحمیل هزینه‌ها به مجتمع‌های پتروشیمی را از جمله این معضلات ذکر کرد و گفت: برای تخلیه مخازن، پروپیلن موجود در مخازن سوزانده می‌شود که احتراق پروپیلن بیش از ۹۵۰ تن گاز دی اکسید کربن (CO2) تولید می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مجری طرح با بیان این که پروپیلن مورد نیاز پتروشیمی‌ها از خارج وارد می‌شود، اظهار داشت: با مطالعاتی که بر روی کمپرسورها و تجهیزات پالایشگاهی صورت گرفت طرح جایگزینی پروپان به جای پروپیلن در سیکل تبرید را آغاز کردیم و تزریق گام به گام پروپان به سیکل مبرد با کنترل تمام پارامترهای حیاتی و عملیاتی انجام شد

وی از عملیاتی شدن نتایج این طرح در منطقه انرژی پارس جنوبی خبر داد و افزود: نتایج این طرح به مدت ۱۸ ماه در پارس جنوبی اجرایی شده است.

زارع به اهمیت این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح بزرگ اقتصادی با هدف حذف سوختن پروپیلن اجرایی شد که اجرای کامل آن نقش بسزایی در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی دارد. با جایگزین کردن پروپان با پروپیلن ۱۷۵ میلیارد ریال صرفه جویی برای مجتمع‌های پتروشیمی ایجاد خواهد شد.

به گزارش ایسنا این طرح در بیست و هشتمین جشنواره بین المللی خوارزمی حائز رتبه سوم پژوهش‌های توسعه‌ای شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×