اخبار فرش ماشینی

صدور ۲.۱ میلیارد دلار کالای غیرنفتی از آذربایجان‌شرقی به ۸۵ کشور دنیا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صدور 2.1 میلیارد دلار کالای غیرنفتی از آذربایجان‌شرقی به 85 کشور دنیا

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، عظمایی امروز در جمع مدیران اقتصادی استان در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان اظهار کرد: مجموع ارزش دلاری صادرات آذربایجان‌شرقی از طریق کل گمرکات کشور در سال ۹۱ بیش از ۲.۱ میلیارد دلار و به مقصد ۸۵ کشور مختلف بوده است که نشان دهنده رشد چهار درصدی نسبت به سال ۹۰ است.

وی ادامه داد: صادرات غیرنفتی تولیدات استان با وجود کاهش صادرات در کل کشور از رشد مثبت ۳۲ درصد برخوردار بوده است این امر درحالی است که اغلب استان‌های بزرگ کشور از جمله اصفهان، خراسان و خوزستان دارای کاهش چشمگیری در تولیدات صادراتی هستند.

عظمایی ادامه داد: با وجود ممنوعیت و محدویت‌های ایجاد شده در صادرات گروه های کالایی پتروشیمی، شیمیایی و موادغذایی و با وجود اینکه آذربایجان‌شرقی بیشترین سهم را در صادرات این گروه‌های کالایی دارد، استان توانسته است جایگاه و مزیت صادراتی خود را در کشور حفظ کند.

وی عمده بازارهای هدف صادراتی استان را به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان، روسیه، افغانستان، گرجستان و اکراین عنوان کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

عظمایی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرکات استان در سال ۱۳۹۱ از گمرکات آذربایجان شرقی ۸۵۲.۴ میلیون دلار کالا به وزن ۷۸۴ هزار و ۸۰۹ تن به خارج از کشور صادر شده است که از رشد ۲۶.۶ درصدی در ارزش کالا های صادراتی نسبت به سال ۱۳۹۰ برخوردار است.

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی دارای رتبه هفتم کشوری در صادرات غیرنفتی است، گفت: بررسی ترکیب کالاهای صادراتی نشان می‌دهد که به لحاظ صنعتی بودن استان بخش عمده کالاهای صادراتی، کالاهای صنعتی به ارزش ۷۸۷میلیون دلار با سهم ۳۷ درصد، کالاها ی کشاورزی به ارزش ۲۴۵.۲ میلیون دلار و با سهم ۱۱.۵ درصد، فرش و صنایع دستی با ارزش ۲۱۱.۶ میلیون دلار با سهم ۱۰ درصد و صادرات محصولات مس سونگون استان از گمرکات کشور به ارزش ۲۴۴.۵ میلیون دلار با سهم حدود ۱۱.۵ درصد را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: بیشترین رشد کالاهای صادراتی استان مربوط به گروه فلزات وکالاهای صنعتی و محصولات مس سونگون است و در عین حال تجارت چمدانی نیز از رشد خوبی در استان برخوردار است

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×