اخبار فرش ماشینی

صدور یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار فرش دستباف از گلستان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: یک میلیون و ۹۶۷هزار دلار فرش دستباف طی ۹ ماه اول سال جاری از این استان صادر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درویش علی حسن زاده، اظهار داشت: این صادرات شامل انواع فرش دستباف و قالیچه در اندازه و طرح‌های مختلف توسط قالی بافان استان تولید شده است.

وی مقصد صادرات این فرش ها را قزاقستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشورهای اروپایی بیان کرد و افزود: توسعه بازارهای هدف، شناسایی بازار جدید و انجام مطالعات در خصوص تغییر سلیقه مشتریان نقش بسزایی در حفظ و ارتقای میزان سهم فرش دستباف ایران در بازارهای جهانی دارد.

حسن زاده تعداد بافندگان فرش و قالیچه در استان را ۷۰ هزار نفر اعلام کرد که حاصل تلاش آنان در ۹ ماهه اول امسال بافت ۳۴هزار مترمربع فرش بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: حجم زیادی از تولیدات هنرمندان بافنده استان از دیگر مبادی خروجی کشور صادر می شود که لازم است به منظور تعیین و مستند سازی مقدار واقعی صادرات فرش دستباف گلستان تجار از گمرکات استان اقدام به صدور این اقلام کنند.

معاون سازمان صنعت، معدن وتجارت گلستان در خصوص حمایت از هنرمندان این هنر صنعت نیز یادآور شد: بیمه قالیبافی از جمله خدماتی است که دولت برای قالیبافان ارایه می دهد و تاکنون تعداد ۱۴ هزار و ۷۷۲ تن زیر پوشش تامین اجتماعی قرار گرفته اند.

حسن زاده برگزاری ۱۰ دوره آموزش طرح اشتغال، چهار دوره آموزش بهبافی، مسابقه طرح و نقشه فرش دستباف و نیز پیگیری تشکیل خانه فرش و ثبت انجمن طراحان فرش دستباف استان گلستان را از برنامه های اجرایی امسال بیان کرد.

به گفته وی تاکنون همچنین ۳۵ هزار و ۹۵ کارت شناسایی برای قالیبافان استان صادر شده است.

به گزارش ایسنا، گلستان از دیرباز مهد تولید فرش‌های دستباف از جمله قالی ترکمن بوده، اما در سال های اخیر به دلایل مختلف این هنر صنعت ارزشمند در معرض تهدید قرار گرفته است.

فرش زیبا و چشم نواز ترکمن را که شهرت جهانی داشته، عوامل مختلفی تهدید کرده که در این خصوص می توان از نامرغوبی مواد اولیه، درنظر نگرفتن بازار و سلیقه مشتری و از همه مهمتر فرش های کشورهای حاشیه که گاه ممکن است با همین نام در بازار کشور ما نیز ارایه شوند، نام برد.

طبق آمارها بیشترین تعداد ۷۰ هزار بافنده فرش در استان گلستان را بافندگان قالی ترکمن تشکیل می دهند که نیازمند کمک در بخش آموزش، تامین مواد اولیه و از همه مهمتر بازاریابی هستند.

تار و پود قالی ترکمن را اغلب زنان و دخترانی گره می زنند که از کودکی یکی زیر دو تا رو، لالایی دلنواز مادران آنان بوده تا هنر آنها شهره جهان شده و بازارها و هنردوستان دنیا خریدار این دست بافته های زیبا شوند.

قالی اصیل ترکمن ذهنی یا حفظی باف است و زنان ترکمن در تولید این دست بافته، آرمان ها و اندیشه های خویش را با رنگ های دلخواه بر روی تار قالی گره می زنند تا تابلویی زیبا و مانا پیش روی بینندگان قرار دهند.

بر روی فرش دستباف ترکمن در استان گلستان که گفته می شود بیش از شش هزار سال سابقه دارد در طول این سال ها بیش از ‪ ۸۱۱‬طرح و نماد بافته شده است.

در خصوص مراحل تهیه مواد اولیه و بافت فرش نیز گفتنی است که ترکمن ها پشم مورد نیاز قالی بافی را پس از مراحل ریسندگی و رنگ آمیزی، روی دستگاه قوراما( نوعی دستگاه افقی ساده که مخصوص ایلات و عشایر است) چِّله کشی می کنند.

بیشتر قالیچه های ترکمن رنگ قرمز دارند و دلیل آن استفاده از قرمزدانه و روناس است.

طرح هایی که ترکمن ها در بافت فرش به کار می برند، بیشتر شکسته و هندسی و شبیه طرح های بخارایی می باشد که اصطلاحاً به آن ˈآخالˈ می گویند.

زمینه این نوع قالی ها مزین به کتیبه ها و یا قاب های لوزی شکل است که به کمک خطوط متقاطع به هم ارتباط یافته اند.

نقوش اصلی دست بافته های ترکمن‌ها ‘گل یا تمغا’ یعنی برکه آب است و به گل‌های لوزی شکل یا هشت ضلعی اطلاق می‌شود.

مهم ترین این نقوش و گل‌هایی که در بافته‌های ترکمن مورد استفاده قرار می گیرد، عبارت از ماری گل، ناب گل، قفسه گل، درناق گل، تکه گل، انسی، قزل ایاق، تونیک گل، قوش گل، آوغان گل، تاج خروز، پنجاراگل، آق نقش، گل پنجه، ارساری گل، دالی و بشیر است.

بیشتر بافندگان فرش استان گلستان در گنبدکاووس، کلاله، مراوه تپه، مینودشت، علی آباد کتول، آق قلا، بندرترکمن و آزادشهر ساکن هستند.

بافندگان گلستانی در قالب ‪ ۹شرکت تعاونی و کارگاه، این هنر صنعت‌ها را خلق می کنند و با توجه به نقش فرش در ارزآوری و ایجاد اشتغال در کشور، درنظر گرفتن سلیقه مشتریان، تامین مواد اولیه فرش و ایجاد پل ارتباطی بین بافنده، طراح و نقاش مهمترین عامل در تولید فرش با کیفیت خواهد بود

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×