اخبار نساجی

صبح یک روز پاییزی در سه راه امین حضور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

صبح یک روز پاییزی در سه راه امین حضور

 

قیمت وسائل اولیه زندگی این روزها نسبت به چند ماه گذشته بیش از دو برابر شده است. در این میان مادران و پدرانی که قصد دارند دختران خود را به خانه بخت بفرستند هزینه های کمر شکنی را باید پرداخت کنند.

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، قدیم ترها، تکاپوی مادران از زمان نوزادی برای جمع کردن جهیزیه دختران آغاز می شد. زمانی که دختر به سن ازدواج می رسید اتاقی از خورده ریزهایی داشت که مادر طی دو دهه برایش گرد آورده بود. اگر زمان ازدواج کمی به تاخیر می افتاد برخی از وسائل فرسوده و پوسیده می شدند.

این رسم قدیمی دیگر با به روز شدن هر ماهه وسائلی که به تجهیزاتشان افزوده می شود و سبب کاهش قیمت مدل های قدیمی تر شان می شود به دست فراموشی سپرده شد. دختران دم بخت اگر امروز تلویزیونی را بخرند زمانی که کاروان جهیزیه برونش راه می افتد مدل ها تازه هم وارد بازار شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اما در چند ماه اخیر با نوسانات شدید قیمت لوازم خانگی و مبل و… مادر و پدرها حسرت روزهای گذشته را می خورند که فشار ناگهانی خرید جهزیه رابه سال های عمر دختر دم بختشان تقسیم می کردند. کافی است به یکی از بازارهای لوازم خانگی سری بزنیم تا ببینیم پدری که سه ماه گذشته دخترش را عروس کرده و با خانواده ای که امروز قصد فرستادن دخترش را به خانه بخت دارد چه تفاوت قیمتی را باید بپردازد.

صبح یک روز پاییزی در خیابان سه راه امین حضور

خیابان امین حضور هنوز خلوت است. ساعتی مانده به ظهر . همه مغازه ها باز اما کم مشتری است. ویترین برخی مغازها خالی است .

اولین مغازه ای نمایندگی فروش یکی از لوازم خانگی های معروف و اما گران را دارد. مرد فروشنده می گوید این مارک از ابتدا ۱۵درصد از سایر مارک ها گران تر بوده است. اما در این سه ماه نیز ۱۵ تا ۲۰ درصد به قیمتش افزوده شده است.

افزایش قیمت تاثیری در میزان مشتری هایش نداشته است و ترسی هم از بی مشتری شدن ندارد زیرا همین که سرمایه اش را بگذارد تا چند ماه دیگر چند برابر می شود ومشخص نیست گاز و یخچالی که به قیمت امروز می فروشد خودش بتواند چند ماه دیگر بخرد . شاید برای همین است که بسیاری از مغازها درزمان نوسات شدید بازار ترجیح می دادند به جای فروش کر کره مغازه هایشان را پایین بکشند و یا بگویند انبارهایشان از جنس خالی است.

این موضوع را مرد فروشنده نیز تایید می کند و می گوید این روزها اگر هم فروش نکنیم،ضرر نکرده ایم.

در این میان زن و مرد جوانی که مدتی است وارد مغازه شده اند هم به میان حرف می آیند می گویند: ۶ میلیون تومان با سختی های فراوان به عروس و دامادها وام می دهند اما این ۶ میلیون هزینه خرده ریزهای زندگی هم نمی شود. دختر خریدار ادامه می دهد: دیروز با ۳ میلیون تومان به بازار رفتم اما تنها توانستم یک گاز و یک یخچال ایرانی بخرم .با شوخی ادامه می دهد قبلا شوهر کردن آرزوی دختران بود حالا داشتن جهیزیه تبدیل آرزو شده است.

عروس خانمها کالاهای خارجی بخرند !

چند مغازه جلوتر نمایندگی فروش یکی از مارک های پر مخاطب کرده ای است .او می گوید : قیمت لوازم صوتی و تصویری الی جی در ۳ ماه گذشته تنها ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش داشته و برخی از کالاهایمان مانند تلویزیون ۳ بعدی و یا سینمای خانگی مان تغییری نداشته است.

او اضافه می کند:گرانی ها از مشتری های ما کم نکرد بلکه سبب افزایش خریداران هم شد زیرا مردم به سوی بازار هجوم آوردند وبه طور مثال ما در حال حاضر تلویزیون ال سی دی ۴۲ اینچ چیزی در انبار نداریم.

این مغازه دار ادامه می هد: بیشتر از کالا های خارجی کالاهای داخلی است که در این سه ماه گران شده است و آدرس پاساژ محمد را می دهد که بیشتر مارک های ایرانی در این پاساژ فروخته می شود .

افزایش ۱۰۰ درصدی جهیزیه ایرانی

به پیچ خیابان را که بگذارنی و از کنار مغازه اکبر مشتی فروشی هم عبور کنی پاساژ محمد پیدا است. اینجا از خیابان های بی مشتری هم خلوت تر است.

از اولین مغازه دار که می پرسم قیمت لوازم خانگی در این ۳ ماه چقدر تغییر کرده و یک خانواده چقدر باید برای خرید یک جهیزیه بپردازد می گوید: خرید جهیزیه کامل دیگر برای یک خانواده متوسط امکان پذیر نیست وقتی تمامی کالاهای ایرانی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

او ادامه می دهد : یخچال الکترو استیل که سه ماه پیش ۸۰۰ هزار تومان بود حالا به یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان افزایش داشته است یا مارک هیمالیا از ۷۰۶ هزار تومان به ۱ میلیون تومان تغییر نرخ داده است .

این فروشنده با بیان این که کالاهای ایرانی در این سه ماه هفته ای ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته اند می گوید: با وجود گرانی ها مردم باز هم خریدار این کالاها هستند .

یکی دیگر از مغازه داران این پاساژ که سال ها کارش خرید و فروش لوازم خانگی است می گوید: افزایش قیمت مارک های کره ای و آلمانی دروغ است همه کالاهای ۱۰۰ درصد گران شده است اما جنس های ایرانی بیشتر.ل باس شویی آبسال از ۳۷۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و جاروبرقی چینی سامسونگ که سه ماه پیش ۱۳۵ هزار تومان بود حالا به قیمت ۳۱۸ هزار تومان فروخته می شود مردم هم مجبورند این قیمت ها را بپردازند وقتی یخچال خانه شان سوخته یا عروسی دخترشان یک هفته دیگر برپا می شود .

او به تیتر یکی از روزنامه ها صبح اشاره می کند که نوشته ” آرامش به بازار لوازم خانگی بازگشت ” و می گوید: چه آرامشی وقتی هنوز هیچ کدام از قیمت ها پایین نیامده است .

این فروشنده ادامه می دهد: ۵۰ هزار تومان هزینه ساخت یک اجاق گاز ایرانی بالا رفته اما از کارخانه دار گرفته تا فروشنده هر کدام ۲۰۰ هزار تومان به قیمت فروش آن افزوده اند .

مدل های قلابی به جای مدل های جدید

او ادامه می دهد: برخی از مارک ها که قصد دارند به ظاهر نشان دهند قیمت کالاهایشان تغییری نکرده است مدل سازی های قلابی می کنندبه طور مثال دو صفر آخر مدل یک جارو برقی را حذف می کنند و می شود یک مدل تازه و آن وقت قیمت مدل جدید را چندین برابر افزایش می دهند .

سرگردان میان شادی عروسی و یا گریه گرانی

حالا با یک حساب سر انگشتی یک پدر برای آن که حداقل وسائل زندگی رابرای دخترش فراهم کند باید ۵ تا ۶ میلیون داشته باشد و یک جهیزیه ۸ میلیونی در فصل تابستان حالا به ۱۶ میلیونی رسیده است . البته این رقم ها ربطی به نرخ جهیزیه های تجملاتی ندارد .حالا یک پدر نمی داند باید از این که درخترش به خانه بخت می رود بخندد و یا بگرید !

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×