اخبار نساجی

صادرات کالاها و مصنوعات شیمیایی به صورت علمی انجام نمی‌شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که صادرات کالاها و مصنوعات شیمیایی به صورت علمی انجام نمی‌شود، گفت: در این حوزه کنسرسیوم‌های صادراتی نداریم و عموما صادرات‌ها به صورت پیله‌وری صورت می گیرد.

محمد زیار با تاکید بر این‌که انجام صادرات پیله‌وری و نبود کنسرسیوم صادراتی طبیعتا به معنای آسیب‌پذیری صادرات است اظهار کرد: ارزش افزوده حاصل از فرآیند بازرگانی در حوزه پتروشیمی کم است.

وی افزود:‌ باید به ارزش افزوده به طور کامل در حوزه تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی توجه کنیم و ارزش افزوده حاصل از فرآیند تجاری و بازرگانی را نیز مدنظر قرار دهیم.

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که خود فرآیند بازرگانی و بنگاه‌های بازرگانی هم علاوه بر بنگاه‌های تولیدی ارزش افزوده دارند، تصریح کرد: در حوزه بازرگانی هم باید ارزش افزوده کاملی برای کشور به دست آوریم و لازمه این موضوع داشتن کنسرسیوم‌های صادراتی توانمند و عدم انجام صادرات پیله‌ور است.

**ظرفیت‌های خالی پر شود

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

زیار با تاکید بر وجود ظرفیت خالی در بخش‌هایی از صنایع تکمیلی برای صادرات گفت: در سنوات گذشته در بخش‌هایی از صنایع تکمیلی ظرفیت‌هایی بیش از نیاز کشور ایجاد شد و چون بازار داخل توان جذب ندارد، این ظرفیت‌ها باقی مانده‌اند و علاقه‌مندان می‌توانند به سمت توسعه و صادرات کالاها بروند تا ظرفیت‌های خالی فعال شوند.

وی در مورد ظرفیت‌های خالی موجود گفت:‌ در حال حاضر در صنعت پلاستیک ظرفیت خالی بسیاری داریم و عزیزان می‌توانند به سمت توسعه مصنوعات و کالاهای ایجاد شده در صنعت پلاستیک بروند تا ظرفیت‌های خالی تکمیل شده، شاهد ایجاد اشتغال به صورت کامل در این حوزه باشیم.

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که شرکت‌های خصوصی راسا اقدام به صادرات می کنند، گفت: صادرات در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران توسط شرکت بازرگانی پتروشیمی انجام می‌شود که محصولات هلدینگ خلیج فارس را صادر می‌کند و هلدینگ خلیج فارس در بهمن ماه به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

زیار افزود: مابقی واحدهای پتروشیمی که واگذار شده بودند و در قالب هلدینگ نیستند عموما خودشان اقدام به صادرات می‌کنند و می‌توانند به فرایند صادرات کمک کنند.

**از خام فروشی به سمت توسعه کالاهای صنایع تکمیلی برویم

وی با تاکید بر این‌که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از کمک بخش خصوصی به فرایند صادرات استقبال می‌کند، ادامه داد: پیشنهاد ما به همه صادرکنندگان از جمله شرکت بازرگانی پتروشیمی، انجمن‌های بخش خصوصی و تولیدکنندگانی که راسا اقدام به صادرات می‌کنند، این است که از خام فروشی به سمت توسعه صادرات مصنوعات کالاهای ایجاد شده در صنایع تکمیلی پتروشیمی روی آورند.

رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر این‌که اکنون در حال جنگ اقتصادی هستیم و بنیان‌های اقتصاد مقاومتی باید تقویت شود، افزود: از صادرکنندگان دعوت می‌کنیم که با هم به سمت توسعه محصولات صنایع تکمیلی و به سوی توسعه محصولات تولید شده با ارزش افزوده کامل در حوزه پتروشیمی برویم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×