اخبار نساجی

صادرات پوشاک سنتی ایرانی به کشورهای عربی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان گفت: در حال حاضر مانتو و لباس‌های که به سبک و مدل سنتی ایران در کشور تولید می‌شود، به اغلب کشورهای عربی صادر می‌شود.

ابراهیم خطابخش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: در صورتی که صدا و سیما از مراکز وابسته به اتحادیه پوشاک در ارائه طرح‌های جدید و ایرانی پشتیبانی کند، حاضریم مراکزی را برای تولید این نوع لباس‌ها اختصاص دهیم.

وی با اشاره به اینکه طرح و مدل مانتوهای بلند و گلدوزی شده که از کشورهای عربی مثل سوریه و مکه اغلب توسط ایرانیان ساخته شده است، بیان داشت: به علت فضای رقابتی که در کشور وجود دارد مجبور هستیم لباسی که با هزینه زیاد به مدل سنتی ایرانی تولید شده را با قیمت ارزان فروخت که چون با صرفه نیست، اغلب به کشورهای عربی صادر می‌کنیم.

رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان تصریح کرد: اگر پشتیبانی صدا و سیما و حمایت‌های مالی ارگان‌های مختلف را داشتیم به جای صادر کردن مدل‌های سنتی ایرانی به کشورهای عربی که بیشتر ایرانیان نیز خواهان آن هستند، با قیمت مناسب در داخل تزریق می‌کردیم.

وی در حالی برگزاری مراسم شوی لباس در برخی از آپارتمان‌های خصوصی را علت ترویج مدهای غربی در پوشاک اعلام کرد که در واقع غیر مستقیم به قدرت این مراکز محدود در مقابل قدرت تعداد کثیری از مراکز مجوزدار اشاره کرد و ادامه داد: همیشه وقتی یک کار منفی در مقابل مثبت قرار می‌گیرد، قدرت آن بیشتر است.

خطابخش به عزم جدی مسئولان اتحادیه تاکنون در جمع‌آوری مدل‌های غربی و ضد اسلامی از بازار پوشاک کشور بوده اشاره کرد و افزود: بلوزهای آستین کوتاه و بدن نما یا مانتوهای کمتر از ۹۵ سانتی‌متر در بازار نباید باشد و اگر وجود دارد، یا از دید کارشناسان اتحادیه پوشاک مخفی مانده یا اینکه از سوی مراکز غیر قانونی توزیع شده است.
مشاور عالی مجمع امور صنفی استان اصفهان نیز با پاسخ به چرایی نبود لباس ایرانی و سنتی در سطح بازار و ترویج مدل‌های غربی گفت: هیچ وقت یک پیش‌دبستانی نمی‌تواند برای دانشگاه الگو درست کند.
سید محمد کسایی که به طور غیرمستقیم خود را در مقابل مسئولان کلان کشور یک پیش دبستانی تلقی کرد، افزود: در ایران مصرف‌کنندگان پوشاک یا خریداران مدل‌ لباس را به فروشندگان القا می‌کنند در حالی که این استوانه در کشورهای اروپایی بالعکس است و با مدلسازی لباس و تبلیغ آن توسط قهرمانان، هنرپیشه‌ها این مدل‌ها را به ذهن خریداران القا می‌کنند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: به منظور طراحی پوشاک ملی ایران، باید مرکز و سازمانی جداگانه از فعالیت‌های روزمره اتحادیه پوشاک متولی آن شود تا با تخصیص بودجه جداگانه و استخدام کارشناس‌هایی با جمع‌آوری طرح‌های پوشاک تمام روستاها و اطراف ایران آمیخته‌ از طرح‌های دیروز و امروز تعریف کنیم که مطابق با سلایق همه باشد.
مشاور عالی مجمع امور صنفی استان اصفهان بررسی پروانه کسب، صدور مجوز فعالیت، شناسایی افراد متخلف و رسیدگی به شکایات، مدیریت پرسنل را از امور روزمره اتحادیه پوشاک دانست و اضافه کرد: این مسئله تمام وقت مسئولان اتحادیه را گرفته است، به گونه‌ای که فرصتی برای طراحی لباس‌های ایرانی ندارند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×