اسلاید شو

صادرات فرش ایرانی ۴۰درصد رشد داشته است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

صادرات فرش ایرانی :: حمید کارگر در آیین رونمایی از لوح ثبت ملی مهارت بافت فرش جوشقان قالی کاشان اظهارکرد: از سال ۲۰۱۰ ورود فرش ایرانی به ایالات متحده آمریکا ممنوع شده بود اما از دی ماه سال گذشته شاهد ارسال اولین محموله فرش ایرانی به آمریکا بودیم.
کارگر خاطرنشان کرد: صادرات فرش ایران به سایر نقاط جهان در چهار ماه ابتدایی سال جاری ۸۳ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد رشد دارد.
وی تاکید کرد :فرش دستباف مصداق عینی و شاه بیت غزل اقتصاد مقاومتی ایران است و باید توجه لازم نسبت به آن صورت گیرد ؛ فرش دستباف ایرانی جدا از تمام ویژگی ها و مزایای متعددی که دارد از نظر ارز آوری به عنوان یکی از قلم های صادراتی غیرنفتی نیز مهم است.
وی افزود: این هنر و صنعت علاوه بر جلوگیری از مهاجرت روستاییان، به اقتصاد خانواده کمک کرده و در کنار تمام بعدهای فرهنگی، هنری و تاریخی در حوزه اقتصاد مقاومتی قابل اتکاست.
وی تاکید کرد: با حداقل هزینه و سرمایه نسبت به سایر صنایع می توان در این حوزه اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده کرد، چراکه دانش آن نیز به حد کفایت در کشور وجود دارد .
کارگر خاطرنشان کرد: در حوزه فرش دستباف هیچ کشوری به پای ایران نمی رسد و در شرایطی که کشور هنوز از تنگناهای اقتصادی رها نشده فرش قابل اتکاست بنابراین از همه مجاری قانونی و بسترهای بین المللی باید برای حراست و حفاظت این هنر استفاده کنیم.
وی با اشاره به استفاده از ظرفیت حقوقی مالکیت معنوی وایکو (سازمان مالکیت فکری جهانی) گفت: ۲۹ منطقه جغرافیایی فرش دستباف تاکنون به ثبت جهانی و ۴۰ منطقه به ثبت ملی رسیده است.
مهارت بافت قالی جوشقان قالی به شماره ۱۰۸۷ در تیرماه ۱۳۹۴ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسید و شب گذشته طی آیینی با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری کاشان از این لوح رونمایی شد.
جوشقان قالی از توابع بخش قمصر و در فاصله ۸۰ کیلومتری کاشان و ۹۰ کیلومتری اصفهان واقع است.

————————————————————————————

این مطلب را نیز بخوانید
پیشنهاد سردبیر : فرش ماشینی و تکنولوژی بافت سی آر تی CRT

————————————————————————————
تحریریه مجله نساجی کهن
ارسال مقالات و ترجمه جهت انتشار در سایت : info@kohanjournal.com

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×