اخبار فرش ماشینی

شوک حذف یارانه‌ها در بازار پوشاک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پوشاک ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. درحالی که‏‎ ‎تغییر فصل صورت گرفته و بازار پوشاک با تغییر انواع محصولات مواجه شده است، شوک‎ ‎قیمتی در این صنف نه تمایلی برای فروشندگان جهت فروش گذاشته است، نه توانی برای‎ ‎خریدار‎.

‎فعالان بازار پوشاک معتقدند که بالا رفتن هزینه‌های تولید و‎ ‎افزایش بهای مواد اولیه صنعت نساجی مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت پوشاک، خاصه پوشاک‎ ‎زمستانی محسوب می‌شود. طبق عرف هر ساله بازار، با شروع سرما و افزایش تقاضا برای‎ ‎خرید پوشاک زمستانی بهای این کالاها با افزایش مواجه می‌شود اما تجربه امسال؛ تجربه‎ ‎دیگری است. به عنوان مثال انواع پالتو که در سال قبل به بهایی حدود ۷۰ تا ۱۵۰ هزار‏‎ ‎تومان فروخته می‌شد در حاضر با قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود‏‎. ‎این درحالی‌است که رشد قیمت رخ داده در بازار پوشاک وارداتی بیش از انواع داخلی این‎ ‎محصولات بوده و بالا بودن تنوع رنگ، طرح، مدل و کیفیت پوشاک زمستانی وارداتی باعث‎ ‎شده تا استقبال از این کالاها در مقایسه با تولیدات وطنی بیشتر باشد که این امر‎ ‎زمینه افزایش بیشتر بهای پوشاک خارجی رابه وجود آورده است‎.

‎بالا رفتن قیمت مواد اولیه از جمله نخ و پنبه نیز از دیگر عللی‎ ‎است که رشد قیمت پوشاک را به دنبال داشته است. پوشاکی که مواد اولیه تولید آن از‎ ‎مشتقات نفتی به دست می‌آید، به دنبال افزایش قیمت نفت، گران شده است. تعرفه بالای‎ ‎واردات پوشاک خارجی از دیگر دلایل گرانی این کالاست‎.

? ‎سوء استفاده برندها از آشفته بازار پوشاک‎
‎برندهای خارجی که در ایران فعالیت دارند و دارای شعبه هستند نیز‎ ‎از این آشفته بازار پوشاک داخل نهایت بهره‌برداری را می‌کنند و با فروش کالاهای‎ ‎تولید درجه یک چینی و بعضاً تولید مشترک کشورهای چین و کره از نقدینگی موجود در‎ ‎ایران سود می‌برند. برندهای “بنتون”، “آدولفو دومینگوئز” و “آدیداس” از جمله‎ ‎برندهایی هستند که در بازار داخلی فعال‌اند‎.

‎اما افزایش قیمت پوشاک خارجی در ایران درحالی اتفاق می‌افتد که‎ ‎یک پارادوکس قیمتی مقابل این پدیده در ایران به وجود آمده است. در کشورهای صاحب سبک‎ ‎در پوشاک، مثل ایتالیا، آمریکا و اسپانیا به دلیل بحران جهانی و افزایش هزینه‌های‎ ‎تولید، تولید‌کنندگان بزرگ پوشاک همچون “مارکس‌اند اسپنسن”، “دی‌اند‌ای” و “آدولفو‎ ‎دومینگوئز”در فصل‌های مختلف فروش چند دور متوالی حراج قیمتی دارند و برای ماندن در‎ ‎بازار جهانی تولیدات خود را با قیمتی بسیار پائین‌تر از گذشته به فروش می‌رسانند‎. ‎اما در داخل افزایش قیمت‌های پوشاک برخلاف بازار جهانی صورت می‌گیرد و به جای کاهش‎ ‎قیمت افزایش قیمت صورت گرفته است‎.
‎یک عضو اتحادیه صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک در خصوص افزایش‎ ‎قیمت پوشاک به “خبر” می‌گوید: هزینه‌های تولید در داخل بالاست و این موضوع سبب شده‎ ‎تولید‌کنندگان کالا را با قیمت بالا به فروش برسانند. وی، یکی دیگر از دلایل افزایش‎ ‎قیمت پوشاک در ایران را هزینه‌های بالای کارگر و مزد و نیز مالیات دانست‎.
‎خلیل رحیمی، با طرح موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها که قرار است از‎ ‎ابتدای سال جاری اجرایی شود گفت: “بیشتر واحدهای تولیدی با آگاهی از اینکه با اجرای‎ ‎هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه‌های تولید به دلیل آزاد‌سازی قیمت سوخت و افزایش‎ ‎هزینه‌های حمل و نقل به طور سرسام‌آوری بالا می‌رود، با افزایش بی‌رویه پوشاک تولید‎ ‎خود پیشاپیش درصدد تأمین سود خود هستند‎.”

‎گرانی گوشت؛ دلیل افزایش قیمت پوشاک چرم‎
‎بخشی از کیف و کفش و پوشاک که مواد اولیه آن از صنعت چرم تشکیل‎ ‎می‌شود نیز در رشد قیمت از دیگر محصولات عقب نمانده و در سال جاری با رشد قیمت ۳۰‏‎ ‎درصدی مواجه شده است‎.
‎سعید شادکام، عضو اتحادیه صادرکنندگان پوست و سالامبور و چرم‎ ‎ایران در گفت و گو با “خبر” به وضع وخیم این صنعت اشاره می‌کند‎ ‎و می‌افزاید: “در‎ ‎سال جاری قیمت محصولات تولید شده از محصول چرم با رشد ۳۰ درصدی قیمت مواجه شده‏‎ ‎است‎.”

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‎وی در بیان مهمترین دلیل افزایش قیمت پوشاک چرم می‌گوید‎: “‎مهمترین دلیل گرانی گوشت و صدور دام زنده و کمبود کشتار است به طوری که جمعیت دامی‎ ‎کشور که در سال گذشته دچار سرمازدگی شد، دامداران را مجبور کرد تا ۲۰ میلیون رأس‏‎ ‎میش را ذبح کنند، که ترمیم این جمعیت دامی حداقل ۳ سال زمان می‌خواهد‏‎.”
‎نماینده اتحادیه صادرکنندگان پوست و سالامبور و چرم ایران در‎ ‎اتاق بازرگانی ایران به کاهش صادرات محصولات چرم به کشور ایتالیا نیز اشاره کرد و‎ ‎گفت: این کشور به عنوان یکی از کشورها هدف صادراتی محصولات چرم ایران در حال حاضر‎ ‎با کاهش واردات چرم از ایران مواجه شده است که خارج از دلایل داخلی و بحران در صنعت‎ ‎چرم، عدم امکان گشایش اعتبار در بانک‌های اروپایی برای صادرکنندگان ایرانی یکی از‎ ‎عمده‌ترین دلایل کاهش صادرات چرم به ایتالیا است‎.

‎جولان پوشاک چینی در بازار‎
‎به دلیل عدم نظارت بر فروش پوشاک خارجی در بازار داخل، پوشاک‎ ‎چینی در رده‌های متفاوتی وارد می‌شود و با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. یکی از‎ ‎فروشندگان پوشاک خارجی نیز در این رابطه می‌گوید: “متقاضیان خرید و استفاده از‎ ‎پوشاک چینی در کشور ما به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول افرادی هستند که به مارک‎ ‎و کیفیت لباس بیش از بهای آن اهمیت می‌دهند و دسته دوم افرادی هستند که پایین بودن‎ ‎قیمت برایشان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است‎.”

‎مهرداد لاریجانی تصریح می‌کند: “اگرچه قیمت پوشاک مارک دار دو‎ ‎تا پنج برابر بهای انواع عادی است اما این نوع پوشاک مشتریان خاص خود را داشته و‎ ‎اتفاقاً از بازار پررونقی نیز برخوردار است‎.”
‎وی با اشاره به اینکه سهم پوشاک مارک‌دار در مقایسه با دیگر‎ ‎پوشاک به یک دهم بازار هم نمی‌رسد، افزود: “در مقابل طیف وسیعی از بازارهای داخلی‎ ‎در اختیار پوشاک بی‌نام و نشان است که غالباً چینی بوده و به اسم پوشاک ترک به فروش‎ ‎می‌رسد‎.”

‎این فعال بازار پوشاک وضعیت فعلی بازار پوشاک کشور را آشفته‎ ‎عنوان کرد و گفت: “وجود تقلب گسترده، افزایش پله‌ای قیمت‌ها و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای‎ ‎پوشاک توسط فروشندگان موجب بی‌اعتمادی مردم و آشفتگی و نابسامانی این بازار شده‎ ‎است‎.”

‎وی با اشاره به فعالیت گسترده تولیدکنندگان زیرپله‌ای افزود‎: “‎این افراد مارک و برندهای معروف پوشاک را متری یک هزار تا دوهزار تومان خریداری‎ ‎کرده سپس پوشاک تولیدی خود را به نام برندهای معروف به فروش می‌رسانند. باید توجه‎ ‎داشت که اگرچه قیمت پوشاک مارک دار در مقایسه با انواع دیگر بسیار بالاتر است اما‏‎ ‎کیفیت مطلوب، دوخت خوب و مناسب و تنوع و رنگ‌های زیبای این نوع پوشاک دلیل قابل‎ ‎قبولی برای خرید آنهاست‎.”
‎وی افزود: “همچنین خرید پوشاک مارک‌دار از نمایندگی‌ها و‎ ‎فروشگاه‌های معتبر این اطمینان را به خریدار می‌دهد پوشاکی که خریداری می‌کند جنس‎ ‎اصل بوده و تقلبی نیست. هم‌اکنون در بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک، لباس‌هایی به نام‏‎ ‎برندهای معروف عرضه می‌شود که اصل نبوده و از روی قیمت پایین می‌توان به تقلبی بودن‎ ‎آن پی برد به عنوان مثال شلوار جین مارک زارای اصل با قیمتی بیش از ۸۰ هزار تومان‏‎ ‎به فروش می‌رسد در حالی که نوع تقلبی آن قیمتی بین ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان دارد‏‎.”‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×