اخبار فرش ماشینی

شناسنامه کیفیتی برای واحدهای تولیدی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ناظمی اردکانی، رئیس مؤسسه استاندارد تأکید کرد:
تمامی واحدهای تولیدی ملزم به تولید کالا یا هر خدماتی که هستند، باید شناسنامه کیفیتی داشته باشند تا علاوه بر بهبود مستمر فرآیندهای اقتصادی، امکان نظارت علمی و فنی نیز برای آنها فراهم شود.

رئیس مؤسسه استاندارد و کیفیت در همایش استاندارد و کیفیت با بیان مطلب فوق خاطر نشان کرد: گام های اولیه این کار برداشته شده تا جایی که واحدهای تولیدی ملزم شده اند مستندات تولید خود را اظهار و از مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گواهی دریافت کنند. وی افزود: با توجه به رقابت سختی که بین کشورها برای کسب سهم بیشتر در بازارهای جهانی و صادرات وجود دارد و همچنین رشد پیوسته تولید انبوه در جهان، صنایع کشور ما به میدان رقابت فشرده ای وارد شده اند. در این عرصه برد با آنهایی است که با تولید کیفی همراه با قیمت رقابتی وارد عرصه های اقتصادی شده اند و برای این که بتوان دارای نظام تولیدی خوب، تجارت سالم و مصرف مطمئن باشیم، بکارگیری استانداردها اجتناب ناپذیر است. تاکنون بالغ بر ۱۶۵۰۰ استاندارد بین المللی و ۹۷۰۰ استاندارد ملی منتشر شده است که هر یک از آنها نقشه راه عملی برای تولید محصولات متنوع و مورد نیاز جامعه بوده و فرآیندهای تولید را سامان می بخشند و روشمندی علمی در تجارت را فراهم ساخته و در نهایت رضایت مصرف کننده را به دنبال دارند.
به گفته ایشان، زمانی اثربخشی استانداردها کامل می شود که شاهد تحقق نظام استاندارد سازی باشیم، به این معنی که تدوین استانداردها، آموزش و ترویج، ارزیابی انطباق و صدور گواهی در تمامی عرصه های تولید، خدمات، تجارت و مصرف به صورت یکپارچه درآید.
مهدی پورهاشم، رئیس اداره استاندارد استان تهران نیز در این همایش گفت: از آنجایی که در حال حاضر الزامات استانداردهای اجباری به عنوان حداقل مطلوبیت مصرف و خطوط قرمز ایمنی مطرح است، بین تولید کننده ای با رعایت حداقل ها و دامنه تولید و عرضه بسیار محدود و یک تولید کننده دارای نظام کیفیت و بازارهای هدف بین المللی حسب ظاهر تفاوت چندانی وجود ندارد.
وی افزود: این موضوع ما را بر آن داشت با ارزش افزایی به علامت استاندارد به عنوان نشان نگاه ویژه ای معطوف شود تا جایی که در سه رده زرین سیمین و برنزین به عرصه ظهور برسد. در مرحله نخست این طرح شش فرآورده به صورت پایلوت انتخاب و با تشکیل جلسات منظم کارشناسی با حضور خبرگان هر صنعت در حال تدوین شاخص های ارزیابی هستیم. 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×