اخبار فرش ماشینیجذاب‌ترین‌هاگزارش نمایشگاه ها

شرکت های خوب نمایشگاه فرش را ترک کردند اما …

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شرکت های خوب نمایشگاه فرش را ترک کردند اما …

شرکت های بهتر جایشان را گرفتند 

اجلاس سران سه کشور ترکیه ، ایران و روسیه در تهران یکی از مهمترین نشست های سه کشور در چندین سال اخیر به شمار می رود. این اجلاس به دلیل برگزاری در سالن اجلاس سران که در محل آن محوطه شمالی نمایشگاه بین المللی تهران قرار دارد و با توجه به تصمیم شورای تامین استان تهران منجر به تعطیلی نمایشگاه در روز جمعه گردید.
همه می دانیم نمایشگاه های تخصصی به نوعی منعکس کننده شرایط موجود هر صنعت است و اگر می خواهید ببینید در هر بخش از صنعت چه می گذرد بهترین راه، بازدید از یک نمایشگاه تخصصی در آن حوزه است. به ویژه در کشور ما که اغلب نمایشگاه ها به معنای واقعی بین المللی نیستند این موضوع واضح تر است.
اما اگر کمی کلان تر به موضوع نگاه کنیم برگزاری نمایشگاه ها در هر کشور نیز می تواند به نوعی بازتاب ساختار و شرایط موجود در آن کشور باشد. برای بررسی این موضوع می توانیم کشورهایی که در صنعت نمایشگاهی دنیا مطرح هستند را پیش روی خود قرار دهیم. مثلا یکی از موفق ترین کشورهای جهان در بخش نمایشگاهی کشور آلمان است که هم اکنون صاحب بزرگترین و موفق ترین نمایشگاه های تجاری دنیا در اغلب صنایع می باشد. همچنین کشورهایی که در منطقه و آسیا توانسته اند در این صنعت به شدت پیشرفت داشته باشند نظیر ترکیه، دبی و چین نیز کشورهای موفق و نمونه های خوبی برای بررسی هستند. چطور ممکن است تاریخ نمایشگاه هایی که در کشورهای نامبرده برگزار می شود از سال قبل و یا حتی در مواردی از ۲ یا ۴ سال قبل مشخص است و تغییر نمی کند؟

چیزی که بیشتر از همه در بین تمام این کشورها و در راس آنها آلمان مشترک است نظم و کار تیمی است که متاسفانه در کشور ما دقیقا همین دو نقطه وجود ندارد! این بی نظمی تقریبا در تمام سطوح کشور از سطوح مدیریتی گرفته تا تنظیم بازار ارز و سکه و … وجود دارد و حالا تاثیرات منفی آن در برگزاری نمایشگاه های تجاری در ایران نیز دیده می شود. در همین نمایشگاه فرش ماشینی امسال شاهد اقدامی بودیم که واقعا در نوع خود بی نظیر بود و نمایشگاه روز دوم تعطیل و به جای آن روز دوشنبه به عنوان روز اخر نمایشگاه اعلام شد. طبیعتا همه ما در نگاه اول شرکت اوراسیا نوید را مقصر این اتفاق عجیب می دانیم اما واقعا چه میزان از این نابسامانی ها و بی برنامگی ها به خود برگزار کننده بر می گردد و چه میزان از آن بر او تحمیل می شود؟ در نگاهی بی طرفانه و منصفانه باید بپذیریم که هیچ برگزار کننده ای از چنین اتفاق عجیب و غریبی استقبال نمی کند و حاضر نیست کیفیت نمایشگاه و تکاپوی ایجاد شده در آن را با این اقدام متلاشی کند و اگر از قبل از چنین اتفاقی با خبر باشد حتما و باید به شرکت ها اطلاع رسانی کند و یا تاریخ برگزاری را تغییر دهد. اما اعلام تعطیلی نمایشگاه در ساعت ۲ بعدالظهر روز افتتاحیه این گمانه زنی را تقویت می کند که این اتفاق به طور ناگهانی و بدون اطلاع قبلی برگزار کننده بوده است.

طبق اعلام برگزار کننده نمایشگاه ابتدا قرار بود دیدار سران سه کشور در تبریز برگزار شود و همه هماهنگی ها نیز برای آن انجام شده بود اما به دلیل اضافه شدن دیدار با رهبری با سران کشورهای ترکیه و روسیه این دیدار به تهران انتقال یافت.

متاسفانه این اتفاق تاثیرات بدی بر نمایشگاه امسال گذاشت. برای نمایشگاه امسال به دلایل واضحی چون اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور، سونامی ارزی و پا در هوا بودن تولید، اصولا نگرانی های بیشتری نسبت به رویدادهای ۱۰ سال گذشته پیش بینی میشد و این اتفاق این نگرانی را شدیدتر کرد. یکی از این نگرانی ها ایجاد آشفتگی در برنامه بازدیدکنندگان نمایشگاه به ویژه بازدید کنندگان غیر تهرانی است که در برنامه های خود قطعا با مشکل مواجه خواهند شد. از طرف دیگر روز جمعه هم به لحاظ اینکه روز آخر هفته و غیرکاری می باشد و هم از جهت اینکه روز دوم نمایشگاه به شمار می آمد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار و به اصطلاح پر جنب و جوش ترین روز نمایشگاه بود که متاسفانه از دست رفت. بسیاری از شرکت ها نیز در همان روز اول پس از شنیدن خبر تعطیلی نمایشگاه در روز جمعه غرفه های خود را ترک کردند و عملا بخشی از روز اول را نیز از دست دادند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این وقفه نمایشگاه امسال را از تکاپو و حرکت انداخت اما امیدواریم حضور فعال بازدیدکنندگان و شرکت ها در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه بتواند این افت نمایشگاه امسال را جبران کند و غرفه گذاران و بازدیدکنندگان بتوانند نتیجه لازم را بدست آورند.■

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×