اخبار نساجیاسلاید شومد و پوشاک

سیر تا پیاز محبوب‌ترین پارچه جهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

از زمان شروع تولید جین درشهر  “Nimes” در فرانسه، این پارچه نام خود را از این شهر گرفت گرفت که به معنی “de nimes”  یا “ازشهر Nimes” است. جین برای اولین بار به عنوان لباس کار در شهرهای نیمس در فرانسه و جنوا در ایتالیا شروع به تولید کرد.

در اصل منشأ شلوار جین آبی دریانوردان جنوسی هستند که شلوارهای پنبه‌ای آبی به نام “Bleu de Genes” (آبی Genoese) می‌پوشیدند.شلوار جین

چنانچه اشاره شد جین در شهر فرانسوی نیمس اختراع شد، جایی که خیاط ها شروع به بافندگی پنبه با هم، به روشی منحصر به فرد کردند، که در آن تار زیرین از دو یا چند نخ پیچیده عبور می کند و در نتیجه پارچه تقویت شده و مقاومی حاصل می شود.

نخ‌های تارهای بیرونی به رنگ آبی یا نیلی رنگ بوده و نخ بافت داخلی به رنگ سفید اصلی باقی مانده است. به همین دلیل است که پارچه جین در قسمت بیرونی به رنگ آبی و در قسمت داخلی سفید است. روند کهنگی یا پیری نمادین جین ، جایی که رنگ سفید پنهان شروع به چرخش از رنگ آبی اصلی می کند ، نتیجه مستقیم این روش بافت است.

نیلی در اصل رنگی است که از برگ گیاه “indigofera tinctoria” تولید می شود. استفاده از رنگ نیلی به سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد باز می گردد.

این گیاه در هند ، اندونزی، چین و آفریقا یافت می شود. نیلی که رنگی متمایل به آبی است، سایه‌هایی از خاکستری، سبز و قرمز دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

تولیدکنندگان رنگ، تست رنگ را دردامنه رنگ های مختلف و با خواص رنگ نیلی انجام می دهند.

با این حال ، تلاش های انجام شده تا امروز به علت ناپایداری رنگ طبیعی در چرخه فرآیند ترکیب، قابلیت تنظیم فرمول رنگ را دارا نیست و این ناپایداری سبب عدم نفوذ رنگ به الیاف می‌شود.

از آنجایی که رنگ نیلی در یک مرتبه به نخ نفوذ نمی کند ، فرو بردن نخ ها به داخل ترکیب  نیلی تا رسیدن به درجه و میزان رنگ دلخواه ادامه می یابد. هرچه غوطه وری نخ ها  بیشتر تکرار شود، رنگ تیره‌تری به دست می آید.

پس از اتمام مراحل رنگرزی، رنگ مرده با استفاده از تکنیک های شستشو از نخ خارج می شود. به دلیل تراکم نخ های تار بر روی سطح پارچه ، رنگ نخ های تار در ظاهر پارچه حاکم است.

پارچه دنیم نوعی پارچه است که از قرن ها پیش مورد استفاده قرار گرفته است اما هنوز محبوبیت خود را از دست نداده است.

جین باستانی پارچه ای جین است که در اواخر قرن نوزدهم با نخ های زیرین (پود) و تار به عنوان نخ های حلقه بافته می شود. امروزه یافتن پارچه ای با همان اثر بسیار دشوار است.

پارچه های شلوار جین آبی از پارچه های پنبه ای سنگینی تولید میگردند کهبا  رنگ نیلی و آبی بافته شده اند.

بارزترین ویژگی پارچه جین این است که نخ تار با رنگ نیلی رنگ می شود و نخ های پود یا زیرین بدون اینکه تحت تأثیر رنگ قرار گیرند سفید باقی می‌مانند.

پارچه جین در بین مردم به جین آبی معروف است و پر کاربردترین آن شلوار جین است. اما جین آبی نامی است که به تمام لباس‌هایی که از پارچه های جین به خصوص شلوار تهیه می‌شود، داده می‌شود.

پارچه جین نوعی پارچه درشت ، بادوام و مفید است که برای تولید انواع مختلفی از لاین های پوشاک در سراسر جهان  مورد استفاده قرار می گیرد. در تولید این محصول ترجیح داده می شود با یک لایه ۱۰۰٪ نخ پنبه تولید شود. پارچه های جین با مواد نیلی رنگ تولید می‌شوند.

محبوب ترین پارچه جهان

هنگامی که شلوار جین آبی محبوبیت خود را افزایش می‌داد. در درجه اول در بین کارگران، اما تا سال ۱۹۲۰، شلوار شلوار مهمترین لباس کار مردان بود. با این حال، این ۳۰ سال آینده بود که باعث افزایش تولید جین در صنعت اصلی با شروع فروش محصولات خود در سراسر کشور شد.

شلوار جین

شلوار جین همچنین به عنوان پلی دراتصال اقشار گوناگون جامعه و در جهت کاهش نابرابری اجتماعی عمل می کرد. در بازه ای از تاریخ صنعت پوشاک که ثروتمندان فقط کت و شلوار های تولید شده از پارچه‌های مرغوب می‌پوشیدند و سطوح کم درآمدتر لباس‌هایی از پارچه های ضعیف و کم دوام می پوشیدند، شلوار جین اکنون پارچه‌ای بود که همه می‌پوشیدند.

پوشاک تولید شده  از پارچه جین لباس‌هایی محکم و با دوام بودند که نیازی به اتو کردن نداشتند، چندان کثیف نمی‌شدند و وقتی کهنه می شدند، حتی بهتر به نظر می‌رسیدند.

از دهه ۶۰ به بعد، تقریباً هر فرهنگ و خرده فرهنگی از افراطی تا منفعل، شلوار جین پوشیده بودند. از هیپی ها گرفته، اسکیت بازان، دوچرخه سواران و غواصان تا دهه ۶۰ که تقریباً در همه شورش‌های اجتماعی  لباس جین شورشگران تبدیل به یک نماد جهانی شده بود.

امروزه Levi’s Strauss & Co  محبوب‌ترین جین مورد علاقه مصرف کنندگان این محصول را که همان شلوار جین آبی است در مقیاس جهانی  به فروش می‌رساند.

یک شلوار جین، ژاکت یا پیراهن جین انتخابی است که همیشه می‌توانید به کیفیت آن‌ها اعتماد کنید.

در انتخاب شلوار جین قدرت، هماهنگی از نظر رنگی، دوام و راحتی آن موضوعی است که آن را به محبوب‌ترین کالای لباس تا کنون تبدیل کرده است.

شلوارهای جین تقریباً در هر محیطی قابل پوشیدن هستند و برای هرگونه فعالیتی مورد استفاده قرار می گیرند.

چگونه پارچه جین به لاین پوشاک گران قیمت وارد شد؟

تنوع تقاضا در دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ باعث شد تولید کنندگان آزمایش رنگ هایی را انجام دهند که می‌توانست  در تکنیک های مختلف شستشوی پارچه های جین (پتینه کردن آن)  اعمال شود.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ ، شلوار جین که از پارچه جین مخلوط  لیکرا که کاملا به بدن میچسبید شروع به تولید کرد.

از آنجا که جین در هر شاخه ای از پوشاک  محبوب است، طراحان  لباس نیز خواستار تنوع و تغییر دراستفاده از این پارچه برای طرح های منحصر به فرد و جدید خود هستند.

در سال ۱۹۷۰، ایو سن لورن شلوار جین آبی را بر روی جایگاه اختصاصی لباس سلطنتی به نمایش درآورد گه پس از آن طراحان مد مانند کالوین کلاین، آرمانی و والنتینو از او پیروی کردند.

بر اساس آمار و گزارشات «بنیاد نساجان ترکیه » صنعت نساجی ترکیه که از قرن شانزدهم تا کنون تحولات زیادی را تجربه کرده است هم اکنون دومین تهیه کننده محصولات نساجی اروپا، دومین تولیدکننده بزرگ جهانی جوراب، سومین صادر کننده بزرگ لباس زیر، چهارمین صادر کننده بزرگ فرش و بزرگترین تولیدکننده پارچه جین در جهان است.

ترکیه بازیگر مهم بازار جین در جهان است که در حال حاضر تقریباً ۳۵۰ میلیون متر جین در سال تولید می‌کند.

هدف از تولید جین در ترکیه رسیدن به ۲،۱ میلیارد دلار در سال آینده است. ترکیه می خواهد رکورد جدیدی را در این بخش بشکند.

بازارهای هدف بخش جین برای امسال آفریقا، آمریکا و خاور دور است. تولید کنندگان و خرده فروشان در حال آماده سازی برای سرمایه گذاری در بخش در حال رشد با محصولات با ارزش افزوده هستند.

تقاضای جین هر ساله افزایش می یابد زیرا جین جین برای زندگی روزمره بسیار راحت و کاربردی است و بیشتر افراد از ۷ تا ۷۰ با جین پیروی از روندهای جدید می پوشند. جین جین برای دنیای مد بسیار مؤثر است و از تولید تا خرده فروشان در سال های اخیر شبکه اقتصادی مهمی ایجاد می کنند.

صادرات جین در یک دوره با رشد چشمگیر صنعت نساجی ترکیه به همراه رونق فرآیند تولید در سال گذشته، ترکیه را به بزرگ ترین صادر کننده پارچه جین رسانید.

احمد ersksüz، رئیس انجمن صادرکنندگان نساجی و مواد اولیه استانبول عنوان کرد هدف نساجی ترکیه، دستیابی به ۲.۱ میلیارد دلار برای صادرات جین است و می خواهد رکورد جدیدی را در صادرات جین برای سال ۲۰۱۹ بشکند. در پایان سال ۲۰۱۸ انتظار می رود تولید جین ترکیه ۴۰۰ میلیون متر باشد.

افزایش ارزش افزوده تولید

اختصاص الویت صادرات بخش نساجی ترکیه به محصولات ارزش افزوده در ارقام منعکس می گردد.

ارزش صادرات به ازای هر کیلوگرم پارچه های جین در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۸ از ۹.۱۳ دلار به ۱۰.۲۲ دلار افزایش یافته است.

به همین ترتیب ، در پوشاک جین ، ارزش صادرات هر کیلوگرم از ۲۴.۴۸ دلار به ۲۶.۰۶ دلار در پنج ماه اول سال ۲۰۱۸ افزایش داشته است.

بیشترین صادرات به اتحادیه اروپا در ماه اول سال ۲۰۱۸، به صادرات جین به ۱۳۳ کشور و منطقه تعلق گرفت.

در بازارهای صادراتی ، کشورهای قزاقستان ، سوئد ، الجزایر و کانادا توجه بیشتری را  به منسوجات جین ترکیه به خرج می‌دهند.

احمد اوکسوز می‌گوید که هدف این بخش تنها در یک بازار نبوده و باید با افزایش تنوع  در این بازارها همراه باشد.

وی همچنین اضافه کرد بازارهای آفریقا و آمریکا برای ما بسیار مهم هستند. در بازه زمانی  ژانویه تا مارس ۲۰۱۸ میزان صادرات جین که به آفریقا انجام شده است ۱۲،۲ است. همچنین میزان صادرات جین ما به آمریکا ۱۶.۵ افزایش یافته است. وی گفت که این موضوع برای ما بسیار مهم است.

۳۸ میلیون دلار سرمایه گذاری

این بخش زمینه را برای رشد سریع تولید کنندگان فعال می‌کند. شرکت‌های تولیدکننده و خرده فروشان سرمایه گذاری خود را در بخش منسوجات جین افزایش می‌دهند.

شلوار جین

شرکت چلیک، که پارچه جین برای مارک‌هایی مهم جهانی مانند زارا و تامی هیلفیگر تولید می‌کند، قصد دارد ۳۸ میلیون دلار برای زیرساخت های فناوری این صنعت سرمایه گذاری کند.

مدیر کل جین چلیک، حمیت ینیچی اظهار داشت که آنها در جهت توسعه بخش های عملیاتی برای تأمین نیازهای خاص این بازارها روی پروژه های بومی سازی کار می‌کنند.

رشد جین خرده فروشان در سالهای اخیر در این بازار کار نیز به سرمایه گذاری‌های چشمگیر کمک شایانی کرده است.

شرکت کوتون ۵۱۹ فروشگاه دارد که ۲۱۳ مورد آن در خارج از کشور و ۳۰۶ مورد آن در داخل کشور ترکیه است.

با پایان سال ۲۰۱۸ ، بازار هدف این شرکت  افتتاح فروشگاهای مخصوص به تولیدات جین در سطح ترکیه است.

علی ایلری، معاون مدیر کل مسئول فروش گفت: سهم فروش جین در کل فروش ها از ۱۰ درصد نیز فراتر رفته است. وی ‌می‌گوید ما همچنان روند این شاخه از پوشاک  را با قیمت های مناسب به مشتریان ارائه می دهیم و محصولات داخلی جین را با تمهیدات درون فروشگاهی خود به بازار عرضه می‌کنیم.

سهام DENIM در حال افزایش است

هنگامی که صحبت از صنعت جین به میان می‌آید ، ماوی اولین شرکتی است که به ذهن مصرف گنندگان و خریداران ترکیه‌ای خطور می‌کند.

سهم فروش محصولات جین در داخل این شرکت به ۴۶ درصد رسیده است. در سال ۲۰۱۷ ، این شرکت ۸.۹ میلیون جین به جهان فروخت و در سال ۲۰۱۷ ، رشد ۳۲ درصدی محصولات جین را نسبت به سال گذشته به دست آورد. مدیر عامل شرکت ماوی Cüneyt Yavuz می گوید، این روند تا چند سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

Yavuz می‌گوید، در حالی که ما در حال افتتاح فروشگاه های جدید هستیم ومساحت فروشگاه های موجود خود را گسترش می دهیم ، به رشد فروش خود در خرده فروشی ادامه خواهیم داد. ما به طور متوسط ۲۵ فروشگاه در سال افتتاح می کنیم که در این فروشگاه های جدید، هدف ما دستیابی به زیربنای ۶۰۰-۸۰۰ متر مربع است. همچنین ما در این فروشگاه ها مشغول به آزمون و خطای فرآیندهای بازاریابی جدید متکی بر تحول بخشی به تجربه خرید مشتریان خود هستیم.

Pelin Erkıralp، رئیس بازاریابی LC Waikiki نیز اظهار داشت هدف ما افتتاح ۱۲۰ فروشگاه جدید در جهان و رسیدن به ۱۰۰۰ فروشگاه عرضه منسوجات جین ترکیه ای در جهان است.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×