مد و پوشاک

سودجویی تولید کنندگان جایگزین ارتقا کیفیت شده است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مریم الوندی طراح لباس در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با اشاره به جایگاه لباس کودک در جامعه خاطر نشان کرد: لباس کودک از ضروری‌ترین نیازهای هر خانواده است، به سبب اهمیت ندادن به جایگاه طراحی لباس کودک در جامعه ما خانواده‌های ایرانی به سمت تولیدات خارجی سوق پیدا کرده‌اند. در حالی‌که طراحان خوبی در کشور ما وجود دارد که می‌توانند با ابداع و نوع آوری‌های خود مردم را به سمت تولیدات داخلی سوق دهند.

وی افزود: متاسفانه تولید کنندگان ایرانی معتقدند مردم همیشه از برندهای خارجی استقبال کرده‌اند و فروش این تولیدات سود خوبی به همراه دارد. به همین سبب به جای تولید بر مبنای طرح‌های داخلی به سمت کپی از کارهای خارجی سوق پیدا کرده‌اند. در این میان طراح هم برای حفظ کار خود مجبور است طبق خواسته تولید کننده پیش رود.

این هنرمند در ادامه تاکید کرد: تولیدی‌ها به دست عده‌ای افراد غیرمتخصص افتاده است که از علم و سبک سیاق تولید اطلاعی ندارند؛ همین عامل سبب می شود تا تنها به فکر تولید و منفعت مالی خود باشند و به کیفیت توجه نداشته باشند و با نام تولید داخلی نامرغوب‌ترین لباس را تولید کنند. در این صورت  مردم با مشاهده کیفیت نامناسب کالا به استفاده از برندهای خارجی تمایل پیدا می‌کنند.

الوندی در ادامه درباره مشکلاتی که در معرفی تولیدات داخلی وجود دارد توضیح داد: معرفی تولیدات داخلی نیاز به تبلیغات گسترده دارد ولی متاسفانه در جامعه ما به نسبت کشورهای دیگر این تبلیغات به ندرت دیده می‌شود، به همین منظور خانواده‌های ایرانی به استفاده از برند‌های خارجی تمایل پیدا کرده‌اند. پس می‌توان گفت تبلیغات نقش موثری در شناخت و اگاهی مردم جامعه ایفا می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه طراحی مانتو در کشور گفت: متاسفانه در طراحی مانتو ایده و نوآوری وجود ندارد، مدل‌ها همه به نوعی تکراری شده‌اند. گاه بدون توجه به فصل سال و براساس طرح‌های قدیمی «بته جقه» و «مساجد» طراحی می‌شود.در حالی که برای طراحی باید به این شناخت برسیم که ذائقه وسلیقه جوانان ما چگونه است، طرح‌هایی که به بازار ارائه می‌شود آیا متناسب با سلیقه آن‌ها است یا نه؟

این هنرمند در خاتمه افزود: مد دامنه گسترده‌ای را شامل می‌شود که در ایران به خوبی نتوانسته جایگاه خود را به دست آورد. در این میان عده‌ای از جریان مد برای در آمد زایی خود سو استفاده کرده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به همت بنیاد فرهنگی اصناف ایران و دبیری منصور حسینی برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویداد‌ها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: www.icgf.ir مراجعه کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×