اخبار نساجی

سهامداران بورس ۲ برابر شدند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سهامداران بورس 2 برابر شدند

 

درحالی براساس اعلام مسئولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تعداد سهامداران حقیقی بازار سرمایه هم‌اکنون به حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی این شرکت، روند ایجاد کدهای سهامداری از مرداد امسال شدت گرفت.

ایسنا: به دنبال روند صعودی شاخص بورس و بازدهی مطلوب بازار سرمایه برای سهامداران، روند صدور کدهای جدید سهامداری از شهریور امسال صعود چشمگیری داشته است.

درحالی براساس اعلام مسئولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، تعداد سهامداران حقیقی بازار سرمایه هم‌اکنون به حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی این شرکت، روند ایجاد کدهای سهامداری از مرداد امسال شدت گرفت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

با رونق معاملات در بورس که از ۲۱ مرداد ماه و به دنبال اتخاذ برخی سیاست‌ها ازجمله ورود ابزار جدید به نام بیمه سهام (اوراق اختیار فروش تبعی) روی داد تعداد سهامداران حقیقی بورس هم روند صعودی گرفت.

براین اساس، به‌دنبال روند صعودی شاخص بورس و بازدهی مطلوبی که بازار سرمایه برای سرمایه‌گذارانش به همراه آورد، از شهریور ماه ایجاد کدهای سهامداری افزایش یافت، به طوری که در این ماه، ۹۲ هزار و ۷۰۲ کد سهامداری جدید به جمع حقیقی‌های بورس اضافه شد.

به این ترتیب تعداد کدهای سهامداری که تا ۳۱ مرداد ماه به ۶ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۸۵۲ نفر رسیده بود در شهریور ماه به ۶ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۵۶۱ کد افزایش پیدا کرد .

دلایل رشد حقیقی‌ها در بورس

رونق معاملات بازار سهام موجب شد تا سرمایه گذاران جدید هم به بازار سرمایه وارد شوند و بورس را برای سرمایه گذاری به سایر بازارها ترجیح دهند.

بر این اساس، در زمانی که بورس با نوساناتی مواجه شده بود، برخی‌ از سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود، روانه بازارهای طلا و ارز شدند، غافل از اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در این بازارها به سبب تک محصولی بودن بالا بوده و کسب بازدهی صرفا بر اساس جو روانی صورت می‌گیرد، ضمن اینکه نقد شوندگی این دو بازار در زمان نوسانات بسیار پایین می‌آید.

این در حالی است که در بورس، نقدشوندگی سهام شرکت‌ها به خصوص سهم‌های پرطرفدار بورس بسیار بالاست و در زمان کوتاهی امکان فروش سهام برای سهامداران وجود دارد.

این اتفاق به همراه عوامل دیگری از جمله ورود سهام جدید به تالار شیشه‌ای، امکان کسب روزانه بعضا تا ۴ درصد بازدهی و افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی، تحقق پیش‌بینی سودها در گزارش‌های ۶ ماهه و خبرهایی که از تعدیل مثبت به اهالی بورس رسید، همگی عواملی بودند که به ورود حقیقی‌ها به بازار سرمایه سرعت بخشید و موجب شد تا کدهای سهامداری در بورس با شتاب بیشتری ایجاد شوند.

رونق صدور کدهای معاملاتی درنیمه دوم سال

این گزارش نشان می‌دهد ایجاد کدهای سهامداری در نیمه دوم سال روندی رو به رشد داشته است به طوری که در مهر ماه ۳۶ هزار و ۲۶۸ کد معاملاتی جدید در تالار شیشه‌ای ایجاد شد و تعداد کدهای معاملاتی از ۶ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۵۶۱ نفر در مهر ماه به ۶ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۸۲۹ نفر در آبان ماه رسید .

این آمار در حالی از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام شد که طبق گفته مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، تعداد سهامداران واقعی بورس بالغ بر ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برآورد می شود.

بر این اساس در حالی سهامداران حقیقی بورس به ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است که تعداد سهامداران بورس در فروردین ماه بالغ بر ۵ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۳۳۰ نفر بودند و به این ترتیب می‌توان گفت از ابتدای سال تا اواخر هشتمین ماه سال، تعداد سهامداران بورس بالغ بر ۷۶۰ هزار نفر افزایش یافته است.

مقایسه تعداد سهامداران واقعی بازار سهام در مدت مشابه سال گذشته هم نشان می‌دهد در فروردین ماه سال گذشته بالغ بر ۳ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۸۰۰ نفر سهامدار حقیقی در بورس حاضر بودند، این در حالی است که سهامداران حقیقی بورس در فروردین ماه امسال به ۵ میلیون و ۸۴۰ هزار نفر رسید که این موضوع حکایت از رشد ۱.۵ برابری سهامداران در فاصله یک سال دارد.

همچنین در پایان اولین فصل سال ۹۰ تعداد کدهای ایجاد شده در بورس به ۴ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده بود، این در حالی است که سهامداران حقیقی بورس در پایان اولین فصل سال جاری از ۶ میلیون نفر عبور کرد.

مطابق این گزارش تعداد کدهای سهامداری ایجاد شده در بورس در پایان تابستان ۹۰ به رقمی بالغ بر ۴ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۵۲۸ نفر رسید این در حالی است که تعداد کدهای سهامداری در پایان تابستان سال جاری به رقمی بالغ بر ۶ میلیون و ۲۰۵ هزار نفر رسید و همین طور که مشخص است در این مدت تعداد کدهای معاملاتی ایجاد شده، رشدی بیش از ۱.۵ برابر را تجربه کرده است.

رشد تعداد کدهای سهامداری در بورس که نشان از حضور حقیقی‌ها در آن دارد در حالی اتفاق افتاده است که با ورود شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت به تالار شیشه‌ای، پیش‌بینی می‌شود تعداد سهامداران بورس به حدود ۴۵ میلیون نفر برسد که در مقایسه با درصد اندک سهامداری در اغلب کشورهای منطقه، می‌تواند رکورد دیگری نیز برای بورس ایران به ثبت برساند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×