اخبار نساجی

سکه در جا زد + توصیه به فروشندگان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سکه در جا زد + توصیه به فروشندگان

توصیه به فروشندگان: در گرفتن موقعیت‌های معاملاتی محتاط باشید

دنیای اقتصاد: تکرار کاهش قیمت‌ها در روزهای ابتدایی هفته پیش رو به دنبال تحرکات رو به پایین در هفته گذشته حاکی از ادامه این روند است با وجودی که بیشتر نشانه‌ها از بهبود فضای مذاکرات خبر می‌دهند و اخبار و تصمیمات دولت در این باره نیز به کاهش التهاب‌ها در بازار ارز و سکه منتهی می‌شود، اما همچنان احساس خطر از جانب تحلیلگران وجود دارد.

برخی با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار طی یک هفته گذشته و استراحت چند روزه بر این باورند قیمت‌ها افزایش خواهد یافت، اما بعضی دولتمردان نظر دیگری دارند آنان با اشاره به اخبار مربوط به نزدیک شدن به ابلاغ تک نرخی شدن ارز، مبنا قرار گرفتن نرخ ارز مبادلاتی از آذرماه و تحویل سکه‌های پیش فروش ۹ ماهه اشاره کرده و معتقدند کاهش قیمت‌ها برای کوتاه‌مدت ادامه خواهد یافت.

سیاوش سلیمانی یکی از کارشناسان بازار آتی با اشاره به منفی شدن دامنه نوسان قیمت‌ها در مبادلات دیروز بر این باور است شرایط برای افزایش یا کاهش قیمت‌ها در روزهای آینده به خبرها بستگی دارد، زیرا انتشار هر خبر متفاوتی می‌تواند روند بازار را بر گرداند و تمامی تحلیل‌ها را به هم بریزد؛ این در شرایطی است که به نظر این کارشناس بازار آتی گرفتن موقعیت‌های فروش به صورت یکجا در شرایط فعلی با توجه به احتمال تغییر روند دادوستدها خطرناک است و روند نزولی بازارها نشان می‌دهد که اگر افت قیمت‌ها به پایان برسد زمان مناسب برای گرفتن موقعیت‌های خرید است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سلیمانی با اشاره به ورود سررسیدهای جدید سکه بهمن ماه به سیستم معاملاتی خاطرنشان کرد: شرایط برای بازار بسیار آرام است. به گفته وی، با معامله شدن سررسیدهای جدید سکه بهمن ماه گمانه‌زنی‌ها پیرامون تعطیلی بازارها شایعه ای بیش نیست.

برخی از ناظران بازار آتی نیز به مانند صحبت‌های سلیمانی با اشاره به تغییر سریع روند دادوستدها در صورت انتشار اخبار جدید و گزارش‌های متفاوت بر این باورند فروشندگان باید حساب شده تصمیم‌گیری‌هایشان را انجام دهند زیرا هر لحظه امکان دارد روند حرکتی قیمت‌ها به سرعت عوض شود؛ این در شرایطی است که خشونت‌های یکجانبه و تجاوز دوباره رژیم صهیونیستی به نوار غزه بر دامنه این تشنج‌ها افزوده و سرمایه‌گذاران را به فکر فرو برده که سعی کنند با در نظر گرفتن تمام جوانب، بهترین رفتار معاملاتی را از خود بروز دهند.

اگر چه خیلی از فعالان معتقدند قیمت دلار در بازار آزاد به همان نرخ مبادلاتی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان نزدیک و تثبیت می‌شود، اما عده‌ای تعیین نرخ دلار در بودجه سال آینده را متفاوت پیش بینی می‌کنند و بر این باورند نباید تنها در امتداد اخبار و پارامترهای سیاسی امیدوار کننده، خوش بین باشند، زیرا کاستی اطلاعات در خصوص تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دولت همچنان روی افزایش التهاب در بازارها و سرریز شدن نقدینگی‌های سرگردان به بازارهای کاذب همچون ارز و سکه از عوامل ادامه التهاب‌ها خواهد بود.

تحلیلگران بر این باورند در شرایط فعلی صلاح نمی‌دانند برای سررسیدهای دورتر همچون دی و بهمن ماه استراتژی فروش را توصیه کنند و معامله‌گران بهتر است با نوسان‌گیری، همواره استراتژی خرید در سررسیدهای دور را در نظر گرفته و موقعیت‌های فروش را تنها برای کوتاه‌مدت آن هم به صورت پیگیری لحظه به لحظه اخبار نگه دارند. با همه این صحبت‌ها، فروشندگان باید جانب احتیاط را در نظر بگیرند وگرنه امکان دارد تنها در صورت انتشار کوچک‌ترین خبر، تغییرات اساسی به یکباره روند قیمت‌ها را با افت محسوسی همراه کند.

در بازار آتی، فروشندگان با هماهنگی بانک سامان (بانک عامل تحویل سکه) از دیروز سکه‌های خود را تحویل داده و رسید انبار را تحویل بورس دادند، همه خریداران نیز می‌توانند تا قبل از ساعت ۱۲ وجه مورد نیاز جهت تحویل سکه خود را واریز کنند.

در مجموع در مبادلات دیروز قیمت‌ها در صبح افزایشی و عصر کاهشی بود، به طوری که قیمت سکه سررسید آذرماه با افزایش ۴۳/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۱۴/۲ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۱۷۶ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان، سررسید دی‌ماه با افزایش ۵۱/۰ درصدی در مبادلات صبح و کاهش ۹۵/۱ درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و ۲۱۹ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۴۹ هزار تومان قرار گرفت.

پیش‌بینی‌ها از قیمت طلای جهانی: افزایش یا کاهش؟

انتظارات برای روند دادوستدها در بازارهای جهانی حاکی از باقی ماندن سطوح قیمتی طلا در مرز یک هزار و ۷۰۰ دلار به ازای هر اونس است. مبادلات طلا در بازارهای جهانی اگر چه در ساعت پایانی دیشب تغییر قابل توجهی نداشت، اما به نظر می‌رسد در هفته آینده پیش‌بینی‌ها بیشتر از صعودی شدن قیمت‌ها خبر می‌دهد. کارشناسان معتقدند قیمت طلا در هفته پیش رو روی سطوح قیمتی بالای یک هزار و ۷۰۰ دلار به ازای هر اونس حرکت خواهد کرد؛ این در شرایطی است که افزایش قیمت طلا ادامه خواهد یافت و با توجه به نظرسنجی کیتکو که از فعالان و سرمایه‌گذاران این حوزه به عمل آمده به نظر می‌رسد انتظارات برای افزایش قیمت‌ها غیر‌ممکن نیست. براساس نظرسنجی به عمل آمده از بین ۲۲ نفر شرکت‌کننده ۱۴ نفر رای به افزایش قیمت، ۳ نفر رای به کاهش و ۵ نفر نیز نظری خنثی ارائه داده‌اند. در هفته پیش رو اگرچه دلایل متعددی برای افزایش قیمت‌ها نام برده شده، اما روز پنج شنبه به دلیل شکرگزاری و تعطیلات، اغلب بازارهای ایالات‌متحده بسته است. براساس پیش‌بینی موسسه BNP، انتظارات برای افزایش کوتاه مدت قیمت طلا کمرنگ شده؛ اما برای بلندمدت تحرکات قیمتی ادامه دارد. البته تمامی گزارش‌های طلا به همین موضوع خاتمه پیدا نمی‌کند، بلکه روز جمعه براساس تازه‌ترین گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای این فلز در سطح جهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد کاهش یافته است. البته تغییرات قیمت طلا به نشست اوباما و کنگره بر سر توافق صخره مالیاتی برمی‌گردد، براساس گزارش‌های منتشر شده هدف از این جلسه جلوگیری از صخره مالیاتی (افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌ها) است. گزارش‌ها از نشست شب جمعه حاکی از آن است که توافقات افزایش پیدا کرده و نمایندگان کنگره با افزایش احساس اعتماد به نفس بر این باورند که برای حل این موضوع تا کریسمس مهلت خواسته شده و به نظر می‌رسد توافق روی مساله به وجود خواهد آمد. مسائل پیرامون بحران بدهی‌ها در یونان، کسری بودجه اسپانیا و ثابت باقی ماندن نگرانی‌ها درباره بحران بدهی‌ها در منطقه یورو با توجه به نزدیک شدن به نشست ۲۰ نوامبر در منطقه یورو از دیگر پارامترهای تاثیرگذار روی روند بازارها بوده است. از بازارهای شیکاگو خبر رسیده که میزان وجه تضمین و مارجین مورد نیاز برای قراردادهای آتی طلا، مس و نقره در هفته آینده کاهش خواهد یافت. این در حالی است که انتظارات از این بازار متفاوت خواهد بود و برخی حتی رکود در بازار در هفته پیش رو را محتمل تر تلقی می‌کنند. گزارش‌ها پیرامون رونق بخش مسکن (خرید و فروش) در ایالات‌متحده و گزارش‌های هفتگی از برخی شاخص‌های مربوط به خرده فروشی و بازار کار در این کشور می‌تواند تغییر‌دهنده روند دادوستدها باشد که با تمام این اوصاف، تغییرات بازارها در هفته پیش رو چشمگیر نخواهد بود. این در شرایطی است که افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و شروع درگیری‌های شدید نظامی بین حماس و رژیم صهیونیستی می‌تواند روی افزایش هیجان در بازارها تاثیرگذار باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×