اخبار فرش ماشینی

سفیر هندوستان میهمان نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران شد

 

سفیر هندوستان میهمان نشست هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران شد

تسهیل صدور ویزای تجاری برای معرفی‌شدگان از سوی انجمن

جلسه هیأت‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران در روز یکشنبه مورخ ۲۸ آبان ماه با حضور اکثریت اعضا و مدیران شرکت جامه پوش آرا تشکیل شد. سفیر کشور هندوستان در ایران و رایزن اقتصادی این سفارت میهمانان ویژه این نشست بودند.

آقای واستاوا، سفیر هندوستان، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نشست به بیان وضعیت اقتصادی هندوستان پرداخته و اعلام نمودند که تولید ناخالص داخلی این کشور بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد دلار می‌باشد. وی ادامه داد: صنایع نساجی و پوشاک از جمله صنایع تأثیرگذار اقتصاد این کشور به شمار می‌روند بطوریکه در سال ۲۰۱۱، صادرات این صنایع بالغ بر ۲۹ میلیارد دلار بوده و همچنین این کشور با تولید بیش از ۵ میلیون تن پنبه، دومین کشور معظم تولیدکننده پنبه در جهان می‌باشد.

وی اظهار داشت که این کشور علاوه بر تولید محصولاتی همچون نخ‌های پنبه‌ای، با پیشرفت صنایع پتروشیمی در هند، در تولید و صادرات نخ‌های مصنوعی نیز موفق عمل نموده است. همچنین در حال حاضر این کشور با در اختیار داشتن تکنولوژی‌های روز دنیا، در ساخت ماشین‌الات صنایع نساجی نیز صاحب نام می‌باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی ادامه داد: علاوه بر محصولات و ماشین‌آلات صنایع نساجی، مؤسسات علمی و تحقیقاتی بسیار خوشنامی نیز در ارتباط با این صنعت در هندوستان فعال هستند که می توانند در زمینه مشاوره در امور تولیدی و یا آموزش پرسنل با شرکت‌های ایرانی همکاری نمایند.

وی همچنین اظهار داشت که با توجه به مشکلاتی که تحریم‌های بین‌المللی برای بانک‌های ایرانی ایجاد نموده است، این امکان وجود دارد که معاملات فیمابین ایران و هندوستان از طریق روپیه صورت پذیرد. وی توضیح داد: بخشی از پول نفت ایران به روپیه در بانک‌های هندوستان موجود است که شرکت‌های ایرانی می توانند از طریق بانک‌های پارسیان، پاسارگاد، اقتصاد نوین و سامان از طریق گشایش اعتبار برای واردات مواد اولیه مورد نیاز اقدام نمایند.

هیأت‌مدیره انجمن اعلام نمود صنایع نساجی ایران سالیانه در حدود ۱ میلیارد دلار صرف واردات الیاف پنبه، پلی‌استر، ویسکوز و اکریلیک و بالغ بر سالیانه ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات ماشین‌آلات این صنایع می‌نمایند که امکان خرید بسیاری از این موارد از کشور هندوستان وجود دارد.

در این راستا سفیر هندوستان اعلام نمود که این سفارت هماهنگی های لازم را جهت اعزام هیأتی تجاری متشکل از تولیدکنندگان این اقلام را به ایران صورت خواهد داد تا ضمن نشست با فعالان صنعت نساجی ایران از طریق این انجمن، کلیه موارد لازم جهت افزایش مراودات تجاری فیمابین مطرح و بررسی شود.

از دیگر مواردی که در این نشست مطرح گردید، تشریفات و سخت‌گیری‌های سفارت هندوستان در صدور ویزا بود که در این خصوص سفیر اعلام نمود صدور ویزای تجاری برای کسانی که از طریق انجمن صنایع نساجی ایران معرفی شوند در کمترین زمان ممکن صورت خواهد پذیرفت و برای این افراد محدودیتی در دفعات ورود قائل نخواهند شد.

سفیر در ادامه افزایش مراودات تجاری فیمابین دو کشور را بسیار محتمل دانست و اظهار داشت که این امکان وجود دارد که شرکت‌های ایرانی از خطوط اعتباری موجود در بانک‌های هندوستان برای خرید‌های خود از این کشور اقدام نمایند و در این راستا تنها لازم است تأییدیه بانک مرکزی برای این شرکت‌ها وجود داشته باشد. وی اظهار داشت که رشد اقتصادی کشور هندوستان وابسته به تأمین انرژی بوده که تنها ۳۰ درصد آن از طریق منابع داخلی تأمین می گردد و جهت تأمین ۷۰ درصد مابقی این کشور نیازمند واردات از کشورهایی همچون ایران می‌باشد و در مقابل صنایع ایرانی می‌توانند جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز خود از طریق هندوستان اقدام نمایند.

وی ادامه داد: متأسفانه با توجه به نوسانات شدید نرخ ارز طی ماه‌های اخیر در ایران، صادرات کشور هندوستان به ایران تا حدودی کاهش یافته و این امید وجود دارد با تعیین و تثبیت نرخی مناسب برای روپیه، فعالان صنعتی هندوستان به افزایش مراودات خود با ایران ترغیب شوند. وی افزود: در این راستا با اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکراتی صورت گرفته تا در صورت امکان کنترل بانک مرکزی از روی نرخ روپیه برداشته شده و همچنین ثبت سفارش از طریق روپیه تسهیل گردد.

در پایان وی ضمن مفید برشمردن این نشست، آن را سرآغاز افزایش همکاری‌های فیمابین صنایع نساجی دو کشور برشمرد. هیأت‌مدیره انجمن نیز با قدردانی از حضور سفیر در این جلسه و اعطای لوح یادبود انجمن به ایشان، ابراز امیدواری نمودند که با همکاری یکدیگر بتوانند در راستای رشد صنعت نساجی گام بردارند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×