مد و پوشاک

سرنوشت مبهم برگزاری دو سالانه طراحی پارچه‎ ‎و لباس

دو سال از برگزاری اولین دوره طراحی پارچه و لباس می‌گذرد‎ ‎اما ظاهرا این دو سالانه قرار است به انبوه نمایشگاههایی بپیوندد که تنها یک دوره‎ ‎برگزار شده‌اند‎.‎ به گزارش خبرنگار مهر، دو سال قبل زمانی که هنوز حبیب الله صادقی در سمت مدیر‏‎ ‎امور تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرد، خبر برگزاری نمایشگاهی عنوان‎ ‎شد که دوسالانه طراحی پارچه و لباس نام داشت. اما در کنار آن واژه اولین به کار‎ ‎رفته بود و نشان از آن داشت که قرار است در دوره‌های بعد هم ادامه داشته باشد‎.

‎اما امسال با گذشت دو سال از این جریان، هیچ خبری درباره برگزاری دومین دوره دو‏‎ ‎سالانه طراحی پارچه و لباس منتشر نشده است و در نشست‌های مطبوعاتی محمد شالویی،‎ ‎مدیر امور تجسمی نیز که به منظور تشریح برنامه‌‌های سالانه صورت گرفته، اشاره‌ای به‎ ‎تصمیم معاونت تجسمی برای برگزاری دوسالانه نشده است‎.
‎هرچند محمد فلاح‌فر به عنوان اولین دبیر اجرایی این دوسالانه از صحبت در این‎ ‎زمینه امتناع کرد اما شهلامحمدزاده، دبیر شورای سیاست‌گذاری اولین دوسالانه طراحی‎ ‎پارچه و لباس با بیان اینکه نمایشگاه گام مهمی برای رشد و توسعه این رشته بوده،‎ ‎خواستار ادامه این حرکت شد: دو سال قبل زمانی که مرکز خدمات تخصصی طراحی پارچه و‎ ‎لباس برگزاری نمایشگاهی در این زمینه را به وزارت ارشاد پیشنهاد کرد و مورد موافقت‎ ‎قرار گرفت، همه کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کردند خوشحال شدند چون احساس کردند‎ ‎مورد حمایت قرار گرفته‌اند. این دوسالانه برای اولین ‌بار برگزار می‌شد و می‌دانیم‎ ‎هر اولینی دارای نقایص زیادی است با ‌این ‌حال جنبه‌های مثبت آن آنقدر زیاد بود که‎ ‎می‌توانست نقایص را کمرنگ‌ کند‎.

‎او ادامه داد: اینکه طراحان پارچه و لباس توانستند دور یکدیگر جمع شوند و آثار‎ ‎خود را به معرض دید عموم بگذارند، گام مهمی برای رشد و ارتقای این رشته بود. بسیاری‎ ‎از استعدادهای نهفته در این راه شکوفا شد و بسیاری از تولیدکنندگان با طراحان و‎ ‎فعالین طراحی پارچه و لباس آشنا شدند‎.
‎محمدزاده در مورد تداوم این دوسالانه گفت: بسیار دوست داریم دوسالانه ادامه پیدا‎ ‎کند اما تاکنون خبری درباره تصمیم وزارت ارشاد برای برگزاری دومین دوره این‎ ‎نمایشگاه دریافت نکرده‌ایم‎.
‎باوجود آنکه خبری مبنی بر برگزاری دومین دوسالانه پارچه ولباس در سال جاری از‎ ‎سوی مرکز هنرهای تجسمی عنوان نشده اما هنوز معلوم نیست این دوسالانه قرار است به‎ ‎طور کلی برگزار نشود یا به سرنوشت برخی از دوسالانه‌های تجسمی گرفتار شده است که با‎ ‎وجود یدک ‌کشیدن عنوان دوسالانه با فاصله چندین ساله برگزار می‌شوند‎.‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×