جذاب‌ترین‌ها

« سرمایه گذاری ۹۵ میلیون یورویی در صنعت نساجی لهستان »

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دولت لهستان به تازگی خبری را منتشر کرده است که مبلغی معادل ۹۵ میلیون یورو را به صنعت نساجی این کشور در شهر لودز تزریق کرده است. این سرمایه قرار است صرف فعالیت های تحقیقاتی جهت توسعه این صنعت شود. فعالان نساجی در این شهر این گونه میگویند که نساجی در این کشور نیاز به نوسازی دارد و این اقدام دولت باعث رشد و افزایش کیفیت نساجی این شهر و حتی کشور شود. دولت لهستان سرمایه گذاری خود را بیشتر برای صنایع نو انجام میدهد به طوری که بیشتر این حجم مالی به سمت تکنولوژی های جدید مانند ژئوتکتایل ها، منسوجات کشاورزی (agritextiles) و… که اکثرا شامل منسوجات فنی میشوند سوق میدهد.

این هزینه از منابع مالی است که توسط اتحادیه اروپا تامین و پرداخت شده است و بر اساس چشم انداز مالی این اتحادیه برای سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ می باشد. از ۹۵ میلیون یورو بودجه موجود ۵۰% درصد مستقیما از طرف اتحادیه اروپا تامین میشود و مابقی توسط شرکت های داخلی و کنسرسیوم ها پرداخت می شود.

این برنامه تحت عنوان “نوآوری در نساجی (innovation in textile) ” مطرح شده است و به اختصار Innotextile نامیده میشود. در بیانیه که توسط دولت در ارتباط با Innotextile منتشر شد اعلام گردید: ” ما امیدواریم که برنامه Innotextile باعث افزایش رقابت در بخش نساجی کشور بشود و همچنین به رشد و توسعه نوآوری ها در این صنعت کمک کند.” رئیس جمهور این کشور گفته است که این مبلغ کمک ها مستقیم به تولید کنندگانی که در خط تولید خود از نوآوری استفاده کنند اهدا میشود و شرکت های کوچک و متوسط نیز برای رشد و حمایت در این طرح در اولویت قرار دارند. آقای واورزیناک همچنین اعلام کرد که “این سرمایه گذاری یک فرصت جدید برای بدست آوردن بازار جهانی نساجی برای لهستان می باشد.”

در مجموع برنامه Innotextile برای کمک به صنعت برای رشد در زمینه های جدید طراحی شده است که باعث می شود فن آوری های نوین از حالت تئوریک خارج شده و به تولید صنعتی برسند. بیشتر این نو آوری ها در زمینه پزشکی است و به بیماران کلیوی و آسیب های ورزشکاران کمک میکند و زمینه های دیگری نیز مانند ژئوتکستایل ها، منسوجات هوشمند و… می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شهر لودز لهستان دارای جمعیت ۷۰۶۰۰ نفر می باشد که سومین شهر پرجمعیت لهستان بعد از ورشو و کراکو می باشد. در سال ۱۹۸۹ و قبل از سقوط کمونیسم این شهر به نیروگاه صنعت نساجی معروف بود است. با این حال در مرور زمان و کهنه شدن صنعت این شهر اکثر کارخانجات تعطیل شدند و تعداد محدود باقی مانده نیز قدرت رقابت با تولید کنندگان خارجی را نداشتند. این امر باعث بالا رفتن میزان بیکاری در این شهر صنعتی شده بود. دولت لهستان با پی گرفتن سیاست از قبیل کمک های مالی و اقتصادی در حال بر طرف کردن این رکود میباشد. در مارس ۲۰۱۵ آمار بیکاری در این شهر ۱۱.۲% بود که نسبت به سال قبل ۱.۵% کاهش پیدا کرده است که این نشانگر موفقیت دولت در کاهش بیکاری بوده است. قبل از سال ۱۹۸۹ سهم قابل توجهی از تولید نساجی لودز به اتحاد جماهیر شوروی بود، در سال ۱۹۹۱ با فروپاشی شوروی بازار فروش این محصولات شهر به شدت کاهش پیدا کرد و فقط به تولید داخل منحصر شد. امروزه، بسیاری از تولید کنندگان منسوجات در شهر لودز محصولات خود را  برای ارتش، خدمات پزشکی و کارگران بخش ساخت و ساز ساختمانی تولید میکنند. در ساله های اخیر بازار نساجی لهستان به خصوص لودز دارای رشد بوده است. در سال ۲۰۱۴ فروش نساجی این کشور ۲.۰۳ میلیارد یورو بوده است که در مقایسه با سال گذشته ۹% افزایش داشته است. فروش لباس نیز در همین مدت ۱.۳ میلیارد یورو بوده است که ۱% کاهش داشته است. داده های GUS نشان میدهد که لهستان سرمایه گذاری در بخش نساجی رو سال های اخیر بسیار افزایش داده است. که این افزایش در بخش های صنعتی ۶۳% و در بخش پوشاک ۵۷% بوده است. شاخص رشد لهستان در اتحادیه اروپا در جایگاه چهارم قرار دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×