اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

سرای نوآوری فرش ماشینی در کاشان تاسیس شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

دانشگاه آزاد اسلامی باتوجه به پتانسیل های هر منطقه و اقلیم در هر استان تصمیم به تأسیس یک یا نهایتا دو سرا گرفته و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان با توجه به پتانسیل صنعت فرش در این استان تمام امکانات خود را بسیج کرده تا سرای نوآوری فرش ماشینی هرچه سریعتر راه اندازی شود.

منصور دیاری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کاشان

به گزارش مجله کهن، سرای نوآوری محلی برای این منظور است که اگر استان یا شهری در یک زمینه خاص از نظر صنعتی قطب به شمار می‌رود تمام فعالیت‌های مربوط به فن‌آوری و نوآوری در یک محل خاص به نام سرای نوآوری تجمیع گردد.

درنتیجه حمایت‌های لازم از ایده ها به راحتی صورت گرفت. درواقع محلی است برای تبدیل ایده‌ها به محصول یا خدمت. به عبارتی تجاری سازی دانش به صورت واقعی از مرحله ایده تا تولید محصول انجام گیرد.

منطقه کاشان هم که قطب فرش ماشینی ایران یا بزرگترین مرکز تولید و تجارت و صادرات فرش ماشینی ایران و به نوعی دومین مرکز تولید فرش ماشینی دنیا است.

این پتانسلی را داشت که به واسطه آن دانشگاه ازاد اسلامی واحد کاشان به عنوان سرای نوآوری فرش ماشینی انتخاب گردد.

دکتر منصور دیاری عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کاشان گفت: “به حول و قوه الهی از دی ماه که مجوز سرای نوآوری فرش ماشینی صادر شد و در پی آن اقدامات لازم برای تأسیس این مرکز انجام شد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان تمام امکانات خود را بسیج کرده تا سرای نوآوری فرش ماشینی هرچه سریعتر راه اندازی شود.”

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: “این سرا در زیرمجموعه های خود دارای مرکز رشد تخصصی فرش ماشینی خواهد بود، شتاب دهنده تخصصی فرش ماشینی خواهد داشت، مرکز خلاقیت کارآفرینی و تجاری سایزی نیز خواهد داشت.”

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کاشان تصریح کرد: “سعی بر این خواهد بود که ایده‌هایی که صنعت گران، دانشجویان، اساتید، نخبگان جوانان و حتی کسانی شاید تحصیلات آکادمیک نداشته باشند اما به واسطه سالها تجربه کاری ایده های بکری داشته باشند. سرای نوآوری طبق وظیفه خود این ایده ها را پوشش خواهد داد و هسته‌ها و واحدهای فناوری لازم را تشکیل خواهد داد و بعد کمک خواهد شد تا تبدیل به شرکت های دانش بنیان شوند. سپس محصولات آنها را به صنعت معرفی خواهد کرد.”

از طرفی نیز نیازهای صنعت به واسطه ارتباطی که با صنعت شکل خواهد داد استخراج خواهد کرد. و این نیازها در قالب گزارش هایی در اختیار اساتید دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان و یا هسته های نوآور جهت بررسی قرار خواهد گرفت تا این شرکت‌ها و نخبگان دانشگاهی با مطالعه نیازها و مشکلات صنعت اقدام به ارائه راهکار و در نتیجه حل مشکلات موجود در صنعت فرش ماشینی بپردازند.

به نظر می‌رسد صنعت فرش ماشینی در شرایط حال حاضر نیاز شدیدی به نوآوری و خلاقیت دارد و این مسئله بیش از پیش حس می‌شود. در شرایطی که تکنولوژی به سطح بالایی رسیده رقابت برای شرکت‌های تولیدکننده به شدت سخت شده است.

زمانی دیگاه شرکت‌ها در جهت نوآوری افزایش شانه و تراکم در فرش بود که امروز این مسئله به سقف خود نزدیک شده است و برخی شرکت‌ها درحال تولید فرش ۲۰۰۰ شانه است و دیگر خلاقیت در افزایش شانه و تراکم نیست و باید راهکار دیگری جست و جو گرد.

دکتر دیاری گفت: “ما احساس می‌کنیم که اکنون زمان نوآوری ها و ایده های جدید در صنعت فرش ماشینی است. که هم بتواند بازار داخل را از نظر محصول تولیدی تأمین کند هم مناسب بازار صادراتی باشد. و به واسطه محصول تولیدی بتوانیم در مقابل رقبای خارجی یعنی ترکیه و هند حرف و برگ برنده برای گفتن داشته باشیم.”

وی گفت: “برنامه داریم تا یک سری مزیت های رقابتی را با تکیه در دانش نخبگان و جوانان و صنعتگران سخت کوش و پرتلاش و همچنین بخش خصوصی و کسانی که ایده های نو و بکری دارند برای صنعت فرش ماشینی ایران ایجاد کنیم.”

این استاد دانشگاه افزود: “ما به عنوان مسئولان این سرای نو آوری دست خودمان را به سوی تمامی عزیزانی که فکر می‌کنند در این راه می‌توانند کمکی برای صنعت فرش ماشینی کشور باشند دراز می‌کنیم و طلب یاری داریم. تمام عزیزانی که مایل هستند ایده‌های نو خود را با ما در میان بگذارند می‌توانند دکتر دیاری رئیس این مرکز ارتباط برقرار نمایند.”

چشم انداز سرای نوآوری فرش ماشینی ایران این خواهد بود که طی پنج سال آینده بزرگگترین و کاملترین مرکز حمایت از ایده های دانش بنیان در صنعت فرش ماشینی خواهد بود و بتواند مشکلات صنعت را نیز حل کند.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×