اخبار فرش ماشینی

سرای ابریشم؛ بزرگترین بازار فرش ماشینی کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تاریخچه فرش ایرانی:
فرش ایرانی مجموعه ای است از نقش و نگارها و هنر اقوام گوناگون ایرانی که بر اساس طبیعت، فرهنگ و جهان بینی مردم مناطق مختلف این سرزمین کهن، خلق می شود.
نقش های پیچیده و نمادین فرش ایرانی همواره متخصصین و هنر دوستان را در سراسر جهان به تحسین وا داشته است. طراحی فرش در ایران از سابقه ای دیرینه برخوردار است که با نقوش نزدیک به طبیعت درخت، گل و پرنده و ابر اجرا شده است و این اشکال با عبور هر نسل به تدریج ساده و انتزاعی شده و در عین حال به پیچیدگی نقوش آن افزوده است.
صنعت فرش ماشینی با سابقه ای حدود ۴۰ سال در ایران از رشد نسبتاً بالایی برخوردار بوده است به خصوص در ۱۰ سال گذشته در اکثر شهرهای کشور توسعه زیادی در زمینه های مختلف از قبیل ساخت ماشین آلات قالی بافی، طراحی و پانچ نقشه های متنوع و عملیات تکمیل قالی داشته است.
هم اکنون تولید سالانه فرش ماشینی در ایران ۱۲۰ میلیون متر مربع می باشد در حالیکه بازار فرش دستباف ایرانی در سالهای اخیر در بازارهای جهانی دستخوش فراز و نشیب های فراوانی بوده است اما در بازار داخلی فرش ماشینی توانسته است جایگزین این کالای سنتی و گران ایرانی شود. البته این جایگزینی به دلیل عدم توجه به قالی های دستباف نیست بلکه تفاوت قیمت این کالا از یک سو و تنوع تولید در ابعاد، نقش ورنگ باعث شده است مصرف کنندگان ایرانی که روزی جز فرش دستباف را بر کف خانه خویش نمی پسندیدند امروز به سمت کالای جایگزین کشیده شوند. بررسی بازار داخلی نشان می دهد که ۹۰ درصد ساکنان شهرهای بزرگ کشور در خانه های خود فرش ماشینی دارند.

پروژه تجاری سرای ابریشم:
در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۰۰ متر مربع با زیر بنایی در حدود ۴۰۰۰ متر مربع واقع در بازار تهران، تقاطع خیابان شهید مصطفی خمینی و خیابان پانزده خرداد یا همان چهار راه سیروس واقع شده است.
این پروژه عظیم با بیش از ۵۰ واحد تجاری در ۳ طبقه با ارتفاع ۵ متر در حال احداث و انجام مراحل پایانی خود می باشد.
زمان اجرای پروژه ۱۲ ماه می باشد و تحویل پروژه سه ماه اول سال ۹۲ می باشد.

سرای ابریشم

بازار و شرایط منطقه ۱۲:
بر اساس تصاویر چشم انداز منطقه ۱۲ از لحاظ کارکردی، جایگاه کارکردهای مکان شهری با تاکید بر گردشگری، فرهنگی و محل استقرار فعالیت های اداری حکومتی در مقیاس کلان است. از لحاظ جمعیتی اجتماعی، سکونت گاههای اقشار اصیل و محیطی عاری از بزه کاری می باشد. از نظر اقتصادی جایگاه فعالیت های مکان شهری با تاکید بر نقش جهان و افزوده ترین ارزش زمین و فضا خواهد بود. از نظر زیر ساختی دسترسی سریع شهروندان همه مناطق به منطقه مرکزی با تاکید بر حمل و نقل عمومی میسر خواهد شد. از نظر کالبد فضایی برخورداری از مجموعه فضاها و محورها و عرصه های عمومی است که گستره های نوسازی شده در شان مرکز ماندگار تاریخی تهران بزرگ در آن جای دارد. از نظر زیست محیطی از محیطی سبز و پایدار برخوردار می شود و از نظر مدیریت شهری، دارای مدیریت یکپارچه و مشارکتی است. منطقه ۱۲ مقر نهادهای ارشد حکومتی، مرکز ستادها و وزارتخانه ها و سازمان های مالی دولتی، کانون فعالیت های اصل مالی و تجاری در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی، محلی تجمع سفارتخانه ها، محل استقرار شهرداری کلان شهر و تالار شهر و نهادهای مدنی و موزه ها و مجموعه های چند منظوره فرهنگی- هنری در مقیاس کلان شهر است. منطقه ۱۲ یکی از مناطق قدیمی شهر تهران محسوب میشود که در مرکز این شهر قرار دارد. منطقه ای با مساجدی عظیم و متبرک و زیبا و با امامزاده هایی از سلاله ائمه اطهار (ع) و کلیساها، کنیسه ها، آتشکده های تاریخی، همچنین کاروانسرای خانات (بزرگترین کاروانسرای درون شهری ایران) عمارت شمس العماره (بنای خورشید) و از شاخص ترین بناهای آن کاخ گلستان، خانه پروین اعتصامی، مسجد امام، خانه امیری فیروزکوهی و… می باشد. همچنین قدیمی ترین درخت چنار تهران با بیش از ۹۰۰ سال قدمت در این منطقه واقع است. منطقه ۱۲ دارای ابنیه های متعددی است که میراث فرهنگی کشور است و نظایر آن حتی در جهان نیز کمتر دیده می شود که متعلق به تمام ایرانیان است

امکانات ویژه مجتمع:
– ایجاد چندین رشته پله برقی با مارک Mitsubishi ژاپن
– آسانسور پانورومای اروپایی
– آسانسور حمل بار
– پارکینگ به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع به صورت اختصاصی
– سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی ریم آمریکا (rheem)
-تابلوهای تبلیغاتی در جلوی ورودی مجتمع
(LED Bill Board)
– رستوران بین المللی با بیش از ۵۰ نوع غذای اصیل ایرانی و فرنگی
– بکارگیری اصیل ترین روش های معماری
– راهروهای عریض و سقف بلند ۵ متری
– نورپردازی خاص پروژه با آخرین تکنولوژی روز دنیا
– Void مرکزی و کانونی سرای ابریشم
– Void عظیم ورودی- در ضلع خیابان شهید مصطفی خمینی
– طراحی ویژه ، فاخر و منحصر به فرد
– اینترنت دائمی و پرسرعت (Wi – Fi)
– نگهبانی ۲۴ ساعته و شبانه روزی
– سیستم اطفاء و اعلام حریق (Sprinkler)
– سیستم CCTV دائمی جهت بالا بردن امنیت (Security)
– انبارهای متمرکز جهت نگهداری فرش
– بام باغ با امکانات ویژه در طبقه آخر (Roof Garden)
– برق اضطراری.

گروه عمران و توسعه پارسه:
شرکت ساختمانی و سرمایه گذاری پارسه با بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه فعالیت های ساختمانی در مناطق شمالی تهران حرکتی عظیم را در جهت اجرای پروژه های محرک توسعه در منطقه ۱۲ آغاز نموده است که نقطه عطف این حرکت، سرای ابریشم، بزرگترین بازار فرش ماشینی کشور می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

منبع: شماره ۱۸ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×