اخبار فرش ماشینی

ستایش چینی‌ها از فرش گرانقیمت ایرانی در‎ ‎اکسپو شانگهای‎ ‎

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

شبکه اطلاع رسانی بازرگانی ایران‎ ‎‏‌در گزارشی به نقل از خبرگزاری‏‎ JFDAILY ‎چین اعلام کرد که فرش گرانقیمت ایرانی در‎ ‎اکسپو اثری قابل ستایش است‎. ‎
‌در این گزارش آمده است:‌‌ بیش از دو هزار سال پیش تاجران‎ ‎ایرانی فرش را از طریق جاده ابریشم به چین آوردند؛ در حالی که امروز، فرش زیبای‎ ‎ایرانی که اثری هنرمندانه و ظریف است تبدیل به دستمایه ای برای نمایش فرهنگ ملی این‎ ‎کشور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای شده است‎.

‎این فرش که با قدمت ۲۰۰ ساله، به‎ ‎نمایش گذاشته شده قیمتی معادل هفت میلیون یوان دارد‎.
‎براساس این گزارش، ‌صابری،‎ ‎پیمانکار پاویون ایران که تاکنون در سه دوره از نمایشگاه اکسپو شرکت کرده، گفت: هدف‎ ‎از آمدن به این دوره از نمایشگاه اکسپو، نمایش فرهنگ و هنر ایرانی است. برهمین اساس‎ ‎نیز، فرش های ایرانی دستباف که قیمتی بیش از ۱۰ هزار یوان دارند به نمایش گذاشته‏‎ ‎شده اند‎. ‎وی افزود: مهمترین علت قیمت بالای این فرش ها، دستباف بودنشان است‎. ‎این فرش ها توسط بسیاری از کارگاه های خانگی بطور مستقل و بدون سیر روند صنعتی،‎ ‎بافته می شوند‎.

‎به گفته صابری، برای تکمیل بافت یک فرش دستباف در ابعاد ۲ در سه‎ ‎متر، هنرمند قالیباف ایرانی باید حداقل سه سال وقت صرف کند. برهمین اساس، چنانچه‎ ‎این فرش ها توسط کارگاههای خانگی معروف بافته شوند، قیمت آنها بسیار بالاتر خواهد‎ ‎رفت‎.

‎براساس این گزارش، فرش دستباف ایرانی با فرهنگ ایرانی عجین است. نقش فرش‎ ‎ایرانی برگرفته از زندگی روزمره ایرانی ها همچون بناها، شخصیت ها، حیوانات و گیاهان‎ ‎است. بافت اینگونه فرش ها به دلیل رنگهای برگرفته از حشرات و گیاهان که برای دوام‎ ‎رنگ فرش است، وقت زیادی می برد‎. ‎فرش عتیقه ی هفت میلیون یوانی نیز در صندوق‎ ‎نگهداری می شود‎. ‎در طبقه ی دوم بازدیدکنندگان برحسب نیازشان می توانند به خرید‎ ‎فرش مورد نظرشان اقدام کنند‎. ‎با این وجود فرشهایی که توسط صابری به نمایش‎ ‎گذاشته شده، برای فروش نیست. یکی از آنها تابلو فرشی در ابعاد ۲۲ در ۱۷ است که از‎ ‎ابریشم خالص و کوچکترین فرش ایرانی در جهان است‎.

‎وی در این ارتباط گفت:‌ نقشه ی‎ ‎این فرش با استفاده از ذره بین کشیده شده و۲۰ سال صرف بافت آن شده است. قیمت این‎ ‎فرش سه میلیون و ۸۰۰ هزار یوان است که فقط یکی از گرانبهاترین گنجینه های داخل جعبه‎ ‎است‎.
‎یادآور می شود، ‌جمهوری اسلامی ایران با سالنی زیبا که آمیزه ای از هنر‎ ‎اسلامی و ایرانی است در اکسپو ۲۰۱۰ شانگهای توجه بسیاری از بازدیدکنندگان چینی و‏‎ ‎غیرچینی را به خود جلب کرده، گوناگونی آثار عرضه شده در سه دوره ایران دیروز، امروز‎ ‎و فردا نیز بر جذابیت های این سالن افزوده است‎. ‎اکسپو شانگهای که از دهم‎ ‎اردیبهشت ماه گذشته آغاز شده به مدت شش ماه ادامه دارد. قرار است ۲۱ خرداد ماه روز‏‎ ‎ملی ایران با حضور جمعی از مقامات بلندپایه کشور دراین سالن برگزار شود‎.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×