اخبار فرش ماشینی

سامانه کد رهگیری فضا را برای عرضه کالای قاچاق ناامن می‌کند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون وزیر صنعت و تجارت :
سامانه کد رهگیری فضا را برای عرضه کالای قاچاق ناامن می‌کند

جرای سامانه کد رهگیری، میزان قاچاق کالا در سطح شبکه توزیع را به حداقل رسانده و فضا برای عرضه کالاهای قاچاق را ناامن می‌کند.

محمد صادق مفتح ـ معاون فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ به خبرنگار بازرگانی ایسنا گفت: تفاهم‌نامه ایجاد و بهره‌برداری سامانه رهگیری کالای وارداتی که به طور مشترک در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گمرک و موسسه استاندارد پیگیری می‌شود، در راستای نظام کد رهگیری و ایجاد سامانه کشف کالای قاچاق بر مبنای دیتا ماتریس یا بارکد دوبعدی است که در واقع همان طرح شبنم وزارت بازرگانی سابق است که به مدت یک‌سال به طور اختیاری پیاده شد.

وی افزود: این طرح پس از سه ماه کار فشرده و انجام نشست‌های مختلف بین دستگاه‌ها به نتیجه رسیده و هم اکنون در حال گسترش است.

مفتح زمان اجرای طرح بارکد دو بعدی بر روی کالاهای وارداتی را از ابتدای آبان ماه اعلام کرد و افزود: با اجرای طرح بارکد دو بعدی این امکان برای مصرف کننده فراهم می‌شود که بتواند در بازار خرده فروشی، کالای قاچاق و تقلبی را از کالای اصلی تشخیص بدهد.

معاون فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت دامنه اجرای طرح را شامل چهارگروه کالایی که توسط ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام شده ذکر کرد و افزود: در حال حاضر این چهار گروه کالایی ملزم به رعایت بارکد دوبعدی با کد واحد هستند و وارداتشان تحت پوشش طرح شبنم انجام خواهد گرفت که به مرور تسری پیدا می کند و دامنه کالاها بیشتر می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مفتح در ادامه به مزایای اجرای سامانه کد رهگیری اشاره و تصریح کرد: این بارکد قابل شناسایی برای عامه مردم، مصرف کنندگان و بازرسان سیتسم‌های نظارتی در سطح خرده فروشی است و افراد با یک تلفن همراه دوربین دار با کمترین هزینه می توانند تشخیص بدهند که کالای عرضه شده قاچاق است یا مجاز؟

وی توضیح داد: به این نحو که از کد دوبعدی الصاق شده بر روی کالا عکسی گرفته و به بانک اطلاعاتی مورد نظر ارسال می شود؛ اگر آن کد در بانک اطلاعاتی ثبت شده باشد نشان دهنده مجاز بودن کالاست و اگر ثبت نشده باشد،‌ غیرمجاز است.

معاون فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح، میزان قاچاق کالا در سطح شبکه توزیع به حداقل برسد و نظام توزیع کشور برای ورود و عرضه کالاهای قاچاق ناامن شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×