اخبار فرش ماشینی

سالی بد برای اروپا در تجارت پوشاک

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

سالی بد برای اروپا در تجارت پوشاک

سال ۲۰۱۲ برای صنعت پوشاک اروپا، واردکنندگان و صادرکنندگان این بخش از صنعت نساجی اصلاً سال خوبی نبود به طوری که در هر دو بخش صادرات و واردات آمارها نشاندهنده کاهش قابل توجهی هستند. این شرایط به طور مستقیم با بحران های مالی و اقتصادی سراسر اروپا به ویژه کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا مرتبط است.

در سال ۲۰۱۲ میزان صادرات اروپا به کشورهای غیر اروپایی کاهشی ۱۲ درصدی داشت. همچنین صادرات اروپایی ها به کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز ۱۱ درصد کاهش داشت.

در بخش پوشاک، صادرات تولیدکنندگان چینی به آلمان سقوط ۲۳ درصدی داشت. صادرات پوشاک چین به فرانسه نیز در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۴ درصد سقوط کرد.

البته لازم به ذکر است که آلمان و فرانسه تنها کشورهایی بودند که نام آن ها در لیست ۱۰ مشتری صادراتی برتر پوشاک چینی باقی مانده و در سال ۲۰۱۲ با کاهش واردات از چین روبرو بودند. نکته جالب تر اینکه در سال ۲۰۱۲ دیگر نام کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا و هلند در لیست ده کشور برتر صادرات چین قرار نداشت و این سه کشور به دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر اروپا قدرت خرید خود را از دست داده اند. ایتالیا، اسپانیا و هلند در سال ۲۰۱۲ به ترتیب رده های هشتم، نهم و دهم این لیست را در اختیار داشتند. البته چینی ها این افت را با بازارهای جدیدی جبران کردند. در سال ۲۰۱۳ صادرات پوشاک چین به ویتنام ۱۱ درصد، به امارات ۲۵ درصد و به روسیه ۱۴ درصد رشد داشته است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

یکی دیگر از کشورهایی که با کاهش صادرات به اروپا مواجه شد ترکیه بود. البته ترکیه هم با افزایش شدید صادرات خود به کشورهای غیر عضو اتحادیه اروپا این نقصان را به خوبی جبران کرد.

ویتنام در سال ۲۰۱۲ با رشد ۳۳ درصدی در صادارت به چین، رشد ۳۱ درصدی صادرات به کره و ۱۸ درصدی به ژاپن روبرو بود. کارشناسان پیش بینی می کنند تا سال ۲۰۳۰ چین بزرگ ترین همکار تجاری ویتنام خواهد شد و این دو کشور قادر خواهند بود بازار آمریکا را به طور کامل تسخیر کنند.
صادرات هند به اروپا در سال ۲۰۱۲ روند کاهشی شدیدی داشت به طوری که صادرات پوشاک هندوستان به بلژیک با ۲۴ درصد، ایتالیا ۲۳ درصد، آلمان ۲۲درصد، فرانسه ۲۱ درصد و هلند ۱۶ درصد کاهش همراه بود.

تنها کشورهایی که در لیست افزایش صادرات پوشاک هند قرار گرفته اند امارات متحده عربی و عربستان صعودی بودند که صادرات هند به این کشورها به ترتیب ۱۰ و ۴ درصد رشد داشت.

در زیر آمارهایی در رابطه با صادرات پوشاک مالزی و اندونزی نیز در سال ۲۰۱۲ آورده شده است.
   
تغییرات صادرات پوشاک اندونزی در سال ۲۰۱۲:

هلند: ۲۴ درصد کاهش
فرانسه: ۲۳ درصد کاهش
آلمان: ۱۳ درصد کاهش
ژاپن: ۴۲ درصد افزایش
کره جنوبی: ۳۵ درصد افزایش
امارات: ۱۵ درصد افزایش

تغییرات صادرات پوشاک مالزی در سال ۲۰۱۲

برزیل: ۲۰ درصد افزایش
انگلستان: ۱۵ درصد افزایش
ایتالیا و بلژیک: ۱۱ درصد افزایش
آلمان: ۳ درصد افزایش
فرانسه: ۲ درصد افزایش

اقتصاد اروپا در حال حاضر پس از ۱۸ ماه نگرانی و مواجهه با مشکلات از نیمه دوم سال ۲۰۱۳ در حال بازگشت به روزهای خوب خود است. البته هر چند که این بازگشت و بهبود با سرعت بسیار کم و کند در حال انجام است. اما به هر حال برای کشورهای صادرکننده به منطقه اروپا خبر خوبی است. هر اتفاق تازه و بحران جدیدی در منطقه اروپا می تواند کشورهای عضو اتحادیه اروپا را با خطرات جدی اقتصادی و سیاسی روبرو کند.

منبع: شماره ۲۰ مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×