اخبار فرش ماشینی

سالانه ۱۰ هزار مترمربع فرش در تویسرکان تولید می‌شود

 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تویسرکان گفت: سالانه ۱۰ هزار مترمربع فرش به هنرمندی هنروران صنعت فرش در شهرستان تویسرکان تولید می‌شود.

رضا سلیمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، با اشاره به اینکه آموزش و تعلیم زیربنای توسعه و پیشرفت در همه عرصه‌های کاری محسوب می‌شود، اظهار داشت: سه دوره آموزشی بلندمدت برای ۱۰۰ هنرآموز و یک دوره کوتاه‌مدت با پوشش ۵۰ هنرآموز در زمینه‌های بافت، نقشه‌خوانی، چله‌کشی و عیوب فرش در سال جاری با همکاری و تعامل اداره صنعت، معدن و تجارت و شرکت تعاونی فرش دستباف در شهر تویسرکان و روستای ‌عین‌آباد برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه دوره‌های فرشبافی کوتاه‌مدت یک هفته‌ای و بلندمدت ‌۶۰ روزه است، گفت: فعالان عرصه فرشبافی با شرکت در دوره‌های کوتاه‌مدت با هدف ارتقای دانسته‌های علمی در بخش‌های شناخت و رفع عیوب فرش، نقشه‌خوانی جدید، روش بافت و بهبافی زیر نظر اساتید متبحر و کاردان آموزش‌ می‌بینند.

رئیس صنعت، معدن و تجارت شهرستان تویسرکان هدف اصلی برپایی کارگاه‌های آموزشی را تحقق شعار سال، حفظ اصالت فرش تویسرکان و حمایت از تولید ملی دانست و افزود: دوره‌های بلندمدت فرشبافی به شیوه سنتی در دو مرحله تئوری و عملی در مدت دو ماه برای افراد مبتدی و علاقه‌مند برگزار می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سلیمانی با اشاره به اینکه ۵ هزار بافنده در سطح شهرستان به صورت غیر رسمی در حوزه تولید فرشبافی فعالیت دارند تصریح کرد: از مجموع بافندگان فعال تعداد ۲ هزار و ۴۱۳ مورد دارای پروانه کسب و کارت شناسایی و مابقی عضو تعاونی فرش هستند.

وی با تأکید بر اینکه بافندگان برخوردار از پروانه کسب زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند، ابراز داشت: سالانه حدود ۱۰ هزار مترمربع فرش به هنرمندی فرشبافان هنرور تویسرکان به صورت سنتی در سطح شهرستان تولید می‌شود.

سلیمانی مهم‌ترین طرح‌ها و نقشه‌های به کار گرفته شده در فرش‌های دستباف تویسرکان را آصادقی، مالیچه، ریزبافت، تبریز، آفتاب عنوان کرد و بیان داشت: در بازه زمانی چهار سال گذشته کلاس‌های آموزشی فرش در ۱۱ دوره کوتاه‌مدت با تعلیم ۶۱۰ نفر و هفت دوره بلندمدت برای ۲۲۰ نفر برپا شده است.

وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: صیانت از اصالت هنر فرش تویسرکان و اصلاح نقشه در راستای بازاریابی بهتر برای عرضه این صنعت با ارزش و هنر کهن شهرستان، یکی از اهداف مهم اداره صنعت، معدن و تجارت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×