اخبار فرش ماشینی

سازماندهی حلقه مفقوده صنعت نساجی است

رئیس انجمن نساجی ایران سازماندهی در این صنعت را حلقه مفقوده دانست و گفت: سازماندهی در کنار استفاده از منابع انسانی، مالی و طبیعی می‌تواند به رونق این صنعت در کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمد مروج صبح امروز در همایش بررسی وضعیت نساجی و چالش‌های پیش روی این صنعت در آموزشکده فنی شهید رجایی این شهرستان تجمیع منابع مالی، انسانی و طبیعی در کنار سازماندهی برای صنعت نساجی را موفقیت‌آمیز خواند.
وی افزود: اگر منابع مالی وجود نداشته باشد می‌توان این نقیصه را با منابع انسانی و یا منابع طبیعی جبران کرد.
به گفته وی با توجه به نیاز کشور به محصولات نساجی زمینه برای ادامه جذب نیروهای متخصص تحصیلکرده و فارغ‌التحصیلان رشته نساجی و شکوفایی صنعت نساجی در کشور وجود دارد.

رئیس انجمن نساجی ایران استاندارد مصرف پارچه در کشورهای در حال توسعه را ۲۰ متر دانست و تصریح کرد: نیاز سالانه کشور به پارچه یک میلیارد و ۵۰۰ متر پارچه شامل فرش، پتو و پوشاک است که از این میزان ۷۰۰ میلیون متر پارچه در داخل کشور تولید می‌شود و ۸۰۰ میلیون متر کسری آن از طریق واردات جبران می‌شود.
وی افزود‌: با توجه به کسری پارچه مورد نیاز کشور، زمینه فعالیت‌های صنعت نساجی در کشور فراهم است و می‌توان با استفاده از سازماندهی و منابع موجود زمینه جذب نیروهای متخصص تحصیلکرده و فارغ‌التحصیلان رشته نساجی و رونق صنعت نساجی در کشور را فراهم کرد.

مروج نوآوری و ابتکار را نیاز اساسی صنعت نساجی کشور دانست و خاطرنشان کرد: استفاده از ماشین‌آلات قدیمی و بی‌توجهی به استفاده از تکنولوژی روز صنعت نساجی و سبب رکورد این صنعت در کشور شده‌است.
مروج صنعت نساجی در کشور را صنعتی ریشه‌دار با سابقه یکهزار ساله اعلام کرد و گفت: اگر تصمیم‌گیری درستی انجام شود، صنعت نساجی ایران با مواد مصنوعی که در اختیار دارد می‌تواند به جایگاه اصلی خودش برگردد.
وی تولید سالانه کشور در صنعت نساجی را ۷۰۰ میلیون متر اعلام کرد و گفت: از این مقدار ۸۰ میلیون متر تولید فرش ماشینی است که عمده آن در کاشان تولید می‌شود.
مروج از بی‌توجهی وزارت صنایع به صنعت نساجی و توجه آن به صنعت خودروسازی انتقاد کرد و یادآور شد: صنعت نساجی کشور با ۷۰۰ میلیون متر تولید توسط ۹ هزار و ۸۰۰ شرکت نساجی و ۲۸۰ هزار نفر بیمه‌پرداز نیازمند توجه بیشتری است.

مدیرگروه رشته نساجی آموزشکده فنی شهید رجایی کاشان نیز در این همایش دلیل کاهش دانشجویان رشته نساجی در هنرستان‌های کاشان را شرایط نامناسب این صنعت در کاشان ذکر کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی نساجی کاشان تا حدود زیادی از میزان استقبال به رشته نساجی در هنرستان‌ها کاسته شده که میتواند دانشگاه‌ها را با کمبود دانشجوی این رشته مواجه کند.
امیرعباس ساغر افزود: چنانچه مشکلات بخش صنعت نساجی برطرف شود، مشکلات دانشجویان این رشته نیز برطرف می‌شود.

به گفته وی صنعت نساجی در بخش خصوصی فعال و مشکلی وجود ندارد ولی مشکلات نساجی در بخش دولتی سبب شده تا دانشجویان انگیزه لازم را برای ادامه تحصیل دراین رشته نداشته باشند.
وی یادآور شد: ایجاد انگیزه در دانشجویان رشته نساجی از اهداف برگزاری همایش‌ها، بازدید از شرکت‌های فعال نساجی و استفاده از اساتید مجرب است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×