اخبار فرش ماشینی

ساخت نمایشگاه دائمی فرش قم در میان وعده‌ها گم نشود/ هنر نفیس قم را دریابید

به گزارش خبرنگار مهر، سال هاست ساخت نمایشگاه دائمی فرش، به عنوان یکی از مطالبات اصلی دست اندرکاران صنعت فرش دستباف قم مطرح است که در سفر مقام معظم رهبری به قم در سال ۸۹، از سوی ایشان نیز مورد تاکید قرار گرفت و به عنوان یکی از مصوبات این سفر به تصویب رسید.

در آن سفر، مبلغ شش میلیارد تومان برای ساخت نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم مصوب شد اما از آن تاریخ تا کنون علی رغم وعده هایی که از سوی مسئولان مربوطه مبنی بر شروع عملیات اجرایی و پایان ساخت این پروژه داده شده، مراحل احداث آن هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.

ساخت این نمایشگاه بارها از سوی نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی مورد تاکید قرار گرفته است، از جمله دکتر علی لاریجانی، نماینده مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی در دیداری با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طی سخنانی با اشاره به این که صنعت فرش برای استان قم مسئله ای اساسی است که باید بدان توجه ویژه شود، بر تسریع در ساخت نمایشگاه دائمی فرش تاکید کرد.

همچنین لاریجانی در آن دیدار یادآور شد: صنعت فرش در استان قم بومی بوده و بسیاری از ساکنان این شهر با این صنعت در ارتباط هستند و در زمینه هنری و کیفیت نیز دارای ارزش بالایی است که باید بدان کمک شود و گرنه دچار معضل خواهد شد.

این تاکیدات مبنی بر ساخت هر چه سریعتر نمایشگاه دائمی فرش قم از سوی برخی مسئولان استان در حالی است که دست اندرکاران مربوطه هر بار زمانی را برای احداث این پروژه اعلام می کنند.

وعده پشت وعده

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

شاید برای اولین بار یونس عالی پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بود که در میزگرد بازار شناسی و راهکارهای ورود فرش دستباف ایران در بازارهای جدید که بهمن ماه سال ۸۹ برگزار شد، طی اظهارنظری با اشاره به ضرورت احداث نمایشگاه دائمی فرش در قم گفت: احداث این نمایشگاه به رشد و ارتقای صادرات فرش قم کمک زیادی خواهد کرد و هم اکنون اعتبار آن در بودجه سال آینده پیش بینی شده و از سال ۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

بعد از آن مهر ماه سال ۹۰ یعنی همان سالی که قبلا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم وعده آغاز عملیات اجرایی ساخت نمایشگاه را داده بود، امیر محمدی چهر، معاون بازرگانی داخلی این سازمان در اظهارنظری دیگر بیان داشت که ساخت این پروژه در مرحله مکان یابی قرار داد.

وی اتوبان قم – تهران بعد از بهشت معصومه و زمینی به مساحت سه هکتار را از جمله گزینه های مکانی برای احداث این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: با نهایی شدن مکان نمایشگاه، فاز عملیاتی احداث آن در سال جاری(سال ۹۰) آغاز و تا پایان سال ۹۱ نمایشگاه دائمی فرش قم به بهره برداری خواهد رسید.

به دنبال آن در آبان ماه سال ۹۱ یعنی همان سالی که معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم وعده پایان پروژه را داده بود، معاون برنامه ریزی استانداری قم در گفتگویی از آغاز عملیات اجرایی نمایشگاه دائمی فرش قم طی دو ماه آینده خبر داد.

سید رضا دهناد در آن زمان، مکان قطعی ساخت نمایشگاه را ابتدای عوارضی قم – تهران عنوان کرد و افزود: در حال حاضر سازمان صنعت، معدن و تجارت زمین احداث این نمایشگاه را از سازمان مسکن و شهرسازی تحویل گرفته است.

چند روز بعد، یعنی در آذر ماه سال ۹۱، دهناد در جلسه ای با اشاره به پیگیری‌های به عمل آمده در خصوص احداث نمایشگاه دائمی فرش استان، بیان داشت: با توجه به انجام مقدمات کار از جمله انتخاب پیمانکار، باید به سرعت و حداکثر ظرف یک ماه آینده، عملیات اجرایی این پروژه مهم آغاز شود و پیش بینی کرد تا یک سال آینده(۹۲) فاز نخست این نمایشگاه به بهره برداری برسد.

پیش بینی اتمام ساخت پروژه نمایشگاه دائمی فرش قم از سوی آقای دهناد در سال ۹۲ در حالی است که قبلا محمدی چهر، معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یک سال قبل از آن یعنی پایان سال ۹۱ را زمانی برای پایان انتظار فعالان عرصه فرش دستباف قم و اتمام پروژه عنوان کرده بود.

تاخیر در ساخت نمایشگاه دائمی فرش قم در حالی است که برگزاری نمایشگاه سالانه فرش دستباف قم که آبان ماه هر سال در محل دائمی نمایشگاه های استان واقع در ابتدای خیابان خاکفرج برگزار می شود، با مشکلات و انتقادهایی از سوی غرفه داران و فعالان عرصه فرش رو به رو است.

مکان فعلی برگزاری نمایشگاه سالانه فرش قم مناسب نیست

در این خصوص رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که یک دهه از عمر برگزاری نمایشگاه سالانه فرش دستباف قم می گذرد، بیان داشت: امسال در حالی دهمین دوره از این نمایشگاه در محل دائمی نمایشگاه های استان برگزار می شود که غرفه داران و شرکت کنندگان در این نمایشگاه با مشکلاتی رو به رو هستند.

غلامرضا اخوان تصریح کرد: مکان فعلی برگزاری نمایشگاه فرش از فضای کافی برخوردار نیست و هر ساله تعدادی از غرفه ها در حیاط و در زیر چادر برگزار می شود که جدای از بحث وجود گرد و غبار، امنیت فرش ها نیز تامین نیست.

درخواست اتمام ساخت نمایشگاه دائمی فرش قم تا آبان ماه

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان قم تصریح کرد: از این مسائل که بگذریم برگزاری نمایشگاه فرش دستباف قم با آن ارزش بالا، چه از نظر کیفیت و چه از نظر فرهنگی و هویتی، در زیر چادر در شان این هنر – صنعت نیست و ما از مسئولان مربوطه درخواست داریم پروژه نمایشگاه دائمی تا آبان ماه و زمان برگزاری دهمین نمایشگاه فرش دستباف قم به اتمام برسد.

وی در ادامه با اشاره به ساخت نمایشگاه دائمی فرش در قم یادآور شد: اواخر سال گذشته در این خصوص جلسه ای با حضور معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم برگزار شد و در آن جلسه مسئولان خبر از تملک زمین و اجرای تاسیسات مثل اجرای انشعابات آب و انجام مذاکرات با پیمانکار پروژه را دادند.

اخوان اضافه کرد: همچنین در آن جلسه مطرح شد که به دلیل کمبود اعتبارات ساخت نمایشگاه در چند فاز انجام می شود و بعد از نظرگیری از مسئولان صنف فرش، قرار شد با توجه به رقم بودجه مراحل اجرای پروژه اولویت بندی و فاز نخست آن در ۶ هزار مترمربع و در ۲ طبقه به صورت سالن اجرا شود.

وی یادآور شد: برای ساخت نمایشگاه دائمی شش میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است در حالی که اگر بخواهیم مکانی با امکانات جانبی و در شان فرش قم ساخته شود به حدود ۲۰ میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف استان در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: رونق بیش از پیش فرش دستباف قم که به خاطر برجسته بودن در کیفیت و رنگ نیازی به معرفی ندارد، به ساخت این نمایشگاه بستگی دارد، چرا که اتمام این پروژه می تواند به بازاریابی این هنر – صنعت ارزشمند در بازارهای داخلی و خارجی کمک زیادی نماید.

در این خصوص یک کارشناس امور بازرگانی فرش نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: ارزش فرش دستباف قم آنقدر زیاد است و حساسیت توجه به آن، آنقدر بالاست که مقام معظم رهبری در سفرشان به قم در سال ۸۹، هم در زمان ورود و هم در زمان خروجشان به این مسئله پرداختند و بر این توانمندی قم تاکید کردند.

محمد محقق ادامه داد: در قم تعداد زیادی در زمینه بافت فرش و صنایع وابسته مثل نقشه کشی، رنگرزی و در بخش های فروش و صادرات این محصول فعالیت دارند، و این حاکی از آن است که مسئولان امر باید توجه ویژه به فعالان این عرصه داشته باشند.

ساخت یک سالن و یا یک سوله به عنوان نمایشگاه خیانت به فرش قم است

وی با اشاره به این که ساخت یک سالن و یا یک سوله به عنوان نمایشگاه خیانت به فرش قم و اصلا در شان ارزش بالای آن نیست، یادآور شد: مانند اتفاقی که در ساخت محل دائمی نمایشگاه های استان افتاد و مسئولان با عجله تنها برای این که ساخت این مکان را در کارنامه اجرایی خود قرار دهند، ساختمان آن را بدون پیش بینی امکانات لازم ساختند و بهتر است عنوان بازارچه را بر آن می گذاشتند.

نمایشگاه فرش حداقل به ۱۰ تا ۲۰ هکتار زمین نیاز دارد

این کارشناس امور بازرگانی فرش افزود: اگر قرار است برای فرش قم کاری انجام شود و نمایشگاهی دائمی برای عرضه آن ساخته شود به ۱۰ تا ۲۰ هکتار زمین نیاز است تا پایانه صادراتی، موزه های متعدد و تمام امکانات تفریحی، استراحتگاهی و کارگاه های آموزشی و بافندگی در آن تعریف شود.

محقق یادآور شد: اگر نمایشگاه دائمی فرش قم به صورت اصولی و با در نظر گرفتن تمام امکانات احداث شود، می تواند نقش بسزایی در معرفی توانمندی های استان، افزایش تجارت و صادرات فرش دستباف قم داشته باشد که این خود می تواند زمینه اشتغال پایدار تعداد زیادی از فعالان عرصه فرش را به وجود آورد.

یونس عالی پور، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به این که برخی اعتقاد دارند، نمایشگاه باید با بودجه کافی، متراژ زمین بالا و با تمام امکانات جانبی ساخته شود، بیان داشت: شهرک نمایشگاهی قم در زمینی بالغ بر ۱۵۰ هکتار در دست ساخت است و نمایشگاه دائمی فرش دستباف قم تنها مختص به فرش است و نیاز به متراژ بالا ندارد.

وی اضافه کرد: امکاناتی که برای این نمایشگاه دیده شده است کارگاه های آموزشی و بافندگی، پایانه صادراتی و … را شامل نمی شود و با توجه به امکانات موجود فضای عرضه فرش، رستوران، پارکینگ و موزه را شامل می شود.

عالی پور یادآور شد: این نمایشگاه در دو فاز ساخته می‌شود که در خصوص فاز اول آن پلان و طرح پروژه آماده است و مجری طرح نیز پیشنهادات ما را پذیرفته است و کار اجرای آن به زودی آغاز می‌شود.

وعده ساخت فاز بعدی نمایشگاه فرش قم در دولت های آینده

وی تصریح کرد: انشاء الله فاز دوم آن در دولت‌های بعدی تکمیل می‌شود.

باید این نکته را مورد توجه قرار داد که اگر چه جانمایی نمایشگاه دائمی فرش قم در اتوبان قم – تهران به عقیده بسیاری در چهار راه مواصلاتی کشور قرار گرفته و از دید خوبی برخوردار است اما بدون شک نحوه ساخت و در نظر گرفتن امکانات جانبی مناسب هم به اقبال بیشتر بازدیدکنندگان به خصوص سرمایه گذاران خارجی از این نمایشگاه کمک زیادی خواهد کرد.

نمایشگاهی برای سال های آینده فرش قم

همچنین در نظر گرفتن تمام امکانات در محل نمایشگاه دائمی فرش قم باعث می شود که این محل جوابگوی نیاز چند دهه آینده صنعت فرش قم باشد و از این جلوگیری کند که چند سال بعد، مسئولان دوباره و با صرف هزینه اضافی ساخت نمایشگاهی جدید را از سر بگیرند.
به هر روی فرش قم به لحاظ تنوع، زیبایی، ظرافت و کیفیت حرف های زیادی برای گفتن دارد که جا دارد توسعه این هنر – صنعت از سوی مسئولان امر مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×