اخبار فرش ماشینی

ساخت ماسک پنج لایه نانوالیاف توسط محققان کشور

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

محققان کشورمان موفق به ساخت ماسک پنج لایه نانو الیافی شدند که به ادعای آنها قابلیت به دام انداختن ذرات ریزگردها تا ۰.۳ میکرون (در حد ذرات اغلب آلاینده‌های هوا، باکتری‌ها و دود سیگار) را داراست.

به گزارش ایسنا، به گفته آنها، بیشترین ذرات گرد و غبار اندازه‌ای بین ۱ تا ۳ میکرومتر دارند که به راحتی از ماسک‌های معمولی عبور می‌کنند اما به خوبی توسط ماسک‌های نانو الیاف گرفته می‌شوند.

از جمله مزایای ماسک‌های نانو الیاف، پیشگیری از عفونتهای ریوی و اختلالات تنفسی، قابل استفاده در محیط‌های کار صنعتی، بیمارستانی، شهرهای صنعتی و دامداری‌ها، قابلیت به دام انداختن ذرات ریزگردها تا ۰.۳ میکرون، وزن کم و سهولت استفاده مداوم در طول ساعات کار روزانه عنوان شده است.

نسیم شهبازی، مجری طرح ماسک پنج لایه نانو الیاف درابتدا در خصوص فناوری ساخت ماسک‌های نانوالیاف با بیان اینکه ماسک ساخته شده از چندین لایه تشکیل شده که لایه میانی حاوی نانو الیاف است، گفت:‌ پوشش نانوالیاف بر روی لایه‌های داخلی ماسک باعث حفاظت و طول عمر بیشتر لایه می‌شود و نانو الیاف به دلیل ظرافت بالایی که نسبت به الیاف معمولی دارد سطح موثر بیشتری را ایجاد کرده و ذراتی تا سایز ۰.۳ میکرومتر را جذب می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته وی، ریزگردها ذراتی با ابعاد میکرونی هستند که در محیط‌های کار صنعتی، بیمارستانی و شهرهای صنعتی به وفور وجود دارند و از طریق تنفس وارد ریه انسان شده و مشکلاتی را به همراه می‌آورند.

کارشناس ارشد مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: ورود ذرات معلق به بدن انسان تقریبا تنها از راه مجاری تنفسی است که اثرات این ذرات کار قسمت تنفسی بدن را مختل خواهد کرد. در این راستا عفونت‌های ریوی و اختلالات تنفسی از جمله تبعات ریزگردها هستند. از این رو وجود ماسک‌های محافظی که تا حد ممکن این ذرات میکرونی را در خود محصور کند و اجازه ورود آنها به دستگاه تنفسی ندهد، ضروری به نظر می‌رسد.

مجری طرح ماسک پنج لایه نانو الیاف با بیان اینکه در این محصول از تکنولوژی نانوالیاف درساخت ماسک استفاده شده است که تا حد زیادی ذرات میکرونی را درخود حفظ کرده و مانع از ورودشان به دستگاه تنفسی می‌شود،‌ اظهارکرد: این محصول از لحاظ جذب ریزگردها و همچنین عدم نفوذ باکتری مورد آزمون قرار گرفته و با توجه به سایر تخلخل وب نانو الیاف که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نانومتر است ریزگردها و باکتری‌های موجود در هوا قادر به عبور از وب نمی‌باشد.

به گفته وی، نانو الیاف به کار رفته در ماسک تولیدی دارای “تاییدیه حفاظت کار” و “تاییدیه نانومقیاس” از کریدور خدمات فناوری تا بازار ستاد توسعه فناوری نانو می‌باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×