اخبار فرش ماشینی

سئول هم آفتابی شد; آشتی کنان صنعت فرش ماشینی در سئول

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

همین چند هفته پیش بود که اهالی صنعت فرش ماشینی شاهد برگزاری نمایشگاه تخصصی در شهر آفتاب بودند و حالا یکبار دیگر همه فعالان این حوزه زیر یک سقف اما اینبار در سئول دور هم جمع می شوند. نمایشگاه فرش ماشینی در سئول می تواند محلی برای آشتی اهالی این صنعت باشد چرا که حداقل در دو ماه گذشته این صنعت و مدیران آن فضای پر تنش و پر التهاب بی سابقه ای را به واسطه برگزاری این دو نمایشگاه در یک محدوده زمانی، تجربه کردند.

در واقع ظهور نمایشگاه شهر آفتاب و در فاصله چند هفته مانده به نمایشگاه فرش ماشینی سئول موجب ایجاد دو دستگی و دوقطبی سئول – شهر آفتاب گردید و در این بین تنش ها و دلخوریهای بسیاری در بین اهالی این صنعت روی داد که بخشی از آن طبیعت یک رقابت سالم و بخشی دیگر جنگ قدرت بین بزرگان فرش ماشینی ایران بود.

هرچند که شهر آفتاب با همه مشکلات و حرف و حدیث ها رویداد  نسبتا موفقی ارزیابی می شود و با اینکه نمایشگاه سئول نیز بدون ریزش و تاثیر پذیری از رقیب تازه وارد برگزار می شود اما نمی توان گفت که کدام یک از طرفین در این جنگ پیروز شدند. تنها می توان اذعان داشت که اگر این بحران ادامه یابد و طرفین نتوانند آنرا با درایت مدیریت نمایند صنعت فرش ماشینی است که بازنده خواهد بود. همواره تجربه نشان داده است که ادامه بحران های این چنینی می تواند به تشدید یارگیری در بین تولیدکنندگان و استفاده نادرست از رانت و فشارهای بالا دستی منجر شود که نه تنها بر خلاف رسالت اصلی یک نمایشگاه تجاری است که به ضرر صنعت و فعالان این حوزه نیز تمام خواهد شد.

به نظر میرسد یک بار دیگر بی برنامگی و عدم هماهنگی سازمان ها و ادارات دولتی گریبان صنعت نساجی و فرش ماشینی کشور را گرفته و این بار سردرگمی و اختلافات زیادی را در بخش نمایشگاهی ایجاد کرده. تنش ها و مسائلی که شاید می توانست با یک هماهنگی ساده بین صادرکنندگان مجوز این دو نمایشگاه یعنی نمایشگاه بین المللی تهران و مسئولین شهر آفتاب به راحتی حل شود و حداقل دو برند نمایشگاهی رقیب در شرایط سالم رقابتی ایجاد کند نه اینکه صنعت را به دو قطب تبدیل کرده و سردرگمی ایجاد کند. البته همه اینها با این فرض است که واقعا صادر کنندگان این مجوز ها سهوا و اشتباها فاصله بین این دو رویداد را لحاظ نکرده باشند و امیدواریم واقعا قصد و منظوری در این بین وجود نداشته باشد که اگر باشد باید فاتحه خود و صنعت نمایشگاهی را بخوانیم.

 

در این شماره از مجله کهن که ویژه نامه نمایشگاه فرش ماشینی و موکت تهران می باشد سعی کرده ایم نظرات طیف وسیعی از مدیران این صنعت را در قالب مصاحبه جویا شویم . همین طور مقالات تخصصی در زمینه این صنعت و آخرین دستاورد های آنرا با تلاش و دقت تیم تحریریه کهن گردآوری کرده ایم. در بخش گزارشات و نظرات نیز به بحث های روز صنعت فرش ماشینی مانند ایجاد کمپین های ضد فرش ماشینی پرداخته ایم و آنرا از جوانب مختلف بررسی و واکاوی کرده ایم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

امید است این شماره از مجله نیز مورد توجه شما عزیزان و یاران همیشگی مجله نساجی کهن قرار بگیرد.

 

بهنام قاسمی – سردبیر

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×