اخبار فرش ماشینی

زوج طراح ایرانی تنها نماینده ایران در بزرگترین رویداد منسوجات خانگی جهان

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

بهنام قاسمی – مجله نساجی کهن: امروز ۹ ژانویه ۲۰۱۳ نمایشگاه منسوجات خانگی فرانکفورت با حضور بیش از ۲۶۰۰ شرکت افتتاح شد. اگر نگوئیم این نمایشگاه بزرگترین و مهم ترین نمایشگاه صنعت نساجی جهان است، باید اعتراف کنیم که آنچه از خلاقیت، نوآوری و زیبایی در این نمایشگاه چشم ها را نوازش میدهد بی نظیر است.

اگر به  نمایشگاه منسوجات خانگی آلمان آمده اید لطفا بازدید از بخش متمرکز طراحی که در سالن ۴.۲  قرار دارد را از دست ندهید. در واقع با حضور در این بخش می توانید جهت گیری دنیای طراحی نساجی و پارچه در سال ۲۰۱۳ را به خوبی مشاهده کنید. خوشبختانه امسال یک شرکت ایرانی نیز در بخش طراحی نمایشگاه غرفه گذار است (غرفه D93) با دیدن این زوج جوان و هنرمند ایرانی، هم افسوس می خورم و هم شاد می شوم. خوشحالی ام از این است که چه خوب که ایران هم در این رویداد مهم نماینده ای دارد و افسوس از اینکه چرا با اینکه هنر فقط نزد ما ایرانی هاست و بس!! در این دریای زیبایی و هنر فقط همین یک قطره هستیم. نمی خواهم در این فرصت کم به این بپردازم که چرا این گونه است، بنابراین ترجیح می دهم نظرات آقای صادق خداپرست مدیریت شرکت طراحی سدره را بشنوم.

زوج طراح ایرانی تنها نماینده ایران در بزرگترین رویداد منسوجات خانگی جهان

ایشان در رابطه با حضور در این نمایشگاه می گوید: هدف ما از حضور در این نمایشگاه فروش کارهایمان نبوده است و تنها با هدف پیداکردن ارتباطات جدید و درک صحیح از نیاز بازار و فرم ها در این جا حاضر شده ایم اما بازار طراحی در این نمایشگاه به قدری داغ است که در روز اول چند طرح به شرکت های آلمانی و اروپایی فروخته ایم و چندین سفارش طراحی نیز دریافت کرده ایم و قطعا از حضور خود در این نمایشگاه رضایت کامل داریم.
ایشان در ادامه در مورد وضعیت طراحی در ایران افزود: به نظر من طراحان ایرانی توانایی های زیادی دارند اما استعداد و آمادگی ذهنی برای طراح بودن و موفق بودن اصلا کافی نیست. متاسفانه از طراحی در ایران حمایتی نمی شود. حتی دولت از ما به عنوان غرفه گذار در یک نمایشگاه خارجی هم حمایت نمی کند. ما از صفر شروع کرده ایم و با تلاش و هزینه های مالی زیادی رشد کرده ایم. متاسفانه در شرایط فعلی یک طراح باید در ابتدا به فکر انتخاب شغلی برای امرار معاش باشد و بعد به طراحی فکر کند چرا که طراحی در ایران بیشتر از اینکه تجاری باشد جنبه هنری دارد و طبیعتا این دو مقوله نمی توانند یکدیگر را قبول کنند اما در کشورهای اروپایی شرکت ها و استودیوهای طراحی منسوجات و پارچه به صورت کاملا تجاری طراحی می کنند و منافع بسیار زیادی نیز ایجاد می کنند.  متاسفانه در کشور ما طراحی نیاز به مدیریت دارد. به این معنی که باید مدیران طراحی و اجرا کننده های خوب تربیت کنیم که نهایتا منجر به ایجاد استودیوهای طراحی مشابه استودیوهای طراحی کشورهایی مانند ایتالیا، انگلیس ، ترکیه و … می شود.

ایشان افزود: در پایان به شرکت های طراحی ایرانی توصیه می کنم در ابتدا چند سال از این نمایشگاه بازدید کنند تا ببینند که چقدر ظرفیت کار وجود دارد و بعد از آن اقدام به رزرو غرفه کنند. باید بپذیریم که اندیشیدن در سطح جهانی منافع بسیار بیشتری دارد تا اینکه تنها خودمان را به طرح های سنتی و تکراری محدود کنیم. امروزه در نمایشگاه هم می بینید که طرح های ترکیبی و کلاژ گونه بسیار محبوب است که ته مایه ای از سنت و رنگ و بوی مدرن بودن دارد.

(کلمه sodreh  یک کلمه اصیل ایرانی به معنی لباس سپید پاک و مقدس است)

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

زوج طراح ایرانی تنها نماینده ایران در بزرگترین رویداد منسوجات خانگی جهان

—————————–

Darvazeh Tejarat Farasoo Ltd.
Official Representative of Messe Frankfurt for
Iran, Iraq and Azerbaijan
No. 156 Molla-Sadra Ave., Apt 5.
۱۴۳۵۸۶۴۵۴۱ Tehran, IRAN
Tel: +98 21 880 62 338
Fax: +98 21 880 62 33
www.iran-messefrankfurt.com

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×